Marian Brad vizita, la Frankfurt, un targ de decoratiuni interioare. Melodia care venea dinspre un stand elvetian i-a trezit amintirile: la 12 ani, trecand pe langa un shop de pe Magheru, a vazut o cutie muzicala, pe care si-a dorit-o cu ardoare. A facut pe loc calculul si, lacom, a cerut, parintilor 10 lei, ca sa-si cumpere nu una, ci trei casete. La vederea banilor, vanzatoarele au izbucnit in ras. Cutiutele erau, intr-adevar, ieftine, numai ca trebuiau platite in dolari.
Iata ca abia dupa 20 de ani visul lui devine realitate. Desi se afla la un targ de contractari, unde obiectele expuse nu se pun in vanzare, dupa multe insistente a reusit sa „smulga” din mana elvetienilor caseta ravnita. Asa s-a ales cu o mostra pe care a studiat-o in amanuntime.
In urma cu cinci ani, impreuna cu Loredana, care acum ii este sotie, a pus bazele unei afaceri: cutiute muzicale lucrate in Romania si vandute in Germania. De ce a fost gandita, din start, aceasta afacere pentru piata germana? Pentru ca in Romania exista prea putine magazine specializate, iar intr-o lume in care calitatea nu are nici o valoare din cauza saraciei, pretul socheaza. Este vorba de cadouri de lux, adevarate bijuterii care, in Elvetia, tara lor de origine, pot ajunge si la 30.000 DM/bucata. In plus, acestor obiecte decorative si sentimentale, in egala masura, le creste valoarea in timp.
Este adevarat, casetele realizate de firma Marktel sunt mai ieftine, ele vanzandu-se in magazinele din Germania cu 280 DM bucata. De pictarea lor se ocupa Loredana, absolventa a Academiei de Arte Frumoase Nicolae Grigorescu.
Cu ceva timp in urma, sotii Brad au lucrat in industria modei, o lume fascinanta dar falsa. „Din moda nu se castiga bani”, afirma Loredana, regretand ca a fost nevoita sa-si tradeze o pasiune in care a pus mult suflet. „Se investeste mult in materiale din import care aici nu se pot vinde sub forma produsului finit. Ajungi, cel mult, un croitor de lux care face unicate, pentru ca nu exista un sistem care sa permita lucrul in serie.”
Totusi, ocupatia de acum ii permite sa nu se indeparteze prea mult de moda. Pentru ca in ambele situatii, creatia porneste de la tendintele si cererea pietei. Picturile de pe cutii sunt adevarate opere de arta si se realizeaza in functie de comanda clientului. Mai nou, a fost gandit un cadru in care s-ar potrivi cel mai bine, pentru ca intr-o incapere trebuie creat un ambient special, in care obiectele sa se armonizeze. Astfel, alaturi de caseta, se poate achizitiona o oglinda, un ceas, un instrument muzical – toate avand o tema decorativa comuna.
Casetele produse de firma Marktel sunt o conceptie noua, originala, ca forma si pictura. Manerele sunt suflate cu aur sau argint ori sunt din alama platinata, un alt argument care duce la cresterea pretului. De fapt, nu cutia in sine este scumpa, ci mecanismele sofisticate, importate din Japonia si Elvetia. Ca aspect, amintesc de ceasurile de voiaj cu maner ce emana un aer arhaic.
Desi calitatea finisajelor a crescut continuu, cei doi actionari ai firmei nu sunt multumiti nici acum. Cea mai mare problema a lor o constituie inlocuirea permanenta a meseriasilor care cer salarii ca in Germania pentru calitate „made in Romania”.
Capacitatea de productie este de maximum 400 bucati pe luna si se lucreaza numai pe baza comenzilor contractate la targul specializat de la Frankfurt. Cifra de afaceri lunara este de aproximativ 25.000 DM, iar investitia, in timp, s-a ridicat la 150.000 DM. Dezvoltarea afacerii a cunoscut mai multe etape. De la idee la prototip, de la primul produs vandut la profit au existat momente de entuziasm, de lancezeala si de incertitudine. „Nu stii de unde sa incepi si unde o sa ajungi, pentru ca este vorba de un produs nou, nu de unul copiat care are deja o piata formata”, explica Marian Brad.
Cert este faptul ca produsele firmei Marktel au cunoscut o faima nesperata: aflat la KA