Peste jumătate dintre români se aşteaptă ca economia să se confrunte, în urma pandemiei, cu o criză mai lungă de un an de zile, potrivit rezultatelor unui sondaj publicat luni de compania de analiză de date Nielsen.

Astfel, 54% dintre respondenţi au apreciat că România se va confrunta cu criza economică provocată de epidemie pe o perioadă mai lungă decât un an de zile. Pe de altă parte, 39% dintre români consideră că pandemia se va încheia în următoarele 2-3 luni.

Alţi 93% dintre românii din mediul urban sunt preocupaţi cel puţin într-o oarecare măsură de epidemia de coronavirus, iar 71% cred că riscul de răspândire este mare sau foarte mare.

Consumatorii români consideră că situaţia va reveni la normal în mai puţin de 3 luni, după cum consideră şi respondenţii din Grecia, Rusia, Franţa şi Spania.

Vârf acut al cumpărăturilor în „săptămâna de panică”

În ceea ce priveşte comportamentul de cumpărare a bunurilor de larg consum, studiul Nielsen notează vârful acut înregistrat în România în „săptămâna de panică” (9-15 martie), când unele tipuri de produse au avut creşteri spectaculoase de volume. Astfel, vânzările produselor de igienă personală au crescut atunci cu 466% faţă de aceeaşi săptămână din 2019, iar ale pastelor făinoase au crescut cu 378%. Această creştere a scăzut în săptămâna următoare, când vânzările produselor de igienă personală au crescut cu 216%, iar cele ale pastelor făinoase au crescut cu 127%.

În perioada de la începutul pandemiei şi până pe 29 martie s-a înregistrat o creştere totală a vânzărilor de bunuri de larg consum de 31,3%, mai mare pentru produsele de îngrijire a locuinţei (+49,9%), de îngrijire personală (+40,7%) şi de alimente (+39,5%) şi mai mică pentru băuturile alcoolice (+10%).

Datorită restricţiilor de circulaţie impuse de autorităţi are loc o creştere mai mare a vânzărilor din formate de proximitate: supermarketurile au crescut cel mai mult (+36,1%) faţă de perioada similară a anului trecut, iar hypermarketurile cel mai puţin (+25,4%), în timp ce magazinele de tip cash&carry au înregistrat vânzări cu 34,5% mai mari decât în perioada similară a lui 2019, scrie Agerpres.

Studiul a fost realizat de Nielsen la finalul lunii martie, pe un eşantion de populaţie cu vârsta de între 18-65 de ani, în peste 70 de ţări, pentru a înţelege mai bine cum se schimbă comportamentele consumatorilor în urma pandemiei.