România a devenit, în ultimii ani, un jucător regional de anvergură în industria auto. Peste 200.000 de oameni lucrează în producţia de componente. Un sfert din exporturile României, în 2014, au fost maşini sau piese auto. Industria auto locală a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de circa 18 miliarde euro, din care subansamblele au reprezentat 12,6 miliarde de euro. Vă prezentăm 10 jucători, cu capital românesc sau străin, care s-au făcut remarcaţi prin performanţe deosebite anul trecut. Cei trei finaliști vor fi premiați în cadrul Galei Capital "Premiile industriei românești", care va avea loc în prima parte a lunii iulie.

 

Citiți și:

Capital premiază cele mai performante companii din industrie
Candidaţii la Premiile industriei românești, secţiunea «industria ușoară»
Candidaţii la Premiile industriei românești, secţiunea «industrie grea»
Candidaţii la Premiile industriei românești, secţiunea «industria mobilei»
Candidaţii la Premiile Capital, secţiunea «industria alimentară»
Candidaţii la Premiile industriei românești, secţiunea "energie"
Candidaţii la Premiile industriei românești, secţiunea «IT»
Candidaţii la Premiile industriei românești, secţiunea industriei chimice și a materialelor de construcții
 

 

Draxlmaier România

 

Nemţii au deschis prima fabrica în ţara noastră, la Piteşti, în anul 1993. Datorită forţei de muncă înalt calificate la costuri relativ mici, aceştia au ajuns să deţină în prezent centre în Timişoara, Braşov, Satu Mare şi Hunedoara. Cea mai recentă investiţie Draxlmaier, de 50 milioane de euro, a fost făcută în judeţul Braşov, unde nemţii au trei locaţii, două în Codlea şi una în Ghimbav. Pe lângă fabrica din Codlea, care există de 12 ani şi în care lucrează 1.000 de angajaţi, nemţii au mai ridicat două hale de 25.000 metri pătraţi unde vor lucra alţi 500 de oameni. Dintre cei 55.000 de angajaţi Draxlmaier la nivel global, 15.000 lucrează în ţara noastră.

 

Federal Mogul

Compania americană Federal-Mogul, cu sediul în Southfield, Michigan, a investit peste 10 milioane de euro într-o fabrică la Ploieşti, care va aproviziona constructorii de autovehicule din Europa cu ansambluri și componente pentru ștergătoare auto. Fabrica va avea aproximativ 300 de angajați până în anul 2016, campusul din Ploiești ajungând astfel la un număr de 600 angajați. În noiembrie 2014, Federal-Mogul a deschis un birou în București unde, la acest moment, lucrează aproximativ 100 persoane.

 

Continental

Până la sfârşitul anului 2014, Continental a investit circa un miliard de euro în activităţile din România. Toate cele cinci divizii ale grupului sunt reprezentate în ţară. Continental deţine șapte unităţi de producţie și trei centre de cercetare şi de dezvoltare în Timişoara, Sibiu, Carei, Nădab, Brașov şi Iaşi. Continental este partener al unui joint-venture în Slatina şi are un centru de distribuţie al anvelopelor pentru Europa de Est, în Săcălaz. Continental avea, la finalul anului 2014, aproximativ 15.000 de angajaţi, iar anul acesta își va mări echipa cu peste 1.500 noi membri. Prin cele cinci divizii ale sale, Chassis & Safety, Interior, Powertrain, divizia pentru anvelope şi ContiTech, concernul a înregistrat în anul 2014 o cifră de afaceri preliminară de aproximativ 34,5 miliarde de euro şi are, în prezent, 200.000 de angajaţi în 53 de ţări. Compania aniversează anul acesta 15 ani în România.

 

Automobile Dacia

Constructorul auto de la Mioveni avea în 2012, o cifră de afaceri de 12,7 miliarde de lei, iar OMV Petrom, cea mai mare companie din România, avea 19,5 miliarde de lei. Un an mai târziu, OMV Petrom înregistra 18,1 miliarde de lei, iar Dacia prelua titlul de cea mai mare companie cu afaceri de 18,4 miliarde de lei. Anul trecut, Dacia şi-a păstrat prima poziţie cu 18,8 miliarde de lei, iar OMV Petrom a continuat să scadă până la 16,5 miliarde de lei. Cu vânzări cifrate la 511.465 de unităţi, Dacia a reuşit, în 2014, cea mai bună performanţă comercială din istoria sa. În total, din 2004, când a fost lansat primul Logan şi până în prezent Dacia a vândut peste 3,3 milioane de maşini în 44 de ţări, dintre care cele mai multe în Franţa, reprezentând 0,7 milioane de maşini. Nicolas Maure, director general Dacia, se aşteptă şi în acest an la o producţie record.

 

Ford România

Gigantul auto american a investit peste un miliard de euro în producția de vehicule și motoare din România, în condiţiile în care prin contractul de privatizare s-a angajat la investiţii de 675 milioane de euro. Dintre acestea, 230 milioane de euro reprezintă investiţiile în uzina de motoare. Ford a fabricat 400.000 de motoare la fabrica sa de la Craiova. A început producția de motoare în mai 2012, cu apreciatul motor EcoBoost de 1 litru, urmat în aprilie 2013 de motorul EcoBoost, de 1,5 litri. În prezent, produce la Craiova aproximativ 700 de motoare pe zi. Ford fabrică sau distribuie autoturisme pe șase continente și  are 164.000 de angajați și 70 de fabrici în toată lumea.

 

Hella România

Unul dintre cei mai mare producători de componente auto din lume, dar şi de pe piaţa locală, Hella, are fabrici în Arad, Craiova, Lugoj, Ghiroda şi Timişoara, unde lucrează, în prezent, peste 2.300 de angajaţi. Producătorul german a avut, anul trecut, o cifră de afaceri de 190,5 mil. euro. Hella produce module electronice de control, pompe de vacuum, pedale de acceleraţie şi module de control al energiei electrice. Compania derulează în prezent un proiect de investiţii de aproximativ 18 mil. euro, în principal pentru creşterea capacităţii de producţie a diviziei de electronice. Printre realizările companiei se numără senzorul de ploaie pentru BMW i8, maşina electrică a bavarezilor şi lămpile spate cu LED pentru noul Renault Espace.

 

LEONI

Lider global în furnizarea de sisteme de cablare și tehnologie de cablu, grupul german Leoni deţine trei fabrici în România, la Arad, Bistriţa şi în Piteşti, unde lucrează în jur de 11.700 de oameni. Compania va recruta, în acest an, încă 500 de oameni pentru fabrica de la Arad unde, în prezent, lucrează 4.700 de angajaţi. Compania va investi, de asemenea, în jur de opt milioane de euro pentru dezvoltarea fabricii. În 2013, cifra de afaceri cumulată a firmelor Leoni a fost de 430 milioane de euro. Leoni a avut anul trecut afaceri de 4,1 miliarde de euro şi aproximativ 70.000 de angajați, în 31 de țări. Grupul produce fire, cabluri, sisteme de cablare și produse conexe. Acestea sunt utilizate la nivel global în industria de automobile, precum și în telecomunicații, IT, sănătate și energie.

 

ROBERT BOSCH ROMÂNIA

Grupul Bosch a intrat pe piața românească în anul 1994. În ultimii zece ani, Grupul Bosch a investit 220 milioane de euro în România, unde are 2.700 de angajați. La jumătatea lunii aprilie, Bosch a intensificat activitățile locale de cercetare și dezvoltare în Cluj și a deschis oficial un nou centru IT. Pe lângă noul centru de cercetare și dezvoltare şi unitatea de producţie din Cluj dedicată industriei auto, mai deţine în Blaj două unități de producție pentru tehnică liniară şi una dedicată industriei auto, precum şi un centru de comunicare în Timişoara. La Bucureşti îşi are sediul o societate de distribuţie de scule electrice, sisteme de încălzire, sisteme de securitate, siguranţă şi comunicaţii, precum şi de echipamente auto. Pe lângă acestea, firma BSH Hausgeräte GmbH este reprezentată în capitală printr-o societate de distribuţie de aparate electrocasnice.

 

STAR TRANSMISSION

Filiala din România a concernului german Daimler a realizat una dintre cele mai mari investiţii din industria componentelor auto din ultimii ani. Star Transmission a investit 300 de milioane de euro într-o fabrică de de montaj cutii de viteză de ultimă generaţie la Sebeş (Alba). Filiala concernului german Daimler a fost înfiinţată în anul 2001, prin deschiderea unei unităţi de producţie la Cugir. Ulterior, în 2013, a fost deschisă o altă unitate de producţie la Sebeş. În 2014, cifra de afaceri a Star Transmission a crescut cu 57%, de la 37 de milioane de euro la 57 de milioane de euro, iar profitul înregistrat de companie a fost de circa 3,2 milioane de euro.

 

Te-Rox Prod

Te Rox-Pro este lider mondial la producţia de scaune auto şi centuri de siguranţă pentru copii. A intrat pe piaţă în 2007. Produce zilnic 15.000 de huse şi 12.000 de centuri de siguranţă, care ajung în 50 de ţări. Produsele se fabrică sub licenţa Ferrari, Disney etc. În 2014, a înregistrat afaceri de 21,4 mil. euro şi avea 704 angajaţi.