Comisia Europeană (CE) a permis, joi, autorităţilor de la Budapesta să acorde un ajutor de 111,5 milioane de euro companiei Mercedes-Benz Hungary, deţinută de grupul Daimler, pentru construcţia fabricii pierdute de România.

„Comisia este mulţumită, deoarece cota de piaţă a Daimler şi capacitatea de producţie creată prin acest proiect nu sunt excesive şi nu vor afecta concurenţa”, a declarat comisarul Neelie Kroes, citat de Mediafax.

Mercedes-Benz Hungary va finanţa proiectul prin împrumuturi, dar va primi şi un ajutor financiar de 111,5 milioane euro, sub forma unui grant şi a unor scutiri de taxe.

În plus, compania va beneficia de sprijin financiar pentru accesul la reţeaua feroviară, în valoare de circa 800.000 de euro.

Un proiect de prioritate naţională

Fabrica Mercedes-Benz care va fi ridicată în localitatea Kecskemét a fost declarată, în luna august 2008, investiţie de prioritate naţională, pentru ca aprobările necesare pentru construcţie şi funcţionare să fie obţinute cât mai repede, a anunţat la acea vreme ministrul economiei şi al dezvoltării naţionale din Ungaria, Gordon Bajnai.

Potrivit lui Bajnai, autorităţile de la Budapesta vor construi o soşea nouă, care să lege fabrica de autostrada M5, precum şi o linie de cale ferată, care va asigura accesul direct în zona fabricii, întrucat aici vor fi angajate în mod direct 2.500 de persoane. Pe lângă acestea, datorită fabricii vor mai putea fi create alte 10.000 de locuri noi de muncă în cadrul companiilor furnizoare şi al afacerilor locale din Ungaria.

Aceasta este cea mai mare investiţie a unei singure companii în Ungaria de la schimbarea regimului în 1989 şi până acum, iar estimările indică un potenţial de creştere cu 1-1,5% a Produsului Intern Brut (PIB) din Ungaria.

Vor fi produse maşini pe segmentul compactelor

Orasul Kecskemét este localizat la circa 80 de kilometri sud-est de Budapesta, în apropierea autostrăzii M5, care străbate Ungaria de la nord la sud.

„Mercedes-Benz construieşte această fabrică întrucât are nevoie de o capacitate adiţională de producţie în segmentul maşinilor compacte (clasele A şi B), acolo unde gama se va extinde de la două la patru modele”, a anunţat compania, în a doau parte a anului trecut.

Primele informaţii cu privire la intenţiile Mercedes în Ungaria au apărut în luna iunie 2008. Ungaria a reuşit să devanseze celelalte ţări candidate, Polonia şi România, în ciuda costurilor mai mari cu forţa de muncă.

România nu pierdea dacă avea infrastructură

Preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), Constantin Stroe, a declarat că România nu ar fi pierdut investiţia Mercedes-Benz pentru o fabrică de vehicule, dacă nu ar fi existat problema infrastructurii slab dezvoltate.

„Sunt unul dintre oamenii care a fost implicat în discuţiile referitoare la venirea Mercedes-Benz în România. Vă spun că dacă am fi avut infrastructură, nu am fi pierdut investiţia Mercedes”, a afirmat Constantin Stroe, citat de Mediafax.