Cei care au buletine de identitate trebuie să știe

Regulamentul European privind protecția datelor (GDPR) trebuie respectat și de asociațiile de proprietari. Acestea nu sunt scutite nici de controalele efectuate de către Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP).

Conform ghidului publicat de ANSPDCP pentru asociațiile de proprietari, acestea ar trebui să limiteze prelucrarea datelor doar la cele strict necesare, în conformitate cu principiul minimizării datelor prelucrate. Astfel, nu ar trebui să solicite copii ale diverselor documente ale locatarilor din clădirile administrate, cum ar fi actele de identitate sau certificatele de stare civilă.

„În ceea ce privește înscrierea persoanelor în cartea de imobil, art. 94 din Norme prevede că aceasta se face în baza actului de identitate, iar pentru copiii sub 14 ani, în baza certificatului de naştere.

Pentru înscrierea persoanelor în cartea de imobil nu pot fi solicitate fotocopii ale actelor de identitate, certificatelor de stare civilă sau titlurilor de proprietate, normele stabilind că acestea pot fi doar verificate vizual pentru conformitate”, subliniază ANSPDCP în ghid, conform avocatnet.ro.

ANSPDCP a atras atenția încă din 2019 asupra faptului că unele asociații de proprietari încalcă normele privind protecția datelor prin solicitarea copiilor unor documente personale ale locatarilor. Acest lucru poate reprezenta o încălcare a drepturilor de confidențialitate ale persoanelor vizate și o nerespectare a principiilor GDPR.

Principii pe care asociațiile de proprietari trebuie să le respecte

Conform principiilor GDPR, prelucrarea datelor cu caracter personal trebuie să fie legală, echitabilă și transparentă, iar datele prelucrate trebuie să fie adecvate, relevante și limitate la ceea ce este necesar în raport cu scopurile prelucrării. Prin urmare, solicitarea excesivă de informații sau documente personale poate fi considerată neconformă cu GDPR.

Astfel că, a solicita celor care locuiesc în bloc anumite copii după documente și diverse informații (profesia, de exemplu, care în mod definitiv poate fi considerată chiar irelevantă într-un atare context) poate fi considerat excesiv, potrivit legislației de protecție a datelor.

De asemenea, solicitarea de copii ale actului de identitate înseamnă prelucrarea datelor din acel document, ceea ce, potrivit Legii nr. 190/2018, poate atrage obligația de a desemna un responsabil cu protecția datelor în multe situații.