După cum scrie NationalInterest, avionul monomotor cu o vechime de 40 de ani este planificat să rămână în serviciul militar american până în 2048. Dar va trebui să evolueze pentru a-și păstra avangarda într-o lume în care avioane de luptă stealth, rachete cu rază lungă de acțiune și noi avioane de luptă încep să domine piața.

Un pas major către această evoluție a avut loc pe 9 ianuarie, când o uzină din Baltimore a finalizat instalarea unor noi radare puternice AN / APG-83 Scalable Agile Beam (SABR) pentru a se potrivi cu F-16C.

Radarul Northrop Grumman AN / APG-83 Scalable Agile Beam este un radar de control cu ​​performanță completă. Se bazează 85% pe modelul radarului APG-81, instalat pe noile avioane de luptă stealth F-35, dar este mai mic pentru a permite accesibilitatea și compatibilitatea cu F-16.

Spre deosebire de radarele APG-68 puls-doppler care vor fi înlocuite, SABR este un radar activ cu scanare electronică activă, cu rezoluție superioară, rezistență la blocare și radar stealth versus adversar. Are o rază teoretică maximă de 370 km și poate efectua, de asemenea, scanări pe suprafață.

Forțele aeriene SUA au comandat deja cel puțin 372 alte APG-83 pentru suma de un miliard de dolari pentru a actualiza escadrile de avioane F-16 suplimentare. Noile radare vor fi instalate pe F-16 și în Bahrain, Grecia, Indonezia, Coreea, Maroc, Singapore și în Taiwan. De asemenea au fost propuse pentru instalare pe bombardierele B-1 și B-52 și FA-18C / D Hornet.

În condițiile în care bătăliile aeriene au fost câștigate istoric de partea care își detectează prima adversarul, radarele vor îmbunătăți în mod semnificativ capacitatea letală și supraviețuirea F-16.

SUA au cheltuit zeci de miliarde de dolari concepând mijloace de apărare împotriva rachetelor balistice, care pot circula pe distanțe intercontinentale la viteze de neimaginat.

Nu există nicio îndoială că radarul SABR îmbunătățește semnificativ eficacitatea F-16 pe măsură ce se îndreaptă spre ultima treime a duratei de viață. SABR îmbunătățește în special potențialul împotriva rachetelor de croazieră și a dronelor, tehnologii rezervate anterior superputerilor din epoca Războiul Rece. Dar care azi proliferează rapid pe tot globul, jucând un rol din ce în ce mai mare în războaiele mici și mari.

În puzzle-ului evoluției F-16 în sec.XXI mai lipsește ceva: un test care să arate cum pot rachetele ghidate cu laser să permită avioanelor de luptă să doboare cît mai multe rachete inamice sau drone la un cost scăzut.