Tot mai multe firme vor cere amânarea la plată a datoriilor bugetare odată cu relaxarea criteriilor de acordare. Până acum, doar 397 de companii au optat pentru această soluţie.

Condiţiile pentru amânarea la plată a datoriilor au fost modificate în favoarea firmelor: dobânda scade la jumătate, iar garanţiile vor trebui să reprezinte cel mult 40% din suma cerută. Prevederile apar în proiectul de lege prin care este aprobată de către Parlament Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 92/2009. În varianta Executivului, fir­mele puteau apela la facilitatea de amânare la plată numai dacă puteau aduce garanţii de 100% pentru sumă, iar dobânda era de 36,5% pe an, cu mult peste cea a băncilor comerciale, care oscilează între 12% şi 14%.

Din această cauză, efectele acestei măsuri anticriză, după cum anticipau specialiştii din domeniul fiscal şi oamenii de afaceri, au fost extrem de reduse. Din datele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) reiese că 0,05% din firmele înregistrate ca plătitoare de impozite au solicitat amânarea la plată. Suma lăsată la dispoziţia companiilor, în acest mod, a fost de numai 250 milioane de lei.

„Criteriile de acordare a amânării la plată sunt mai puţin restrictive. Preconizez că vor fi companii care, pentru că nu pot avea acces la finanţare la nişte costuri mai mici pentru a-şi putea achita datoriile, vor recurge la măsura de amânare la plată, mai ales că vor beneficia de o diminuare la jumătate a majorărilor de întârziere pentru sumele restante pe toată perioada de amânare“, explică Sorin Istrate, managing partner Contexpert.

Garanţiile vor fi de 20% din suma amânată la plată şi dobânzile datorate pe perioada amânării, dacă amânarea se acordă pe o perioadă de până la trei luni inclusiv şi de 40% pentru mai mult de trei luni. Totodată, obligaţiile fiscale curente vor putea fi plătite în cel mult 30 de zile de la scadenţă, dar nu mai târziu de data de 20 decembrie a anului fiscal. Prevederea iniţială era mult mai rigidă, pentru că menţinea facilitatea numai în cazul în care obligaţiile fiscale curente erau plătite la scadenţă.

O altă condiţie modificată în favoarea firmelor este cea referitoare la data de la care au început să se acumuleze datoriile bugetare. În forma iniţială a actului normativ, se acorda facilitatea doar pentru restanţele apărute după 30 septembrie 2008, dată reper pentru instalarea crizei în România. „S-a renunţat la condiţia de a nu înregistra obligaţii fiscale restante, ceea ce reprezintă un avantaj pentru toate firmele. Dacă s-ar fi menţinut această condiţie, puţine firme se calificau“, explică Luminiţa Ristea, ConsultingR Nexia România.

Eşalonarea la îndemână

„Din punctul de vedere al celor care au restanţe, noua formă este clar mult mai avantajoasă, aceştia putând accesa facilitatea la costuri rezonabile. Vor putea beneficia de avantajele acestei facilităţi nu doar contribuabilii care din motive obiective nu şi-au mai putut achita la timp datoriile către buget, ci şi contribuabilii care s-au confruntat mai devreme cu vicisitudinile crizei economice, care au înregistrat de-a lungul timpului restanţe către buget şi care au acum posibilitatea plăţii eşalonate pentru care li se vor calcula majorări de întârziere“, consideră Sorin Istrate.

Până în prezent, firmele nu au manifestat un interes prea mare pentru această aşa-zisă facilitate din cauza condiţiilor prea restrictive, spune Istrate, care apreciază că modificările vor încuraja multe companii să obţină amânarea la plată pentru a-şi îmbunătăţi cash-flow-ul pe termen scurt la un cost rezonabil. În opinia Luminiţei Ristea, facilitatea a fost inaplicabilă pentru că cele mai multe firme aveau restanţe şi nu puteau constitui garanţii pentru toată suma, dar că, în noile condiţii, firmele care au probleme vor lua în serios posibilitatea de amânare la plată.

Legea de modificare a ordonanţei de urgenţă a fost aprobată de Parlament şi urmează să fie promulgată.

256 din cele 397 de firme care au cerut amânarea la plată, în perioada iulie-octombrie 2009, au primit aprobarea de la Agenţia de Administrare Fiscală