Din studiu mai reiese că în supermarketuri găsim un singur brand de lapte românesc ecologic şi doar trei retaileri au pe raft detergent cu certificare de mediu.

Retailer Scorecard urmăreşte performanţa retailerilor în şapte sectoare-cheie cu impact asupra mediului şi societăţii: legume şi fructe de sezon, lactate, ouă, peşte, detergent, hârtie de unică folosinţă şi politici de mediu. Evaluarea este realizată pe baza unui chestionar completat de reprezentanţii fiecărei companii şi a unei fişe de observaţie, completată în teren de reprezentanţii WWF.

Eşantionarea a fost realizată pe baza unui top al companiilor de pe piaţa de retail FMCG şi au fost selectaţi primii 11 retaileri: Auchan, Billa, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Mega Image, Metro, Profi, Penny Market şi Selgros.

Dacă în 2013 doar o companie a reuşit să obţină mai mult de jumătate din scorul maxim (84 de puncte obţinte din chestionar şi fişa de observaţie), anul acesta două companii au depăşit acest prag şi alte două au înregistrat scoruri de peste 45%.

Procentul cel mai mare din scorul total a fost obţinut de Penny Market (55%), urmat de Kaufland (50%), care anul trecut ocupa penultimul loc, Mega Image (46%), Billa (45%) şi Cora (26%). Liderul de anul trecut, Careffour, a obţinut un scor mult mai mic (24%), următorii fiind în ordine Auchan (23%), Lidl (23%), Selgros (19%), Metro (18%) şi Profi (12%).

Schimbările în clasament se explică şi prin faptul că  doar patru retaileri (Penny Market, Kaufland, Billa, Mega Image) au raspuns la chestionar, unul din cele doua instrumente utilizate în studiu si care cantareste 50% din scorul final. De asemenea, deşi toţi retailerii care au răspuns la chestionar au obţinut punctajul maxim pentru transparenţă, în ceea ce priveşte credibilitatea lucrurile stau diferit. Acest indicator se referă la punctajul obţinut pentru dovezile puse la dispoziţie pentru a susţine raspunsurile oferite în chestionar privind diferite politici de mediu pe care au declarat că le aplică.  Punctajul maxim pentru această secţiune este de 3 puncte, iar  primii retaileri conform clasamentului general au obţinut maxim jumătate din punctaj: Kaufand (2.12), Mega Image (1.98), Penny Market (1.82), Billa (0.84).

"Dacă studiul de anul trecut ne-a arătat că retailerii au înţeles că trebuie să ţină cont de mediu, nu ca o favoare făcută societăţii în detrimentul profitului, ci ca decizie de business care va asigura profitul pe termen lung, după studiul de anul acesta putem spune că sunt necesare decizii mai curajoase. Lipsa unui progres relevant per ansamblu ne indică faptul că suntem încă departe de gradul de sustenabilitate dorit, deşi la nivel declarativ, mai toate strategiile de comunicare ale celor mai importante instituţii şi companii ţin cont de acest criteriu. Cum punctam şi în Raportul Planeta Vie, resursele se diminuează şi consumul creşte, iar retailerii joacă un rol crucial în modelarea comportamentului consumatorilor, de aceea e important cum vor acţiona de acum înainte", susţine Magor Csibi, Director WWF-România.

Produse româneşti provenite din agricultură ecologică

Studiul Retailer Scorecard 2014 arată că se menţine îmbunătăţirea la nivel de piaţă pentru fructele şi legumele fără certificare ecologică provenite din România (55%), dar în continuare niciuna dintre cele 11 companii nu comercializează fructe şi legume româneşti provenite din agricultura ecologică.

Din totalul de lapte dulce comercializat, 56.5% provine din România, faţă de 54.43% în 2013.  Cu toate acestea, doar 7.8% sunt produse cu certificare ecologică şi în continuare un singur brand este prezent în categoria lapte românesc certificat ecologic pe rafturile magazinelor incluse în studiu.

Ouăle provin în proporţie de 99.5% din România, dintre acestea doar 9.8% având certificare ecologică.

Produse cu certificare de mediu: hârtie, peşte şi detergenţi

În ceea ce priveşte produsele din lemn şi hârtie certificată FSC (Forest Stewardship Council), scorurile tuturor retailerilor s-au menţinut sau îmbunătăţit (în special cei doi retaileri care folosesc hârtie reciclată pentru materialele promoţionale). O îmbunătăţire uşoară se observă şi în cazul scorurilor înregistrate pentru certificarea MSC (Marine Stewardship Council), în timp ce rezultatele la categoria detergent ecologic au rămas neschimbate faţă de anul precedent, doar trei dintre retaileri au astfel de produse pe raft, iar punctajul obţinut este scăzut, din maximul de 6 puncte: Carrefour (1), Cora (1.5) şi Auchan (1).

Un subiect nou inclus în studiul 2014 este caviarul, recomandarea fiind ca produsele din carne de sturion şi caviar să aibă etichetă obligatorie CITES (Convenţia privind Comerţul cu Specii de Floră şi Faună pe Cale de Dispariţie). Consumatorii trebuie să aibă această opţiune pentru a putea proteja sturionii, specii aflate la un pas de dispariţie, comerţul ilegal cu caviar fiind una dintre cauzele principale ale declinului ultimilor sturioni sălbatici din Dunăre.