Guvernul a aprobat ieri o Hotărâre pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţie „Modernizarea infrastructurii privind siguranţa circulaţiei pe DN 1, în sate lineare şi puncte negre“.
Proiectul are o valoare de totală de 371,4 milioane lei, aproximativ 88 milioane euro, din care finanţare europeană 103,5 milioane lei, aproximativ 23,7 milioane euro.
„Proiectul include măsuri ca insule de trafic pentru limitarea vitezei la intrarea în localitate, refugii centrale pentru trecerile de pietoni, alveole pentru autobuze cu treceri de pietoni, drum cu 4 benzi cu întoarcere în U, drum cu 2 benzi cu viraj la stânga şi trecere de pietoni, sens giratoriu cu o singură bandă, trecere de pietoni cu 2 benzi fără refugiu central, dispozitive de calmare a traficului, semnalizare şi marcaj şi deasemenea insule de intrare în localitate şi separatoare de sens, care vor înlesni şi asigură o mai bună circulaţie şi o conduită corectă în trafic”, informează Ministerul Transporturilor.    
Potrivit Notei de Fundamentare a HG, acest proiect este necesar pentru că “participantul la trafic trebuie să întâlnească cât mai puţine situaţii ce pot genera evenimente rutiere produse între autovehicule sau între autovehicule şi pietoni.
Soluţiile alese au caracter de modul similar pentru fiecare locaţie. Ele se bazează pe cele mai recente constatări cu privire la factorii umani şi proiectarea de drumuri, (pentru intersecţii, tranziţii cu sens giratoriu la intrarea în localităţi, staţii de autobuz şi treceri de pietoni, sistemul de drenaj).
Acestea vor duce la un trafic sigur şi fluent, dacă nivelul vitezei este potrivit geometriei şi suprafeţei drumului, ghidării vizuale, condiţiilor meteorologice şi de luminozitate. Dacă există o inconsecvenţă a drumului care apare pe neaşteptate, aceasta trebuie anunţată riguros şi din timp, prin indicatoare de avertizare sau chiar printr-o limitare locală a vitezei.
Traseul în plan traversează un număr de 31 de sate lineare şi 3 puncte negre însumând un număr de 87,100 km”.
Auditul de Siguranţa Circulaţiei realizat de CNADNR în anul 2005, pentru intervalul 2000-2004 a arătat că pe DN 1 s-au înregistrat un număr de 445 de accidente soldate cu 193 de morţi, 375 de răniţi şi importante pagube materiale, fiind artera de circulaţie cu cel mai înalt grad de criminogenitate din reţeaua de Drumuri Naţionale.
În Cadrul Auditului s-au identificat un număr de 65 locaţii, dintre care Auditorul, Poliţia Rutieră şi CNADNR au selectat un număr de 34 de locaţii pentru aplicarea măsurilor de îmbunătăţire a siguranţei circulaţiei pe DN 1.
DN 1 uneşte Bucureştiul de localitatea Borş, de la frontiera României cu Ungaria. De-a lungul traseului DN 1, pe direcţia aproximativă SE-NV, traversează judeţele Ilfov, Prahova, Braşov, Sibiu, Alba, Cluj şi Bihor.