'Corpul de Control de la nivelul Ministerului Transporturilor a efectuat în perioada iulie – august 2016, un control la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România. Controlul a fost efectuat la sesizarea Autorităţii Rutiere Române, care semnala că în perioada 2013 – 2015 nu a fost înregistrată nicio solicitare din partea CNADNR pentru efectuare a unui audit de siguranţă rutieră, pentru lucrările executate', potrivit comunicatului. 

Ministerul Transporturilor mai arată că, aşa cum prevedere Legea 256/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere şi auditul de siguranţă rutieră se realizează la cererea investitorului (CNADNR, în acest caz) adresată Autorităţii Rutiere Române, în baza unui contract de prestări servicii. Prin acest contract, ARR trebuie să desemneze un auditor de siguranţă rutieră care să realizeze auditul. 

'Corpul de Control a constatat că, în lipsa normelor de aplicare ale Legii nr. 256/2008, CNADNR nu a întocmit un contract cu ARR şi a introdus obligativitatea realizării auditului de siguranţă rutieră în caietul de sarcini pentru licitarea proiectelor. Astfel, pentru toate lucrările efectuate în perioada 2013 – 2015 au fost întocmite rapoarte de audit de siguranţă rutieră, realizate de către auditori aflaţi pe lista agreată de ARR. Aceştia aveau certificarea necesară, însă nu aveau un contract cu Autoritatea Rutieră Română pentru lucrările respective', precizează oficialii ministerului. 

Ei au adăugat că, încă de la începutul acestui an, Ministerul Transporturilor alături de specialişti din Guvern au luat măsuri pentru remedierea acestei situaţii prin elaborarea OUG 22/2016, publicarea a patru ordine ale Ministrului Transporturilor şi a încă două ordine care sunt în lucru şi urmează a fi publicate. Astfel, din 2016 auditurile de siguranţă rutieră s-au realizat prin contract între ARR şi CNADNR, respectând noile tarife publicate în OMT 673/2015 şi OMT 42/2016.

'Spre exemplu: tariful pentru auditarea autostrăzilor şi drumurilor noi, stabilit în 2011 era de 50.000 de euro/km, în 2015 a fost redus la 1.500 euro/km. În prezent modul de calcul al tarifului a fost regândit în totalitate şi urmează a fi publicat în Monitorul Oficial. De asemenea, după 8 ani, la sfârşitul anului 2016, se vor organiza cursuri pentru certificare a noi auditori de siguranţă rutieră. Totodată, ca măsură asumată de MT şi CNADNR pentru verificarea ASR-urilor realizate prin relaţia directă între antreprenor şi auditor, s-a propus ca măsură evaluarea tuturor auditurilor de siguranţă rutieră pentru a verifica dacă a fost afectată independenţa auditorului faţă de antreprenor', mai precizează comunicatul citat.

Totodată, reprezentanţii ministerului menţionează că, în perioada ianuarie 2013 – decembrie 2014, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale s-a aflat în subordinea Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine.