Veniturile provenite din continuturi disponibile online vor atinge in Europa 8,3 miliarde de euro pana in anul 2010, inregistrand o crestere de peste 400% intr-un interval de cinci ani, iar pentru sectoarele cele mai dezvoltate continutul online va reprezenta un procent semnificativ din cifra totala de afaceri, estimeaza un studiu comandat de Comisia Europeana companiilor Screen Digest, CMS Hasche Sigle, Goldmedia, si Rightscom. Conform studiului, raspandirea retelelor de banda larga, extinderea retelelor mobile avansate si adoptarea generalizata a dispozitivelor digitale, vor conduce la  comercializarea pe scara larga a continuturilor online.

“Mult asteptata convergenta digitala este pe cale sa devina o realitate economica, creand astfel ocazii formidabile pentru consumatorii din Europa, pentru furnizorii de continut si pentru industriile de inalta tehnologie. Pentru a valorifica aceasta convergenta, va fi probabil necesara reconsiderarea dintr-o perspectiva complet noua a chestiunilor tehnice si juridice cu privire la care o abordare moderna si orientata spre piata interna ar adauga valoare continutului european”, a declarat Viviane Reding, comisarul responsabil cu Societatea Informationala si Mass-media.

Studiul, intitulat “Continutul interactiv si convergenta: Implicatii pentru societatea informationala”, comandat de Comisia Europeana, evalueaza potentialul pietei emergente a continutului creativ online. Autorii acestuia estimeaza ca, desi se inregistreaza o crestere constanta a pietei, este necesara gasirea unor raspunsuri la provocarile tehnologice, economice si juridice astfel incat Europa sa se pozitioneze mai rapid pe piata, deoarece se afla in urma SUA in ceea ce priveste dezvoltarea de servicii interactive in banda larga pentru liniile fixe, si in urma Japoniei si Coreei in ceea ce priveste serviciile de telefonie mobila.

In urma unor ample consultari, studiul a identificat 36 de obstacole in calea dezvoltarii de continuturi online, estimand totodata impactul acestora asupra pietei pana in 2010.

Principalele obstacole prezentate de studiu sunt conectivitatea, datorita  diferentelor  mari  dintre retelele de banda larga din statele membre, si pirateria, care reduce veniturile si descurajeaza expunerea continuturilor online.

Conform studiului, cu probleme de conectivitate se confrunta si telecomunicatiile mobile,  datorita procesului lent de implantarea in Europa a serviciilor 3G, precum si datorita preturilor si structurilor tarifare, care sunt uneori neclare. Multi dintre operatorii de pe piata trebuie inca sa se adapteze noilor tehnologii de distributie, care nu tin cont de granitele nationale sau de liniile traditionale de demarcatie intre sectoare. Totusi, studiul mentioneaza ca mai multe solutii inovatoare si de colaborare privind exploatarea continuturilor online se afla in curs de finalizare.

Pentru combaterea pirateriei sunt necesare sisteme eficiente de gestionare digitala a drepturilor de autor (DRM – Digital Rights Management) care sa protejeze continuturile digitale, apreciaza studiul comandat de Comisie, dar lipsa de interoperabilitate sau de armonizare a standardelor DRM ar putea sa dauneze pe termen lung serviciilor si tehnologiilor privind continuturile digitale.

Potrivit studiului, acceptarea de catre consumatori a noilor servicii privind continuturile online, lipsa de personal specializat in societatile mass-media, sau costurile digitalizarii au, de asemenea, o influenta semnificativa asupra pietei.

Studiul mai atentioneaza ca, in timp ce unele dintre obstacole sunt de natura globala, altele se datoreaza pietei europene si cadrului juridic al UE, si pot incetini semnificativ cresterea si competitivitatea. Totodata, pe masura ce piata se dezvolta, practicile de afaceri aflate la randul lor in evolutie vor elimina unele obstacole, in timp ce altele ar putea necesita masuri din partea societatilor industriale si din partea legislatiei UE.

Sursa: Capital 30 Ianuarie 2007