vanzarile la niveluri fara precedent. Si operatorul national de transport aerian, Tarom, sprijinit puternic de stat, a reusit sa-si diminueze pierderile, sacrificand cursele lung-curier spre Beijing si New York, si ajustandu-si tarifele sub presiunea concurentei reprezentata de companiile aeriene low-cost. Aceasta din urma masura i-a permis sa obtina un grad de incarcare mai ridicat pentru anul trecut, deci o eficienta sporita. Pe de alta parte, companiile beneficiaza de un mediu economic mult mai favorabil. Puterea de cumparare a romanilor a crescut, pe piata au intrat mai multe investitii straine, iar in 2004 numarul vizitatorilor straini a atins cifra record de 6,6 milioane de persoane. Deocamdata, aceste companii vor obtine profit doar la nivel operational, urmand ca profitul net sa apara anul viitor. Pentru asta, ele trebuie sa-si consolideze rezultatele promitatoare din anul precedent si sa aplice in continuare strategii de marketing agresive, mai ales ca 2005 este un an care va aduce multe schimbari. Companiile trebuie sa tina seama mai mult ca oricand de fluctuatiile imprevizibile ale cursului de schimb, ale cotatiei titeiului, de efectele aplicarii noilor masuri fiscale, dar si de trecerea la leul greu. Pentru Tarom, de exemplu, preconizata accizare a kerosenului, combustibilul folosit de avioane, va insemna cheltuieli mai mari, ceea ce va atrage dupa sine scumpirea biletelor. Majorarea tarifelor la gaze naturale, electricitate si energie termica va apasa si ea bugetele companiilor, care vor fi astfel fortate sa caute surse de suplimentare a veniturilor. Daca Dacia se bazeaza intr-o mare masura pe exportul Logan, McDonald’s mizeaza pe cresterea veniturilor populatiei, iar Tarom spera sa aiba mai multi pasageri.

McDonald’s isi trece profitul in meniu
Zece ani. Atat au asteptat americanii de la McDonald’s ca afacerea din Romania sa devina profitabila. Deocamdata, subsidiara gigantului din Oak Brook, Illinois, trebuie sa se multumeasca doar cu profitul operational, care s-a intrezarit la finele anului 2004. „A durat o perioada relativ lunga pana cand, impreuna cu partenerii din sistem, am construit o structura care sa ne dea avantajele de cost asteptate“, spune Marian Alecu, directorul general al McDonald’s Romania. Desi pare greu de crezut, afacerea a mers in pierdere ani de-a randul, chiar daca restaurantele nu au dus lipsa de clienti. In 2002, de exemplu, nivelul acestor pierderi depasea doua milioane de dolari, insa in anul urmator s-a reusit reducerea lor la jumatate de milion de dolari. „Pierderile s-au diminuat ca efect al cresterii semnificative a vanzarilor, bazata si pe o reorientare a produselor vandute“, explica directorul general. Rezultatele anului 2004 i-au readus zambetul lui Marian Alecu: pierderile au fost stopate, iar la nivel operational s-a obtinut un mic plus. Pentru acest an, compania estimeaza un profit operational de 50 de miliarde de lei si o cifra de afaceri de 1.700 de miliarde de lei, mai mult cu 150 de miliarde de lei fata de nivelul din 2004. Totusi, profitul net se va vedea abia in 2006. Atunci cand vorbeste de construirea unor avantaje de cost, care au ajutat reteaua sa elimine pierderile, Marian Alecu se refera la faptul ca McDonald’s isi asigura o parte importanta din materia prima – carne, chifle si salate – chiar din Romania, din fabrici construite de parteneri traditionali ai corporatiei americane. Zilnic, pragurile celor 52 de restaurante McDonald’s, in care s-au investit aproape 85 de milioane de dolari, sunt „calcate“ in medie de 100.000 de persoane.

TAROM, pe plus cu ajutor de la Stat
„Este posibil ca in 2005 Tarom sa aiba un mic profit operational“, estimeaza Sorin Stoicescu, directorul Directiei de Aviatie Civila din Ministerul Transporturilor. Obiectivele financiare pentru anul trecut au fost de 245 de milioane dolari cifra de afaceri si pierderi de numai sase milioane, mai ales ca in primele luni din 2004 veniturile au crescut cu 35%, iar coeficientul de umplere a capacitatii cu 5%. In ultimii trei ani, pierderile transportatorului national s-au diminuat considerabil. Astfel, in 2002, Tarom avea o cifra de afaceri de 197,3 milioane dolari si pierderi de 30,3 milioane. In 2003, datorita renuntarii spre sfarsitul anului la cursele lung-curier de Beijing si New York, pierderile s-au diminuat la 10,3 milioane de dolari, iar cifra de afaceri a crescut pana la 219 milioane de dolari. Anul trecut, Tarom a inregistrat progrese vizibile, determinate si de concurenta acerba din piata, mai ales dupa inmultirea numarului de companii aeriene low-cost. Ofertele speciale au fost mai generoase ca niciodata, printre ele numarandu-se atat tarife reduse in lunile ianuarie-martie, respectiv octombrie-noiembrie, oferte speciale de Valentine’s Day, curse interne la zece euro.La inceputul anului, Tarom a mai facut un pas inainte, lansand un serviciu online de rezervari pentru hoteluri si excursii. Reprezentantii ministerului si ai companiei analizeaza in prezent posibilitatea reluarii controversatelor curse spre Beijing si New York, la recomandarea presedintelui Traian Basescu. O alta posibilitate pentru obtinerea unui profit operational este cresterea in ritm sustinut a curselor charter, reprezentantii agentiilor de turism negociind o strategie comuna cu transportatorul national pentru acest an.

Logan schimba macazul la Dacia
In 1999, cand francezii de la Renault si-au anuntat planurile menite sa transforme Automobile Dacia intr-o uzina profitabila, unii s-au gandit ca noii proprietari viseaza. Fabrica de la Colibasi era obosita, inregistra pierderi masive, iar pentru a-si asigura viitorul avea nevoie de investitii masive. In cinci ani, grupul francez a „pompat“ in fabrica peste 600 de milioane de euro, in cadrul unui program de modernizare care a culminat cu lansarea, anul trecut, a noului autoturism Logan. De la acest model, marele pariu al lui Louis Schweitzer, se asteapta enorm de multe. Nu doar faima si vanzari mai mari, ci si profit. Acum, Renault este pe cale sa demonstreze ca poate obtine mereu ceea ce isi propune. „2005 va fi primul an in care Dacia va inregistra profit“, spune Constantin Stroe, vicepresedintele societatii. Practic, uzina a trecut pe plus incepand cu ultimul trimestru al anului trecut, perioada care coincide cu lansarea comerciala a Logan. Totusi, pe ansamblu, anul 2004 a fost incheiat cu pierderi. Insa Constantin Stroe este convins ca acest an fi unul de cotitura. In 2005, cifra de afaceri este preliminata sa depaseasca un miliard de euro, fata de 630 de milioane de euro in 2004 si 398 de milioane de euro in 2003. Tinta vanzarilor este si ea superioara: peste 162.000 de unitati, fata de circa 95.000 cu un an in urma. „Din totalul productiei, 134.000 vor fi automobile Logan, iar 48% din acestea vor merge la export“, spune Stroe. Aceste evolutii vor consolida rezultatele uzinei, astfel incat in 2006 sa obtina un profit net consistent. Constantin Stroe crede ca exista toate sansele ca aceste tinte sa fie atinse. „Parametrii economici stabiliti pentru 2005 sunt net superiori fata de cei din 2004. Ne bazam pe succesul Logan, pe lansarea de noi autoturisme in aceasta gama si pe noi echipari“, conchide Stroe.