CNA propune interzicerea reclamelor la jocurile de noroc cu vedete. Industria reacționează
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) din România a lansat o propunere controversată pentru modificarea Codului de Reglementare în Audiovizual, vizând interzicerea reclamelor la jocurile de noroc în care apar personalități publice. Măsura ar urma să se aplice nu doar în mediile tradiționale, precum televiziunea și radioul, ci și online – pe platforme video, canale de YouTube și rețele sociale.
Potrivit Pagina de Media, CNA a inițiat discuții cu toate părțile interesate în perioada 27-29 mai, în cadrul unor ședințe transmise integral pe internet.
„În ultimele trei zile, 27 – 29 mai, într-un exerciţiu de transparenţă, CNA a găzduit discuţii cu toate entităţile care au venit cu observaţii legate de Cod, şedinţe care au fost transmise integral pe internet.
Unul dintre subiectele care a creat dezbateri intense la CNA a fost cel legat de reclamele la jocuri de noroc.
Acestea vor rămâne în continuare permise doar noaptea şi în timpul eventimentelor sportive live, însă CNA a propus o prevedere în premieră: „interzicerea reclamele pentru jocuri de noroc în care sunt prezente personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive sau de alte persoane, care, datorită notorietăţii în mediul online, pot încuraja participarea la astfel de jocuri”, precizează sursa citată.
Ce prevede modificarea propusă
Modificarea propusă ar permite în continuare difuzarea reclamelor pentru jocurile de noroc doar pe timp de noapte și în timpul transmisiunilor sportive live. În plus, ar introduce o prevedere fără precedent: „interzicerea reclamelor pentru jocuri de noroc în care sunt prezente personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive sau de alte persoane, care, datorită notorietăţii în mediul online, pot încuraja participarea la astfel de jocuri”.

Această inițiativă a stârnit reacții ferme din partea industriei jocurilor de noroc. Alexandru Domşa, directorul Federației Organizatorilor de Noroc, a subliniat dificultatea definirii notorietății în mediul online și a ridicat probleme de ordin constituțional.
„Nu putem să ştim ce înseamnă notorietatea în mediul online suficient de mare astfel încât să încurajeze participarea la jocuri de noroc. Există şi micii influenceri care au 5.000, 10.000 de urmăritori.
Nu ştim până unde trebuie să mergem cu notorietatea sau cum să evaluăm notorietatea, pentru a putea determina faptul că aceştia pot încuraja sau nu participartea la jocurile de noroc”, a afirmat Domşa.
Acesta a invocat dreptul la muncă, garantat de Constituția României:
„Persoanele care au notorietate publică, prin exploatarea dreptului la propria imagine, practic muncesc. Deci este vorba de art 41 din Constituţie, dreptul la muncă. E un drept fundamental.
Exerciţiul lui se restrânge mai mult sau mai puţin, dar chiar şi cu foarte puţin dacă-l restrângem, trebuie să avem în vedere rigorile stabilite de art 53 din Constituţie, care spune că «Restrângerea exerciţiului unui drept fundamental se poate realiza doar prin lege», iar legea este doar actul juridic al Parlamentului, nu şi prin Codul Audiovizual.”
Solicitarea Biroului Român de Audit Transmedia
De asemenea, Biroul Român de Audit Transmedia a solicitat eliminarea completă a alineatului care a provocat nemulțumiri.
Proiectul CNA marchează un punct de cotitură în reglementarea publicității pentru jocurile de noroc, extinzând influența instituției și asupra mediului digital. Decizia finală privind aceste modificări rămâne deocamdată în discuție.