Companiile specializate în amenajări interioare par imune la efectele crizei, într-un moment în care sectorul imobiliar este puternic zdruncinat. Marja de profit a consultanţilor în design interior se menţine la valori ridicate.

Oana Gavriliu (26 de ani) a lansat firma MM Design Studio în Cluj-Napoca în urmă cu doi ani. „Motivul a fost unul simplu: atât eu, cât şi partenerul meu am absolvt Facultatea de Arte Plastice, ne-a plăcut foarte mult designul interior şi, lucrând în domeniu, am ajuns să avem tot mai multe solicitări de astfel de amenajări“, spune aceasta. Aşadar, pentru demararea unei astfel de afaceri, cea mai importantă este baza teoretică şi practică a consultantului, în timp ce capitalul de pornire este minim. „Este o meserie în care cea mai preţioasă investiţie eşti chiar tu, având în spate o facultate de profil şi experienţa acumulată pe teren“, explică Oana Gavriliu.

Găsirea clienţilor nu a fost dificilă, majoritatea venind prin recomandări de la vechii colaboratori ai artiştilor. „Nu am avut nevoie de reclamă pentru că nu am pornit de la zero. Am făcut firma tocmai pentru că aveam multe cereri“, adaugă Oana Gavriliu. În primul an de activitate, veniturile au fost de 10.000 de euro, iar rata de profit a fost incredibil de mare, peste 90% (aceasta, deoarece costurile sunt foarte mici). În general, clienţii care apelează la serviciile unui designer au venituri peste medie şi sunt persoane cu un anumit grad de cultură, cu un stil de viaţă specific şi care cunosc importanţa designului.

Cum se calculează tarifele

166-32929-22_interior2_27.jpgServicile unei firme de design interior, precum cea clujeană, includ consultanţă în amenajarea spaţiului şi proiectare 3D (imagini virtuale ale interiorului, schiţe tehnice şi cote de mobilier), precum şi găsirea unor oferte pentru toate obiectele şi materialele propuse în proiect, în funcţie de denumire, cantitate, furnizor, preţ. Alături de serviciile clasice, firma oferă şi tablouri, obiecte de artă plastică şi de decor. Calculul tarifelor se realizează în funcţie de mărimea spaţiului care trebuie amenajat, de complexitatea proiectului, de numărul de variante dorit, precum şi de numărul vizitelor pe şantier pentru verificarea executării întocmai a proiectului.

„Word of mouth“, cea mai bună reclamă

166-32930-22_brush_27.jpgDacă pentru designerii clujeni, start-up-ul în acest domeniu a venit după câţiva ani de experienţă, Amalia Predescu şi-a înfiinţat firma de design interior, în Bucureşti, la vârsta de 21 de ani, după absolvirea facultăţii de Arte Decorative şi Design, în anul 2003. A pornit afacerea cu un buget de 5.000 de euro, bani pe care a reuşit să îi recupereze în primul an de activitate. Primul client, o companie din domeniul real estate, a găsit-o pe tânăra designer prin recomandări din piaţă şi a fost de acord să îi dea mână liberă. Ulterior, acest proiect i-a adus noi recomandări şi clienţi din rândul companiilor. O altă modalitate de atragere a comenzilor a fost internetul, prin intermediul unui site de prezentare.

Anul trecut, când a derulat mai mul­te proiecte pentru ansambluri re­zidenţiale, cifra de afaceri a companiei a atins valoarea de 90.000 de euro, în creştere cu 40% faţă de 2007, iar marja de profit a fost de 40%.

Pentru acest an, Amalia Predescu estimează o creştere de peste 30% a cifrei de afaceri, mizând pe un nou model de business, care abordează clasa socială medie pentru care a prevăzut servicii de consultanţă cu taxarea la oră.

Dacă în urmă cu zece ani, cea mai mare provocare pentru o astfel de firmă era găsirea clienţilor interesaţi de serviciile unui designer, în prezent, găsirea celor mai buni colaboratori şi înţelegerea nevoilor clienţilor rămân principalele probleme.

Răbdarea este cea mai mare provocare când vine vorba de consilierea unui client, fie că este vorba de design interior, fie de orice altă specializare.
Amalia Predescu, Dekore Design

Cifre-cheie

20% este reducerea minimă pe care o poţi obţine la achiziţionarea unui produs pentru amenajarea locuinţei (mobilă, decoraţiuni), dacă apelezi la serviciile unui designer.

Supravieţuind crizei

166-32931-22_alba64mikmik_27.jpgPentru Oana Gavriliu şi Attila Hajos (foto), proprietarii MM Design Studio, criza înseamnă lucrări mai mici, dar mai multe. Ei sunt căutaţi în special pentru consultanţă şi proiecte mai puţin ample.

Fişa afacerii

Dekore Studio
1. Investiţie iniţială: 5.000 de euro
2. Cifră de afaceri (2008): 90.000 de euro
3. Rata profitului (2008): 40%
4. Estimare cifră de afaceri în 2009: 120.000 de euro
5. Clienţi: 60% străini, 40% români

MM Design Studio
1. Investiţie iniţială: sub 1.000 de euro
2. Cifră de afaceri (2008): 10.000 de euro
3. Rata profitului (2008): 90%
4. Număr de angajaţi: 2
5. Clienţi: 30% companii, 70% persoane fizice

Importatorii cresc preţurile

În plină criză, Dekore Design, firma Amaliei Predescu, nu resimte o scădere a comenzilor, ba dimpotrivă, există o creştere a cererilor din partea per­soa­nelor fizice. „Din păcate, toţi importatorii cu care colaborez pentru mobilier, finisaje sau accesorii au crescut preţurile cu până la 15%, fapt care afectează şi bugetele clienţilor”, spune ea.

Te-ar putea interesa și: