Bancile rominesti au emis carduri cu posibilitatea de utilizare internationala ica de la iceputurile implementarii acestui sistem de plata i Rominia. Visa Classic International, Visa Business International, Eurocard/MasterCard International si, la un nivel foarte redus, American Express au fost incluse i portofoliul principalelor banci autohtone emitente de carduri ica de acum sapte ani. Avind de cele mai multe ori conturile i dolari, titularii acestora au fost, i general, persoane cu venituri mari sau persoane juridice. Internetul a evoluat i Rominia itr-un mod asemanator cu „industria” cardurilor.
A pornit cam i aceeasi perioada, i primii ani au existat foarte putini utilizatori, s-a ajuns la o explozie cu cresteri spectaculoase ale numarului de utilizatori, dar ica ne aflam cu mult i urma celorlalte tari din Europa Centrala si de Est. si pe viitor, i ambele sectoare, se prevad cresteri foarte rapide, de la an la an.
Unul dintre punctele de atractie ale Internetului il reprezinta posibilitatea de a face diverse achizitii, de produse sau servicii, iar cel mai convenabil instrument, atit pentru vinzator cit si pentru cumparator, cu care acestea pot fi platite il reprezinta cardul bancar. Conform ultimelor estimari VISA, peste 2% din tranzactiile pe plan mondial cu carduri VISA sunt realizate pe Internet.
Modul i care are loc o achizitie cu ajutorul cardului de pe Internet difera mult de cele obisnuite, realizate direct de la magazin. Cardul nu poate fi utilizat i forma lui fizica, titularul cardului trebuie sa transmita numarul si data de expirare a acestuia, banca emitenta si, de la caz la caz, pentru mai multa siguranta, anumite date personale (adresa, data nasterii) etc.
Piratii pindesc pe linia telefonica
Daca procedura de achizitie este diferita, modul i care se desfasoara autorizarea unei tranzactii pe Internet nu difera de modul i care se autorizeaza una itr-un magazin obisnuit.
„Comerciantul Internet are contract de acceptare a cardurilor cu o banca membra Europay. Aceasta banca genereaza un mesaj de autorizare prin intermediul retelei private Europay, pe baza datelor furnizate de comerciant. Europay transmite mesajul de autorizare catre banca emitenta. in cazul unui raspuns favorabil din partea bancii emitente, acesta este transmis bancii acceptatoare care informeaza comerciantul. Acesta, la rindul lui, confirma livrarea bunurilor”, declara Razvan Munteanu, director regional pentru Europa de Est la Europay International.
Urmeaza apoi circuitul obisnuit de compensare. Comerciantul primeste fondurile de la banca acceptatoare, care, la rindul ei, prin intermediul Europay sau Visa, le primeste de la banca emitenta. Banca emitenta descarca aceste sume din contul clientului.
Lucrurile nu stau isa atit de roz, pericolul reprezentat de piraterie fiind deosebit de ridicat. Transferul de date itre terminalul cumparatorului si magazinul virtual se face printr-o banala linie telefonica. Aceasta poate fi interceptata, iar informatiile transmise de posesor preluate si utilizate de hackeri pentru alte achizitii. Pentru diminuarea acestor furturi se fac fel si fel de codificari ale datelor transmise, dar fara a se ajunge la o invulnerabilitate garantata a sistemului. Un alt pericol, foarte des itilnit, il reprezinta site-urile capcana, construite chiar de hackeri. Acestia nu trebuie sa se mai oboseasca sa intercepteze alte legaturi telefonice, pentru ca posesorul cardului le trimite singur toate informatiile care i se cer. De obicei, astfel de capcane se ascund i spatele site-urilor porno, dar si cel mai inocent magazin virtual poate fi construit i scopul furtului din conturile de card.
Apar probleme si din partea posesorilor de carduri, i fata carora bancile ramin deseori descoperite. Este vorba de nerecunoasterea cu buna stiinta a unor operatiuni facute de posesori. in asemenea cazuri se ajunge, i functie de situatie, la arbitraje ale Visa sau Europay itre banca acceptatoare si cea emitenta sau incidentul se rezolva itre banca emitenta si posesor.
Internetul va deveni sigur
Alte incidente sunt generate de taxarea la tarife mult mai mari a clientilor (incidente similare cu cele care apar la numerele telefonice cu suprataxa). Magazinul virtual scrie adevaratul tarif cu litere mici, ascuns, sau clientul nu cunoaste suficient limba engleza si este pacalit. Desi i aceste cazuri raspunzator este comerciantul virtual, clientul vine cu jalba-n protap la banca emitenta, careia ii cere socoteala pentru propria naivitate.
Gigantii cardurilor, Visa si Europay, au dezvoltat citeva solutii de securizare a tranzactiilor. „in noiembrie 1999, Visa a lansat Virtual Visa Account, un card virtual, destinat exclusiv tranzactiilor pe Internet. Utilizind cardul Visa Virtual, posesorii tin separate tranzactiile realizate pe Internet de tranzactiile clasice. Cardul Virtual este deja disponibil i Ucraina, Rusia, Ungaria si Letonia si vom oferi asistenta oricarei banci rominesti membre Visa care doreste sa-l implementeze”, afirma Radu Obreja, Area Manager la Visa International.
„A fost dezvoltata o solutie informatica numita SET, care ofera o protectie, practic, totala. Este cea mai complexa din punctul de vedere al implementarii si cea mai costisitoare. Tocmai din aceasta cauza exista unele rezerve cu privire la succesul ei comercial. in acest moment exista initiativa de a se implementa o versiune simplificata a SET (inclusiv i Rominia), numita 3D (three domain)”, spune Razvan Munteanu.
Nici una dintre bancile autohtone nu se poate lauda pina i prezent cu achizitionarea unuia dintre aceste sisteme de protectie, dar nu se poate spune ca rominii sunt privati de posibilitatea de a face achizitii pe Internet.
„Exista riscuri mari i cazul i care tranzactiile nu au loc pe site-uri serioase, recunoscute. Oricum, tranzactiile facute de pe cardurile rominesti au valori mici, iar soldurile nu sunt nici ele prea mari”, afirma Adrian Apolzan, director de dezvoltare monetica si produse noi la Banca Romina pentru Dezvoltare. Cristian Tudorancea, directorul Departamentului carduri de la Banca Agricola, sfatuieste si el utilizatorii sa fie cit se poate de prudenti: „A