Cofinanţarea naţională va fi asigurată din bugetul de stat, în proporţie de 15%. 

"Accesarea fondurilor în cadrul mecanismului de finanţare CEF constituie o alternativă fezabilă de finanţare a proiectelor feroviare, care va conduce la îndeplinirea obiectivelor strategice ale României şi implicit ale CFR, de finalizare a lucrărilor de modernizare pe coridoarele de transport feroviar aparţinând reţelei TEN-T CORE din fonduri europene, în cadrul exerciţiului financiar comunitar 2014-2020, cu beneficii importante pentru întreaga societate şi impact direct în dezvoltarea infrastructurii feroviare', a declarat Marius Chiper, director general al CFR SA. 

Cel mai important proiect aprobat şi finanţat de Comisia Europeană în proporţie de 85% este proiectul de modernizare a legăturii feroviare între Braşov şi Sighişoara, secţiunea Braşov-Apaţa şi Caţa-Sighişoara, care are o valoare de 677.739.059 milioane euro. Obiectivul principal al proiectului este promovarea mobilităţii sustenabile de-a lungul Coridorului Rin – Dunăre, prin creşterea vitezei de circulaţie a trenurilor, reducerea timpului de călătorie pentru trenurile de călători şi de marfă, creşterea siguranţei circulaţiei prin introducerea sistemelor moderne de management al traficului şi semnalizare, şi, nu în ultimul rând, protejarea mediului în conformitate cu noile standarde de interoperabilitate şi regulamente ale Uniunii Europene. 

Un alt proiect cu un buget eligibil în proporţie de 100%, în valoare de 1.073.945 euro, este proiectul care vizează îmbunătăţirea capacităţii instituţionale şi de implementare a proiectelor în cadrul companiei, astfel încât să se asigure o calitate superioară, eficienţă şi transparenţă în gestionarea fondurilor UE în vederea pregătirii şi implementării în termen a proiectelor de infrastructură feroviară din România, aferente reţelei TEN-T eligibile pentru finanţare prin instrumentele financiare puse la dispoziţia statelor membre de către Comisia Europeană în perioada 2014-2020. 

Potrivit comunicatului CFR, actualizarea studiului de fezabilitate pentru reabilitarea liniei CF Craiova – Calafat este cel de-al 3-lea proiect cu o finanţare nerambursabilă în valoare de 1.476.345,45 euro (85% FEN). Scopul proiectului constă în actualizarea documentaţiei în conformitate cu Standardele Tehnice de Interoperabilitate (STI) şi ţinând cont şi de previziunile cererii de trafic de călători şi de marfă la nivel naţional şi internaţional, precum şi lansarea imediată a procedurilor de licitaţie pentru proiectare şi execuţie lucrări. 

Ultimul proiect cu finanţare aprobată este cel referitor la realizarea studiului de fezabilitate pentru reabilitarea liniei cf Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeş, care va beneficia de o finanţare nerambursabilă în valoare de 8.432.425 euro (85% FEN). Scopul proiectului constă în întocmirea documentaţiei Studiului de Fezabilitate pentru reabilitarea liniei de cale ferată Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeş la standardele impuse pentru coridoarele europene şi lansarea imediată a procedurilor de licitaţie pentru proiectare şi execuţie lucrări pe această secţiune. 

Programul Connecting Europe Facility (CEF) urmăreşte accelerarea investiţiilor în domeniul reţelelor de transport, energie şi telecomunicaţii transeuropene şi mobilizarea finanţărilor publice sau private. De asemenea, CEF urmăreşte valorificarea sinergiilor dintre sectoarele de transport, telecomunicaţii şi energie, sporind astfel eficacitatea intervenţiilor UE şi permiţând optimizarea costurilor. Nu în ultimul rând, CEF stabileşte defalcarea resurselor care urmează a fi puse la dispoziţie în cadrul financiar multianual, pentru anii 2014 – 2020. 

Compania Naţională de Căi Ferate 'CFR' SA – companie care administrează infrastructura feroviară publică – desfăşoară o activitate de interes public şi contribuie la libera circulaţie a persoanelor, mărfurilor şi a bunurilor în interiorul ţării şi peste graniţă, în condiţii ecologice, eficiente şi de siguranţă.

 AGERPRES