După cinci ani de criză, în 2014, consumul din România a dat semne de revenire. Un sector în care s-au simţit aceste modificări este cel alimentar. Atât pe plan local, cât şi pe plan internaţional, companiile au înregistrat creşteri.

Vă prezentăm 10 jucători din industrie care s-au făcut remarcaţi prin performanţe deosebite anul trecut.Dintre aceștia vom stabili  trei finaliști vor fi premiați în cadrul Galei Capital "Premiile industriei românești", care va avea loc marți, 7 iulie.

Citiți și:

Capital premiază cele mai performante companii din industrie
Candidaţii la Premiile industriei românești, secţiunea «auto»
Candidaţii la Premiile industriei românești, secţiunea «industrie grea»
Candidaţii la Premiile industriei românești, secţiunea «industria mobilei»
Candidaţii la Premiile industriei românești, secţiunea «industria ușoară»
Candidaţii la Premiile industriei românești, secţiunea industriei chimice și a materialelor de construcții
Candidaţii la Premiile industriei românești, secţiunea "energie"
Candidaţii la Premiile industriei românești, secţiunea «IT»

 

Verom-Vel Pitar

Velrom, parte a unuia dintre cele mai cunoscute nume din industria de panificaţie – Vel Pitar, a investit, în 2014, 6 milioane de euro în fabrica din Iaşi, unde se produc în jur de 70 de sortimente de biscuiţi. Jumătate din investiţie a fost acoperită de grup, iar cealaltă jumătate a provenit din fonduri europene. Anul trecut, a fost unul profitabil pentru companie. Velrom a înregistrat o cifră de afaceri de 32 de milioane de lei, cu 33% mai mult faţă de 2013. Tot anul trecut, compania a trecut pe profit. Şi la nivelul grupului s-au înregistrat rezultate bune: cifra de afaceri obţinută de Vel Pitar a fost de 305 milioane de lei, cu 1,5% mai mult decât în 2013.

 

Boromir

2014 a fost un an de revenire pentru Boromir, unul dintre cei mai importanţi jucători din industria locală de panificaţie.Anul trecut, acţionarii Amylon Sibiu, companie controlată de Constantin Boromiz, au aprobat fuziunea prin absorbţie cu firma Moara Cibin, cea mai valoroasă firmă listată pe bursă din grupul Boromir. Omul de afaceri Boromiz a demarat acest proces de fuziune pentru a-şi consolida afacerile. Astfel, în 2014, societatea a trecut pe profit (1,7 mil. lei) şi a obţinut o cifră de afaceri de 239 de mil. lei, cu 8% mai mult decât în 2013.

 

Albalact

Înfiinţată în anul 1971 şi transformată în societate comercială pe acţiuni în 1990, Albalact a fost privatizată în 1999. Grupul, cu peste 900 de angajaţi, are acționariat majoritar românesc şi este listat pe piața principală a Bursei de Valori Bucureşti. Unul dintre cei mai mari procesatori români de lactate a înregistrat o cifră de afaceri de 474 mil. lei în 2014 – mai mare cu 12% decât în 2013 – și cu un obiectiv de creștere de 7% a afacerilor în 2015, până la 508 mil. lei. Compania și-a bugetat un profit operaţional de 31 mil. lei pentru 2015, arată raportul financiar individual pe anul 2014. Anul trecut, Albalact a finalizat investiții de aproximativ 8 milioane de euro pentru modernizarea și extinderea capacității de producție a fabricii de la Oiejdea, din județul Alba. Investițiile au fost gândite să susțină creșterea companiei în următorii ani și să-i consolideze poziția pe mai multe segmente de piață.

 

 Agricola International

În 2014, investiţiile realizate de Agricola International, unul dintre cele mai mari grupuri din industria locală de procesare de carne, au totalizat 10 milioane de lei. Investiţiile au fost direcţionate în principal către modernizarea abatorului şi a liniei de producţie a salamurilor crud-uscate din compania Salbac. Banii au fost alocaţi şi pentru achiziţia de utilaje, precum şi pentru modernizarea fermelor de creştere. În 2015, programul de investiţii va ajunge la 15,3 milioane de lei. În 2014, cifra de afaceri a producătorului cu 1580 de angajaţi a ajuns la 353 de milioane de lei şi la un profit de 21 de milioane de lei. Anul trecut, vânzările de carne ale companiei Agricola au totalizat, în volum, 36.614 tone. În ceea ce priveşte estimările pentru acest an, reprezentanţii companiei se aşteaptă ca grupul să înregistreze un profit de 27 mil. lei şi o cifră de afaceri de 354 mil. lei.

 

Prutul

Unul dintre cei mai importanţi fabricanţi de ulei din România a derulat în ultimii ani investiţii semnificative, având drept scop nu doar conservarea poziţiei pe piaţă, ci şi dezvoltarea capacităţilor de producţie. Firma gălăţeană este controlată de omul de afaceri Marian Andreev şi are o reţea de 22 de spaţii de depozitare a cerealelor şi oleaginoaselor în nouă dintre judeţele cu cel mai mare potenţial agricol din România: Galaţi, Brăila, Călăraşi, Dolj, Iaşi, Olt, Ialomiţa, Teleorman şi Constanţa. Capacitatea totală de depozitare în silozurile și bazele operate este de 430.000 de tone. În 2014, producătorul a înregistrat un profit net de 1,8 milioane de lei şi o cifră de afaceri de peste 745 de milioane de lei.

 

STAR FOODS

Compania deține o fabrică de chipsuri și alte snacskuri sărate în orașul Popești-Leordeni (județul Ilfov). Star Foods România a fost achiziționată de PepsiCo, în noiembrie 2004. În prezent, este cel mai mare producător de chipsuri din România şi deține marca de chipsuri Lay‘s. În 2014, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 408 milioane de lei şi un profit de 23 de milioane de lei. Star Foods și-a început activitatea în România în 1993, inițial cu distribuția, dar ulterior a început și producția. În 1999, compania a vândut linia de croissante companiei elene Chipita. În Bulgaria, Star Foods a achiziționat la începutul lui 2008 un producător local de semințe și alune ambalate, Penelopa. Anul trecut, compania avea 727 de angajaţi, în scădere faţă de 2013.

 

NESTLE

Unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa locală a cafelei şi a dulciurilor a avut un an profitabil. În 2014, Nestle România a obţinut o cifră de afaceri de 644 de milioane de lei şi un profit net de 9,5 milioane de lei, faţă de 2,2 milioane de lei în 2013.

La începutul acestui an, gigantul elveţian a atacat şi retailul, prin deschiderea unui magazin în Capitală, sub denumirea Nespresso.

Inaugurată în 2000, fabrica Nestle din Timișoara a beneficiat de investiții de aproximativ 10 milioane de euro și, în prezent, are 350 de angajați din totalul de 1.000 de angajați ai companiei. În 2014, au fost recrutate 200 persoane, incluzând atât angajații permanenți, cât și pe cei temporari.

Anul trecut, 6.000 de tone de napolitane s-au produs în Timișoara și aceeași cantitate de băuturi. Recent, fabrica a fost extinsă cu 1.600 de metri pătraţi prin linii de producție noi.

 

DANONE

Producătorul de lactate din Franţa a reuşit să obţină, în 2014, o cifră de afaceri de 456 de milioane de lei în România. Anul trecut, Danone a demarat un proces de investiţii, în valoare de 10 milioane de lei, în fabrica din Bucureşti. Investiţiile au fost făcute pentru a schimba ambalajele şi reţetele lactatelor fabricate local. Proiectul de relansare a portofoliului Danone a fost unul complex, implementarea acestuia derulându-se pe parcursul a 8 luni și implicând o echipă de 50 de oameni din zona de producție și zona tehnică. Danone este, în prezent, liderul de piață pe segmentul iaurturilor.

Compania are în portofoliu peste 90 de sortimente, realizate în majoritate în fabrica din București. Fabrica Danone din Capitală a produs local primele iaurturi în 1999, iar în prezent un din două iaurturi consumate în România poartă marca Danone.

 

Romaqua Group Borsec

Societate cu capital integral autohton şi privat, înfiinţată la începutul anului 1999, a realizat în ultimii ani investiţii importante, care se ridică la peste 190 de milioane de euro, mizând în primul rând pe tehnologii şi echipamente de vârf la nivel mondial. Romaqua, producătorul brandului de apă minerală Borsec, a devenit cel mai mare angajator din industria băuturilor atât alcoolice, cât şi nonalcoolice, în condiţiile în care numărul angajaţiilor a rămas constant în ultimii ani- la 1.900 de salariaţi. În acest timp competitorii au făcut concedieri în masă. În 2014, cifra de afaceri înregistrată de group s-a ridicat la 561 mil. lei, iar profitul la 11 mil. lei.

 

BETTY ICE

Înfiinţată în 1994, Betty Ice a ajuns în 2015 unul dintre cei mai importanţi producători de îngheţată din România. În prezent, compania deţine patru magazine în Sibiu, Oradea, Braşov şi Cluj şi peste 150 de chioşcuri cu îngheţată în toată ţara. În 2014, a înregistrat afaceri de 87 de milioane de lei şi un profit net de 6,8 milioane de lei.