Autoritatea de concurență a constatat că există diferenţe între datele prezentate de Institutul Naţional de Statistică, Eurostat şi Inventarul Forestier Naţional în ceea ce privește anumiți indicatori necesari realizării unei evaluări cu acuratețe a domeniului (suprafață împădurită, volum mediu de masă lemnoasă la hectar etc). Deși, în ultima perioadă tăierile ilegale s-au redus semnificativ ca urmare a implementării programelor de tip wood tracking şi a înăspririi regimului sancţiunilor, ponderea acestora rămâne semnificativă.

Consiliul Concurenţei recomandă realizarea cu celeritate a cadastrului fondului forestier de actualitate. Acesta reprezintă o bază de date deţinută de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară cu privire la deţinătorii/administratorii de fond forestier și care, în prezent, acoperă doar un procent nesemnificativ din cadastrul forestier.

Lipsa unui cadastru forestier complet creează dificultăţi în identificarea proprietarilor/ administratorilor fondului forestier și, mai ales, a celor care nu respectă regimul silvic.Totodată, lipsa unui cadastru forestier de actualitate în România are consecinţe negative şi în extinderea şi administrarea reţelei de drumuri forestiere.

În prezent, există aproximativ 480.000 de hectare fond forestier pentru care nu se asigură respectarea regimului silvic.
Ca urmare, Consiliul Concurenţei recomandă modificarea legislaţiei silvice, în sensul ca suprafeţele de fond forestier pentru care nu se asigură respectarea regimului silvic să fie încredinţate temporar spre administrare către RNP – Romsilva, eventualele cheltuieli ocazionate de administrare urmând a fi suportate de proprietarul fondului forestier respectiv.  

Aceaste recomandări fac parte dintr-un ansamblu de măsuri pe care Consiliul Concurenţei le propune pentru intensificarea combaterii tăierilor ilegale, respectiv: plata unei părți din ajutoarele sociale să se realizeze, în măsura disponibilității, sub forma distribuirii unor cantiăți de lemn de foc şi conceperea unui sistem de impozitare care să penalizeze nerespectarea regimului silvic.

 

Din punct de vedere al proprietăţii fondului forestier naţional, la nivelul anului 2015, statul român deţinea 3.205.217 ha, reprezentând 48,90% din fondul forestier naţional, administrat de RNP – Romsilva, Institutul Naţional de Cercetare – Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea” şi RA APPS. La nivel naţional, s-au identificat 13 proprietari care deţin peste 10.000 ha fond forestier, restul proprietăţii fondului forestier fiind puternic fragmentat.

În cadrul analizei s-au constatat o serie de disfuncţionalităţi manifestate, cu precădere, în ultima parte a anului 2016, în aprovizionarea populaţiei cu lemn de foc destinat încălzirii locuinţei.

Producţia de lemn de foc din fondul forestier national este estimată de Institutul Naţional de Statistica la aproximativ  4.130 – 5.060 mii mc/an, iar consumul de lemn de foc la o valoare de 3 ori mai mare.

În România, 47,43% din totatul gospodăriilor utilizează lemnul de foc ca mijloc de încălzire, conform datelor ultimului recensământ naţional, acesta reprezentând principala sursă de încălzire a gospodăriei la nivelul ţării.

În aceste condiții populaţia a achiziţionat lemn de lucru pentru a-l utiliza la încălzirea gospodăriei, ceea ce a condus la scăderea cantității de materie primă pentru industria din domeniu.

În situaţia în care condiţiile de piaţă se menţin, iar volumul de lemn de foc pe care îl va avea la dispoziţie RNP – Romsilva pentru aprovizionarea cu prioritate a populaţiei va scădea de la aprox. 1.200 mii mc/an la 500 mii mc/an, conform Regulamentului (din 31 august 2016) privind valorificarea masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică, este foarte probabil ca aceste disfuncţionalităţi să se repete și în perioada următoare.

Ca urmare, Consiliul Concurenței recomandă realizarea unor studii referitoare la sursele şi necesarul de aprovizionare cu lemn de foc destinat încălzirii locuinţelor, precum şi cercetări privind posibilitatea aclimatizării, în România, a unor specii arborescente energetice.

 

În acelaşi timp, Consiliul Concurenţei recomandă identificarea unor soluţii care să permită punerea pe piaţă, în avans, în situaţii de criză, a unor cantităţi de masă lemnoasă programate la recoltare pentru anul de producţie următor. De asemenea, Consiliul Concurenței recomandă identificarea unor soluţii/instrumente pentru dezvoltarea ofertei de masă lemnoasă, în condiţii de recoltare integrală a posibilităţii anuale autorizate.

În urma propunerilor Autorităţii de Concurenţă, a fost modificat Codul Silvic şi Regulamentul de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică astfel încât să crească cantitatea de lemn de foc destinată populaţiei: în cazul Romsilva cantitatea de lemn de foc va creşte de la 500.000 mc la 3.000.000 mc.

Totuşi, Consiliul Concurenței a constatat că prin modificarea adusă legislaţiei silvice primare şi secundare, cu privire la comercializarea de către administratorii de fond forestier proprietate publică a masei lemnoase pe picior, s-au introdus restricţii concurenţiale.

Aceste modificări restrâng concurenţa în ceea ce privește participarea la licitațiile organizate de administratorii de păduri proprietate publică pentru comercializarea masei lemnose pe picior, a companiilor neatestate pentru lucrări de exploatare forestieră, precum şi a persoanelor fizice cu necesar de masă lemnoasă cu destinaţia lemn de foc, acestea nefiind eligibile pentru aceste licitaţii.

Astfel, autoritatea de concurenţă recomandă eliminarea acestor restrângeri concurenţiale, prin modificarea legislaţiei silvice: să se elimine condiţia atestării sau să se permită participarea la licitaţiile organizate de administratorii de păduri proprietate publică, inclusiv a companiilor/persoanelor fizice care au încheiat contracte de prestări servicii cu operatori atestaţi pentru activitatea de exploatare forestieră.

 

Referitor la proprietarii fondului forestier naţional, la nivelul anului 2015, statul român deţinea 3.205.217 ha, reprezentând 48,90% din fondul forestier naţional, administrat de RNP – Romsilva, Institutul Naţional de Cercetare – Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea” şi RA APPS. La nivel naţional, s-au identificat 13 proprietari care deţin peste 10.000 ha fond forestier, restul proprietăţii fondului forestier fiind puternic fragmentat.

Deţinerea de către Regia Naţională a Pădurilor – Romsilva a unei poziţii dominante pe piaţa primară a lemnului nu constituie, în sine, o încălcare a reglementărilor din domeniul concurenţei.

Consiliul Concurenţei consideră, însă, că Regia Naţională a Pădurilor – Romsilva trebuie să înregistreze contabil costurile materiei prime (masă lemnoasă) şi ale procesării acesteia la nivelul pieţei, astfel încât să nu își subvenţioneze activitatea de exploatare în dauna altor operatori care fac prelucrare şi care nu au acces la masă lemnoasă la cost zero.

În ceea ce priveşte modalitatea de selectare a partizilor (volum de lemn destinat comercializării) care vor fi recoltate de către Regia Naţională a Pădurilor – Romsilva, autoritatea de concurenţă este de părere că aceasta ar trebui să se realizeze într-un mod nediscreţionar, în baza unei reglementări interne distincte.

Consiliul Concurenţei propune totodată înființarea unui grup de lucru care să reunească reprezentanți ai Ministerul Apelor şi Pădurilor, ai Ministerului Finanţelor Publice şi ai Autorităţii de Concurenţă, astfel încât recomandările să fie discutate și să se identifice modalităţi eficiente de implementare a acestora.

Reamintim că Autoritatea de Concurenţă are în derulare două investigații privind posibile înțelegeri între companii active pe piaţa comercializării de masă lemnoasă în cadrul unor licitații.Astfel, investigația declanșată la începutul anului 2016 se referă la posibile înţelegeri privind împărţirea pieţei, a surselor de aprovizionare, precum şi a adjudecării unor partizi la un preţ minimal în cadrul licitaţiilor organizate la nivel naţional.

Consiliul Concurenţei, a efectuat, la acea dată, inspecţii inopinate la sediile companiilor Holzindustrie Schweighofer SRL, Egger Romania SRL, Kronospan Romania SRL, Kronospan Sebeş SA, Silva Logistic Services SRL, Alredia SRL şi Lacul Codrilor SRL.

În ceea ce privește a doua investigație, Consiliul Concurenței suspectează posibile înţelegeri anticoncurenţiale între companiile Forestar SA, Nico – Paul SRL şi Saniral SRL pentru achiziţionarea de masă lemnoasă, cu ocazia licitaţiilor şi negocierilor organizate de Regia Naţională a Pădurilor – Romsilva.