Compania Daedalus Consulting a realizat, in saptamana 2 – 9 decembrie 2001, o cercetare de piata referitoare la jucariile aduse de Mos Craciun. Studiul a fost efectuat pe un esantion de 540 de persoane care au copii pana in 14 ani, esantion reprezentativ la nivel national pentru mediul urban.
„Mai cred copiii dvs. in Mos Craciun?” La aceasta intrebare, aproape 60% din parinti au raspuns afirmativ. Procentul scade semnificativ o data cu cresterea varstei copiilor. Astfel, pana la trei ani, toti prichindeii cred in Mosul cel intelept si darnic; in schimb, numai 53,5% din cei intre opt si zece ani si-au pastrat aceasta convingere. Copiii de 11 – 14 ani sunt si mai suspiciosi: in seara de Ajun, doar 28,6% din ei isi pregatesc ciorapii pentru daruri.
Tinand cont de faptul ca aceste informatii sunt furnizate de parinti, este posibil ca, la varstele mai inaintate ale copiilor, procentele sa fie chiar mai mici decat cele mentionate.
Un aspect interesant este ca fetele cred intr-o mai mica masura in Mos Craciun (55%) decat baietii (63,1%). Aceasta diferenta devine evidenta intre 11 si 14 ani, cand fetele incep sa se maturizeze. La aceasta varsta, doar 19,3% din fete mai cred in „Mosu”, in comparatie cu 37,5% din baieti.
Anul trecut, 19,5% din copiii de la oras nu au primit jucarii de Mos Craciun. Categoriile cele mai defavorizate sunt extremele: copiii intre 11 si 14 ani (31%) si cei mici, intre 1 si 3 ani (18,2%).
Jucariile cele mai populare au fost: masinutele/trenuletele (23,4%), papusile (22,1%) jucariile de plus (16,8%), cartile de citit/povesti/colorat (13,4%) si jocurile electronice/pentru calculator (12,4%). Jucariile cu proiectile (pistoale cu bila, de exemplu) si jocurile cu regulament (tip sah, table etc.) au fost cumparate doar de 0,7%, respectiv 0,4% din parinti.
Studiul Daedalus Consulting scoate in evidenta si tipurile de jucarii specifice diferitelor categorii de varsta. Astfel, intre 1 si 3 ani domina figurinele din plus, intre 4 si 7 ani, masinile, trenuletele si papusile, in timp ce intre 8 si 14 ani sunt preferate cartile si jocurile electronice/pentru calculator.
Ce daruri vom gasi
sub brad
Anul 2001 aduce o oarecare diversificare a optiunilor parintilor pentru jucarii. In mare, categoriile dominante raman aceleasi, cu mentiunea ca, de asta data, jocurile electronice/pentru calculator vor fi mult mai populare in comparatie cu anul trecut. Aceasta crestere se va face in detrimentul papusilor si al cartilor de citit/povesti/colorat.
Exista un procentaj de 17,2% din parinti care nu vor cumpara jucarii odraslelor lor, in timp ce 22,4% din ei nu erau inca hotarati la inceputul lunii decembrie, cand s-a efectuat sondajul, asupra cadoului de Craciun.
In ceea ce priveste alegerea jucariilor, balanta inclina usor in favoarea copiilor. Desigur, cei care au pana in trei ani au mai putine de spus in fata parintilor (decid in 2,3 situatii din zece), in timp ce copiii intre patru si zece ani sunt aproape „la paritate” cu acestia (iau decizii in 5,6 situatii din zece). In schimb, cei intre 11 si 14 ani decid in aproape doua situatii din trei.Parintii    76,9    44,2    41,3    44,9    37,3    46,3
Copiii    23,1    55,8    58,7    55,1    62,7    53,7
*) Parintilor li s-a cerut sa estimeze, din zece situatii in care cumpara jucarii,
de cate ori decizia le apartine lor insisi sau copiilor