Titlurile senzaţionale au îndepărtat atenția de la adevăratul conductor al aprecierii prețurilor, care este cererea neaşteptată din partea Chinei – Setea de petrol a statului chiez a fost atât de mare, încât națiunea a adunat tiptil stocuri de țiței în ultimele șase luni, învingând chiar și așteptările celui mai dezamăgit analist.

Cele mai recente date privind cererea de petrol, publicate de US Energy Information Administration EIA publicate în buletinul pe luna Iulie privind previziunile pe termen scurt în domeniul energiei confirmă faptul că surpriza nu a venit în urma constrângerilor aprovizionării, aşa cum au sugerat mai multe articole de presă, ci mai degrabă în urma cererii. EIA a revizuit în sus cererea de petrol la nivel mondial pe prima jumătate a anului 2016 cu aproape 400.000 de barili pe zi faţă de previziunile publicate în decembrie 2015, comparativ cu o revizuire de doar 5000 de barili pe zi în aprovizionarea cu petrol la nivel mondial realizată pentru aceeași perioadă.

Este important de remarcat faptul că aceste cifre privind aprovizionarea sunt incluse toate întreruperile de aprovizionare neprevăzute de la începutul anului. Cu China construindu-şi  a doua etapă a Rezervelor sale de Petrol Strategice SPR, așteptările pieței au fost că ţara va cumpăra 80-120 milioane de barili de țiței, într-un ritm măsurat, pe parcursul anului. Cu toate acestea, China a profitat de prețurile la petrol grav lovite la începutul anului pentru a suplimenta programul de cumpărare.

După calculele analiştilor, China a stocat deja peste 135 de milioane de barili de țiței în acest an, cu 30 de milioane de barili mai mult decât a pus la păstrare tot anul trecut. În februarie și aprilie volumele importurilor au provocat scăderea cotaţiilor de ţiţei la nivel mondial, acolo unde majoritatea analiştilor se aşteptau ca acestea să crească. Acest lucru a fost demonstrat de scăderea bruscă a preţului ţiţeiului Brent în cursul lunii aprilie. Această rată de cumpărare este nesustenabilă și se pune întrebarea ce capacitate de stocare mai are cu adevărat China.

În timp ce preţul a crescut, putem avea o privire de ansamblu ce face ca depozitarea produsului rafinat la nivel global să fie pusă sub semnul întrebării. Rafinăriile au transformat excesul de petrol în produs rafinat. Cererea de benzină în Statele Unite și cererea de motorină modestă la nivel global şi-au pus prea puţin amprenta asupra stocurilor globale. Acum, la maximul ultimlor 7 ani, stocurile globale de produse stau la un uimitor 1,06 miliarde de barili, + 6% în ritm anual – în SUA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerp area ARA, Japonia și Singapore.

Într-o postare anterioară referitoare la Rafinare şi nu la produsul Brut, am discutat despre starea economică precară a sectorului de rafinare și despre modul în care capacitatea excedentară ar duce la o competiţie pentru maximizare produselor rafinate, distrugând astfel marjele. Din iarna anului 2015 asistatăm la acest scenariu. Într-un efort de a menține marjele de rafinare sănătoase în pofida fisurilor înregistrate în procesul de distilare, rafinăriile au epuizat producția de benzină. Pe parcursul ultimelor trei luni, rafinăriile au produs de două ori mai multă benzină faţă de alte produse distilate, un raport care nu mai văzut din 2012. Modesta spre stagnanta cerere de produse diesel la nivel mondial a condus, de asemenea, la ample stocuri de distilate.

Împreună cu Europa și Asia, producția de produse petroliere din SUA a depășit în mod continuu cererea în acest an. În portul New York, aprovizionarea cu benzină este atât de amplă încât suntem martori la un proces în care navele sunt întoarse, în timp ce altele vase sunt transformate în stocuri plutitoare. În Europa, există rapoarte privind o stocare de produse completă în Germania și linii de produse petroliere din Anvers si Rotterdam. China, ale cărei exporturi de benzină au crescut cu aproape 37% în acest an, a exportat excesul de benzină în SUA, în speranța că va atenua inventarul de stocuri umflat. În cele din urmă, Singapore stocurile de produse distilat a atins un maxim al ultimilor 20 ani, la sfârșitul celui de-al doilea trimestru din 2016, cu un baraj de vase de produse rafinate stând în largul coastelor sale. Nu este de mirare că produsele de profil din asia sunt la cel mai scazut nivel din ultimele 18 luni. Benzina de vară, în mijlocul sezonului se tranzacţionează acum la un preţ mai mic decât motorina, condiție de piață ce nu a mai fost întâlnită din 2013. Această imagine tulburătoare mă obligă să cred că marjele de rafinare vor continua să sufere și va determina rafinăriile să impună tăieri. Acest lucru ar fi în detrimentul aprecierii prețului petrolului.

Petrolierele care aşteaptă în largul coastelor din Qingdao, China, sunt în scădere; barjele au fost acostat pentru a umple site-uri de stocare, cum ar fi facilitatea de 9,5 milioane de baril de la Hainan, operațională din 2 iulie. Cu toate acestea, importurile nete de petrol din China pe luna iunie au scăzut cu 5,5% față de luna precedentă, până la 7.48 milioane de barili pe zi, cele mai scăzute niveluri din ianuarie 2016. Acest lucru este probabil începutul unei încetiniri a achizițiilor de petrol. Interesant, costurile de transport de marfă au scazut la minime multianuale, în ciuda unui număr record de nave folosite pentru depozitarea petrolului. De exemplu, rutele între Nigeria şi China și Arabia Saudită – Singapore sunt tranzacționate acum cu 1.75 dolari și respectiv 0.66 dolari pe baril, în scădere cu 57% și respectiv 64% de  la maximele înregistrate în decembrie 2015.

O potenţială cerere diminuată din China și reducerea costurilor de rafinare care ar trebui sa se materializeze, ar pune o presiune semnificativă asupra prețurilor petrolului. China a mascat până acum supraabundența de produse rafinate din lume. Trebuie răbdare, în condiţiile în care o corectie negativa a prețurilor pare iminentă.

Vizitaţi www.jpmorganfunds.com pentru a citi mai multe analize şi date de investiţii. Copyright 2016. Urmăriţi J.P. Morgan Asset Management pe Twitter.