General Motors, un contract de modernizare a 57 de locomotive ale CFR, in schimbul a 83 de milioane de euro. Alte zeci de milioane de euro au fost oferite imprumut de catre Eximbank unor primarii din Bucuresti si din tara, pentru proiecte de infrastructura. Conditia era ca lucrarile sa fie contractate cu Lemna International, o companie americana din domeniu.Dar una din cele mai controversate achizitii este a celor doua fregate construite in 1984, respectiv 1986, cumparate de la Marina britanica in schimbul a circa 150 de milioane de euro. S-a spus atunci ca pretul a fost prea mare, in conditiile in care navele ar fi urmat, de fapt, sa fie casate de Royal Navy si in care Armata chiliana ar fi platit, pentru o fregata britanica mai noua cu cativa ani, 13 milioane de euro.Probleme au fost si in ceea ce priveste contractul de offset aferent, pentru care nu se stabilise o suma minima si pe care, timp de mai multe luni, nu a existat nici o institutie abilitata sa-l puna in practica. Nici dupa aparitia unei agentii specializate nu s-au schimbat multe, britanicii nefiind prea multumiti de oferta noastra. Primele comenzi au fost totusi plasate, alegandu-se compania Romaero. In paralel, s-a incheiat modernizarea primei nave, realizata de BAE Systems, partener apropiat al EADS. Fregata, rebotezata „Regele Ferdinand”, va fi inaugurata in cursul acestei saptamani. Gurile rele spun ca presiunile europene au cantarit mult si in cazul privatizarii Petrom. Grupul austriac OMV a fost ales in detrimentul altor concurenti, dintre care cei mai importanti pareau, la un moment dat, doua celebre companii rusesti. OMV va prelua 51 la suta din actiunile Petrom in schimbul a 1,4-1,5 miliarde de euro.Un alt contract care a starnit, la vremea lui, un scandal este cel prin care Tarom a cumparat patru avioane Airbus, in valoare de 130 de milioane de euro. Multi au vazut in aceasta achizitie o incercare de a recastiga bunavointa Frantei. Traian Panait, secretar de stat in Ministerul Transporturilor, spune ca, de fapt, „este vorba de continuarea fireasca a unei intelegeri datand inca din 1997”. Pe de alta parte, reprezentantii Boeing povestesc ca ar fi avut de la romani o comanda, redusa, in 2001, de la opt la patru avioane, din lipsa de fonduri.Autoritatile au recidivat in luna iunie a acestui an. La doar doua luni dupa achizitionarea, in schimbul a 40 de milioane de euro, a unor licente de software de la Microsoft pentru computerele din administratia publica, Guvernul a decis sa treaca la utilizarea sistemului concurent, Linux, care este gratuit.Dar cea mai celebra afacere de acest gen este de departe cea incheiata in 2003 de Guvernul Romaniei cu americanii de la Bechtel. Atribuirea, fara licitatie, a contractului in valoare de 2,240 miliarde de euro pentru construirea Autostrazii Transilvania (415 kilometri, intre Brasov si Bors) a fost insotita, ca si afacerea cu EADS, de numeroase balbe. In vara anului 2003, ministrul Miron Mitrea si alti oficiali anuntau ca proiectul va fi realizat in formula parteneriat public-privat (PPP). „Bechtel a rezervat 800 de milioane de dolari in acest scop”, spunea Mitrea. In decembrie, cand a fost semnat contractul, s-a aflat ca nu este vorba de PPP, ci doar de o garantare partiala a Eximbank. Au existat mai multe variante (nici una prea convingatoare) si in ceea ce priveste costul autostrazii sau motivele pentru care nu s-a organizat o licitatie.O simpla privire ne demonstreaza ca marea majoritate a contractelor controversate au fost incheiate de oficialii Ministerului Transporturilor Constructiilor si Turismului. Din pacate, acestia au refuzat sa comenteze, pana la ora inchiderii acestei pagini, modul in care au reusit sa se plaseze pe primul loc in acest top al achizitiilor publice discutabile. Poate o explicatie ar fi cea pe care Miron Mitrea o dadea pentru Capital in urma cu circa jumatate de an: „Romania este o tara care negociaza intre mari puteri economice si politice si trebuie sa negocieze cu grija”. Nu in ultimul rand, trebuie subliniat faptul ca sumele aruncate cu generozitate in dreapta si in stanga de guvernanti vin de la contribuabili. Ceea ce inseamna de fapt ca, de fiecare data cand favorizeaza o companie straina si platesc un pret mai mare decat face, autoritatile deturneaza, cu buna-stiinta, o parte a banilor nostri.Numai proiectele enuntate mai sus totalizeaza peste patru miliarde de euro. si sa nu uitam ca in seifurile ministerelor exista multe alte contracte de acest tip, de mai mica importanta sau care au putut fi ascunse mai bine de ochii publicului.

LISTA NEAGRA A CONTRACTELOR DUBIOASE
· General Motors (SUA) – modernizarea locomotivelor CFR – 83 milioane euro
· Siemens (Germania) -automotoarele „Sageata Albastra” – 208 milioane euro
· Royal Navy si BAE Systems (Marea Britanie) – fregatele pentru Marina militara romana – 150 milioane euro
· Airbus (parte a multinationalei EADS) – patru avioane de pasageri – 130 milioane euro plus 50 milioane euro costuri operationale suplimentare
· Eximbank si Lemna International (SUA) – credit pentru dezvoltarea infrastructurii
· Bechtel (SUA) – constructia autostrazii Brasov – Bors – 2,240 miliarde euro
· Bombardier (Suedia) -18 garnituri de metrou pentru regia bucuresteana – 6 milioane de euro bucata.