Proiectul este însă tergiversat de ani de zile, air şefii Metrorex, administratorul reţelei de metrou din Capitală, au avansat un nou termen privind punerea în funcţiune.
Prin inaugurarea acestei magistrale, Capitala va ajunge la 78 de kilometri de reţea şi la 63 de staţii de metrou.
Directorul general al Metrorex, Dumitru Şodolescu, a anunţat luni că lucrările la Magistrala 5 de metrou vor fi finalizate în totalitate până în septembrie-octombrie, iar dacă instanţa va judeca în regim de urgenţă contestaţiile cu privire la sistemul de automatizare vom putea da în exploatare această linie de metrou până la finele anului 2019.
Aflat într-o vizită de lucru de şantierul M5, şeful Metrorex a explicat stadiul în care se află lucrările şi a dat asigurări că există finanţare pentru terminarea lor. Astfel, sunt alocaţi 417 milioane de lei pentru finalizarea tuturor lucrărilor care au rămas de executat.
„Scopul acestei vizite a fost pentru a transmite un mesaj foarte clar, şi anume că lucrările vor fi finalizate până în septembrie-octombrie în totalitate. Avem finanţarea asigurată pentru absolut toate lucrările, mai puţin finalizarea sistemului de automatizare care, după cum ştiţi, face obiectul unei contestaţii aflată în instanţă. De fapt, au fost două contestaţii. Prima a fost finalizată în 15 noiembrie (2018 – n. r.), iar al doilea dosar, cu a doua contestaţie, a fost suspendat. Noi am făcut demersuri încă de anul trecut la tribunal pentru a repune pe rol al doilea dosar – două intervenţii anul trecut, încă una anul acesta, soldată fără rezultat, apoi am făcut săptămâna trecută încă o intervenţie. Am trimis şi la tribunal, am trimis şi la CSM, am trimis şi domnului ministru (al Justiţiei – n. r.) Tudorel Toader şi s-au văzut unele rezultate, în sensul că am primit motivarea pentru decizia din 15 noiembrie. Acum sunt create premisele pentru ca acel de-al doilea dosar să fie repus pe rol. Noi sperăm că se va judeca în regim de urgenţă, aşa cum am solicitat, Magistrala 5 fiind un obiectiv de importanţă naţională aflat în programul de guvernare. Încă nutrim speranţa că vom putea da în exploatare Magistrala 5, dacă instanţa va soluţiona acest dosar în regim de urgenţă aşa cum am cerut noi”, a explicat Şodolescu, citat de Agerpres.
Directorul general al Metrorex a precizat că termenul de finalizare al sistemului de automatizare – obiectul contestaţiilor – este de nouă luni, însă poate fi scurtat la 6 luni, dacă se lucrează în trei schimburi.
„Instalarea sistemului de automatizare ar dura 9 luni – termenul de la licitaţie, dar din analizele noastre există premisele să fie finalizat în 6 luni, categoric luând în calcul să se lucreze în trei schimburi şi sâmbăta şi duminica. Asta înseamnă că încă sunt speranţe ca, dacă în două luni de zile se finalizează dosarul, să terminăm lucrările până la sfârşitul anului şi să dăm în exploatare”, a menţionat el.
Totuşi, Şodolescu a admis că dacă decizia instanţei nu va fi dată la timp, anul acesta nu se va circula cu metroul în Drumul Taberei.
„Eu nu pot să fiu rupt de realitate. Dacă termenul se duce până în iulie – august, categoric nimeni nu va putea să finalizeze sistemul de automatizare în 4-5 luni. În septembrie, cel târziu octombrie, mai puţin sistemul de automatizare, metroul din Drumul Taberei, Magistrala 5 Eroilor – Drumul Taberei va fi finalizat. Sistemul de automatizare depinde de decizia instanţei de judecată. Noi nu putem să ne punem în locul instanţei de judecată şi, dacă nu e luată o decizie, contractul, dacă îl semnăm, e lovit de nulitate”, a avertizat acesta.
În ceea ce priveşte stadiul lucrărilor, partea de infrastructură a metroului din Drumul Taberei este terminată în procent de 99,3%, calea de rulare este finalizată în proporţie de 99%, iar la sfârşitul lunii martie – aprilie va fi finalizată în totalitate.
„Acest lucru creează premisele ca, începând cu luna mai, să începem probele tehnologice. Finisajele sunt undeva la 67% spre 70%, dar, aşa cum am spus, am făcut o analiză foarte detaliată cu Asocierea Astaldi şi vor fi finalizate până în septembrie-octombrie, cu un amendament că pasajul de legătură cu tramvaiul 41 s-ar putea să mai întârzie.
Sunt nouă devieri de făcut şi este puţin mai complicat, dar asta nu va afecta funcţionarea metroului. La finisaje, staţia Râul Doamnei este mai în urmă, iar staţiile care sunt finalizate în proporţie de 100% sunt Romancierilor, Favorit, Orizont. La Râul Doamnei este un acces care nu este finalizat. A fost perioada rece şi nu am putut să îl finalizăm. După ce finalizăm acest acces vom putea să reluăm circulaţia la suprafaţă. La Academia Militară, unde nu este redată circulaţia, va mai dura – acolo avem o constrângere – să fie circulaţia pe minim 3 benzi pe fiecare sens. Vrem să avansăm foarte mult cu lucrările pe care le avem de finisaje structură şi după aceea să facem devierea traficului. Toate lucrările la suprafaţă vor fi terminate eşalonat începând cu luna iunie, iulie”, a precizat Şodolescu.