Retailul cu produse electronice, electrocasnice şi IT&C a avut mult de suferit în 2009, scăderile situându-se între 40% şi 50%. Cele mai drastice scăderi au fost înregistrate de produsele IT şi de echipamentele de birou şi consumabile, semne clare că firmele au făcut reduceri masive de costuri din cauza crizei economice.

Totodată, restrângerea creditului de consum a contribuit într-o mare măsură la scăderea vânzărilor retailerilor de specialitate, care s-au văzut neputincioşi în a mai vinde acele produse pe care majoritatea românilor nu şi le pot permite cu banii jos.

Cele mai afectate de valul scăderilor au fost magazinele IT, dar şi marile reţele din electro-retail. Dintre cei trei mari jucători, Flamingo a intrat deja în decembrie în insolvenţă, pentru a se apăra de executarea silită pregătită de ING Bank, în timp ce Altex se descurcă greu după contractarea mai multor credite în anii precedenţi pentru dezvoltarea în sectorul imobiliar.

Echipamentele IT şi de birou au tras cel mai mult piaţa în jos

Potrivit studiului GfK TEMAX, vânzările de articole electronice, electrocasnice şi IT&C s-au contractat cu 42,3% în primele nouă luni din 2009. Scăderea pieţei pe întregul an ar putea însă să fie mai mică şi să coboare sub 40%, în condiţiile în care criza a început să se facă simţită în sectorul de profil în ultimul trimestru al anului 2008, când vânzările au consemnat o scădere de 8% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

Cea mai mare scădere a fost înregistrată de piaţa de profil în trimestrul al doilea, când vânzările au coborât cu 46,8% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, după o scădere de 34,3% în primul trimestru. Nici în trimestrul al treilea vânzările nu s-au redresat , piaţa consemnând o scădere de 45,8% faţă de trimestrul al treilea din 2008.

În funcţie de categoriile de produse, cele mai mari scăderi au fost consemnate de vânzările de produse IT, care au coborât cu 59,2% în trimestrul al doilea şi cu 58,1% în trimestrul al treilea, precum şi de echipamentele pentru birou ale căror vânzări au coborât cu 58,5% în trimestrul al doilea şi cu 57,3% în trmestrul al treilea, semn că segmentul business-to-business a avut cel mai mult de suferit.

În cazul celorlalte produse, aparatele foto au mai înregistrat scăderi mari ale vânzărilor, în timp ce segmentele de piaţă care au perfomat cel mai bine în acest an au fost electrocasnicele mici şi telefoanele mobile, reiese din datele firmei de cercetare GfK

Flamingo şi Altex şi-au redus afacerile la jumătate0-44689-flamingo.jpg

Cei mai afectaţi de scăderea vânzărilor din electro-IT au fost companiile Altex şi Flamingo. Principalul retailer de pe piaţă, Altex a avut mult de suferit de pe urma crizei, în condiţiile în care proprietarul grupului, Dan Ostahie, a început să se dezvolte şi pe segmentul de imobiliare.

Totodată retailerul, care operează reţele de magazine Altex şi Media Galaxy, a plătit în aceast an tributul extinderii pe mari suprafeţe de vânzare din anii trecuţi. Astfel, compania a trebuit să recurgă la restructurarea celor două reţele deţinute, suprafaţa totală de vânzare scăzând în cursul acestui an cu circa 12.000 de metri pătraţi, ajungând la 93.000 de metri pătraţi în prezent faţă de 105.000 metri pătraţi la sfârşitul anului trecut.

Într-o situaţie şi mai dificilă se află grupul Flamingo ale cărui principale companii, Flamingo International, Flanco International si Flamingo Computers au intrat, la cerere, în insolvenţă.

Firmele grupului au intrat în insolveţă după ce ING Bank România a încercat să execute silit stocurile de marfă cu care fusese garantat creditul de 17,5 milioane de euro acordat de bancă.

Procedura de executare silită a fost declanşată asupra companiei şi a altor trei societăţi din grup, Flamingo Computers, Flanco International şi Flamingo Distribution Center.  Prin intrarea în insolvenţă, grupul este protejat împotriva demersurilor de executare silită.

Creditorii Flamingo International se vor întruni la 25 februarie, iar cei ai Flamingo Computers şi Flanco la 22 martie, respectiv 5 aprilie, potrivit unei decizii a Tribunalului Bucureşti. În afară de împrumutul ING Bank, Flamingo are datorii către UniCredit Ţiriac Bank România – 8,5 milioane de euro şi BRD Groupe Societe Generale – 6 milioane de euro.

Şi grupul Flamingo a recurs la reducerea suprafeţei de vânzare şi a numărului de magazine în acest an, compania raportând la nouă luni o reţea de 83 de unităţi comerciale cu o suprafaţă totală de 44.000 de metri pătraţi, cu 15.000 de metri pătraţi mai puţin decât la finele anului trecut.

0-44688-tabelelectrocasnice2.jpg

Domo a scăpat cel mai uşor

Dintre cei trei jucători din electro-retail, cel mai bine a performat Domo, controlat de fondul de investiţii Equest Investment Balkans.  Retailerul, care operează magazinele Domo şi unităţile comerciale Technomarket, a consemnat cea mai mică scădere, de numai 18%, în primele nouă luni faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Compania a avut o extindere a reţelei mult mai puţin agresiv, nu a deschis multe magazine cu suprafeţe mair de vânzare şi a reuşit, în acest fel, să câştige cotă de piaţă în acest an. Totodată, accentual pus electrocasnice, segment mai puţin afectat, a redus din scăderea vânzărilor.

De câştigat au mai avut şi hipermarketurile de mari dimensiuni, care vând, de regulă, au o gamă de produse electrocasnice şi electronice mai restrânsă dar au preţuri mai mici.