În prezent, stocurile de combustibili pentru încălzire de la Amsterdam-Rotterdam-Anvers, centrul european al tranzacţiilor cu combustibili, se află la cel mai înalt nivel de după 2009. Simultan, rafinăriile europene sunt închise sau transformate în spaţii de depozitare într-un ritm rapid, în condiţiile în care cererea de produse petroliere a scăzut timp de şapte ani, iar competiţia din partea livrărilor venite din SUA, Rusia şi Orientul Mijlociu s-a intensificat. Potrivit Agenţiei Internaţionale a Energiei, în ultimii şase ani un număr de 17 rafinării au fost închise în Europa.

'Ne aşteptăm la marje de profit foarte mici', a declarat Jonathan Leitch, senior analist la Wood Mackenzie. 'Vara a fost una dezamăgitoare, iar situaţia nu se va îmbunătăţi la toamnă sau la iarnă', a adăugat Leitch.

Potrivit calculelor efectuate de Wood Mackenzie, în perioada mai-iulie anul curent profitul mediu pentru companiile europene de rafinare, calculat pe baza preţului ţiţeiului Brent, a fost de 1,27 de dolari pentru un baril de petrol, comparativ cu 2,83 de dolari în perioada similară a anului trecut. Prognozele Wood Mackenzie arată că în luna decembrie marja de profit va scădea până la 80 de cenţi pe baril. În aceste condiţii, marja medie de profit în regiune va fi de 40 de cenţi pe baril în 2014, mai puţin de jumătate comparativ cu profitul înregistrat anul trecut şi doar 10% din nivelul din 2012, susţine Wood Mackenzie.

'Multe companii de rafinare din Europa au dificultăţi în a concura', a declarat Ehsan Ul-Haq, consultant la KBC Energy Economics. ' O parte din capacitatea de rafinare trebuie închisă', a adăugat consultantul.

Cea mai mare companie petrolieră italiană, Eni SpA, negociază deja cu sindicatele închiderea a aproximativ jumătate din capacitatea sa de rafinare de 774.000 de barili pe zi, ceea ce pune în pericol peste 3.500 de locuri de muncă. La rândul său, directorul financiar de la grupul petrolier francez Total SA, Patrick de la Chevardiere, estima luna trecută că vor trebui închise capacităţi de rafinare de 1,5 milioane barili pe zi pentru a elimina excedentul de pe continentul european.

În mod normal, profiturile companiilor de rafinare ating nivelul de vârf în timpul verii când populaţia merge în vacanţă, iar transportatorii au mai mult de lucru. Însă, în acest an, marjele de profit de pe urma producţiei de benzină au fost mai mici în condiţiile în care producţia de benzină a crescut în SUA, principala piaţă de export a Europei. Potrivit datelor furnizate de Administraţia americană pentru informaţie în domeniul energiei, producţia de benzină a SUA a atins un nivel record de 9,84 milioane barili pe zi la mijlocul lunii iunie. În aceste condiţii, SUA au importat, în medie, 550.000 de barili de benzină pe zi în acest an comparativ cu 1,1 milioane în 2006.

Importurile nu vor face decât să exacerbeze problemele companiilor europene de rafinare, avertizează Steve Sawyer, analist la firma de consultanţă FGE. În luna aprilie a acestui an regiunea a importat 1,2 milioane barili de păcură şi motorină, în creştere cu 34% comparativ cu luna aprilie a anului trecut. AGERPRES