Cine poate solicita cartea electronică de identitate și în ce condiții
Părinții sau reprezentanții legali pot solicita cartea electronică de identitate pentru copiii sub 14 ani. Aceasta nu este obligatorie, însă oferă funcționalități importante, în special în ceea ce privește călătoriile internaționale.
Directorul general al Direcției pentru Evidența Persoanelor (DGEP) a explicat că documentul poate fi obținut „chiar la ieșirea din maternitate”, dacă părinții decid acest lucru. El a subliniat că „cea mai importantă funcție e cea a documentului de călătorie”, deoarece CEI permite minorilor să călătorească alături de părinți în țările membre ale Uniunii Europene, precum și în acele state terțe care recunosc actul de identitate emis de România ca document de călătorie valabil.
„Chiar la ieșirea din maternitate, părinții, copilul poate fi prezentat de părinți și pentru emiterea unui act de identitate electronic. Cea mai importantă funcție e cea a documentului de călătorie. Vor putea să călătorească cu părinții în statele membre ale UE și în acele țări terțe care recunosc ca document de călătorie actul de identitate emis de statul român”, a declarat director general DGEP, potrivit ProTV.
Ce conține documentul și cât este valabil
Cartea electronică de identitate pentru minori este adaptată din punct de vedere biometric în funcție de vârsta copilului. Pentru copiii sub 12 ani, nu se colectează amprente.
Durata de valabilitate a documentului diferă în funcție de vârstă:
-
2 ani pentru copiii între 0 și 2 ani
-
4 ani pentru cei cu vârsta între 2 și 14 ani
Costul eliberării CEI pentru minori este de 67 de lei, iar părinții trebuie să se prezinte împreună cu copilul la ghișeu.

Cerere noului document de identitate a fost foarte mare
Cererea pentru acest tip de act de identitate este în creștere accelerată. În multe centre de eliberare a actelor, toate programările pentru luna următoare au fost deja ocupate.
Totuși, în unele cazuri, persoanele fără programare pot fi preluate dacă acceptă să aștepte până la finalul programului. Situația generează aglomerație, dar autoritățile promit extinderea capacităților de preluare.
Deși cartea electronică de identitate vine cu avantaje semnificative, utilizarea lui depinde și de infrastructura digitală a instituțiilor publice. Există deja situații în care sistemele informatice nu pot extrage corect toate datele digitale din document, cum ar fi adresa de domiciliu, care nu este inscripționată fizic pe buletin.
Cartea electronică de identitate este de dimensiunea unui card bancar și include un cip care stochează:
-
date personale,
-
amprente (acolo unde este cazul),
-
certificat digital pentru autentificare,
-
semnătură electronică.