‘Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) cere public Guvernului şi Ministerului Transporturilor să prezinte transparent şi cel puţin trimestrial stadiul de realizare a diferitelor proiecte de infrastructură (în principal rutieră şi feroviară), finanţate din fonduri europene, buget şi credite de la instituţii bancare (BEI, BERD etc.). AOAR îşi exprimă public dezacordul faţă de schimbările frecvente a priorităţilor Guvernului în ceea ce priveşte marile proiecte de infrastructură de transport’, se menţionează în comunicatul AOAR.

În acest sens, Asociaţia dă ca exemplu investiţia pentru realizarea unui traseu de mare viteză pe calea ferată între Viena – Budapesta – Bucureşti – Constanţa, axă feroviară ce ar lega cele patru oraşe cu axa feroviară Paris – Strasbourg – Stuttgard – Viena – Bratislava – Budapesta.

‘Anunţată oficial în şedinţa comună de guvern România-Ungaria din noiembrie 2007, ironizată şi neglijată în fapt de miniştrii ce au condus Ministerul Transporturilor, această investiţie ambiţioasă cu o valoare de circa opt miliarde de euro a fost folosită ulterior doar ca pretext al unor declaraţii publice ale unor politicieni ca Ludovic Orban, Cristian Diaconescu şi chiar ale primului ministru, Emil Boc (28 februarie 2010) la Summit-ul Ţărilor Dunărene – Budapesta). Practic, din informaţiile publice, rezultă că Ministerul Transporturilor nici nu a răspuns, timp de mai mult de doi ani, scrisorilor oficiale de intenţie primite din partea ţărilor partenere interesate’, se subliniază în documentul citat.

Totodată, AOAR apreciază că, prin politica promovată în domeniului transporturilor, România se află în discordanţă cu evoluţiile europene. În timp ce statele membre ale Uniunii investesc şi realizează linii de transport de mare viteză, România investeşte ‘pentru a reduce tot mai mult viteza’, afirmă oamenii de afaceri, care dau de exemplu timpul de parcurs Bucureşti – Braşov – Sighişoara, de 6,5 ore.

‘Comunitatea oamenilor de afaceri aşteaptă cât mai urgent răspunsuri publice atât din partea Ministerului Transporturilor, cât şi a Guvernului, pentru nerealizarea liniei de cale ferată de mare viteză, precum şi a altor lucrări de infrastructură rutieră, în special autostrăzi care ar crea condiţii pentru stimularea investitorilor români şi străini în obiective de producţie’, se arată în comunicatul AOAR.

În acest context, AOAR solicită public Ministerului Transporturilor, aşa cum a mai făcut-o încă din ianuarie 2009, să întocmească un Master Plan de Transport realizabil până în anul 2020. Planul ar urma să fie aprobat în Parlament, inclusiv cu o clauză de neschimbare a acestuia într-un interval de 10 ani, decât prin referendum naţional.

‘Fără existenţa unui BERD pentru transporturi, corelat cu reţeaua de transporturi europene, România se autocondamnă, din cauza lipsei de preocupare a guvernanţilor, la rămânerea în urmă pentru modernizarea şi dezvoltarea economică şi socială, la creşterea decalajului faţă de celelalte state membre ale Uniunii Europene’, conchide AOAR, în comunicatul citat.