Din luna iulie a anului trecut, orice tranzactie imobiliara, donatie sau alt act sau fapt juridic la un teren sau o casa, se face numai daca bunul imobiliar este iscris i Cartea Funciara. Mai marii noii institutii care se crea la acea data pentru a coordona acest proces – Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie (ONCGC) – afirmau ca este doar o problema de timp pina ce lucrurile se vor aseza i matca si pina cind piata se va aseza. Iata, isa, ca a trecut mai mult de un an si nimic nu s-a schimbat, procedura este la fel de greoaie, dureaza i medie o luna de zile, iar tarifele si prestarile celor care fac expertizele sunt la fel de haotice. Ba, mai mult, a iflorit o adevarata piata neagra a „tarifelor de urgenta”, i care solicitantul este constrins sa plateasca de doua-trei ori mai mult, daca vrea sa aiba actele itocmite itr-un termen mai scurt.
Lucian Racaru, director general al Centrului Imobiliar Romin (CIR) si vicepresedinte al Uniunii Nationale a Agentiilor Imobiliare (UNAI), sustine ca un expert bucurestean itocmeste documentatia tehnica de cadastru i medie pentru 600.000 lei la o garsoniera, 800.000 lei pentru un apartament de doua camere si 1.000.000 lei pentru unul de trei camere, itr-o perioada standard de doua saptamini pina la o luna. Daca isa proprietarul este constrins de timp si vrea sa icheie cit mai repede tranzactia, ceea ce se itimpla i cele mai multe cazuri, trebuie sa scoata din buzunar mult mai mult, i medie 1.150.000 lei la o garsoniera, 1.350.000 lei la un apartament de doua camere si 1.500.000 lei pentru trei camere, pentru un termen de maximum o saptamina. Expertii care percep aceste sume, motiveaza „umflarea” tarifelor cu spagile pe care trebuie sa le dea functionarilor de la oficiile de cadastru, pentru a grabi autorizarea actelor.
Lucian Racaru afirma ca o solutie mult mai civilizata si pentru care opteaza agentiile imobiliare ar fi instituirea unor taxe de urgenta oficiale, la judecatorii si la oficiile de cadastru, pentru ca banii sa ajunga macar la stat, si nu i buzunarele unor functionari corupti. intocmirea documentatiei tehnice, de catre particulari persoane fizice sau juridice ramine totusi cea mai costisitoare etapa din obtinerea Cartii Funciare si a numarului cadastral. Pentru o casa sau vila ele depasesc limita bunului-simt: i Bucuresti, tarifele pornesc de la 100 USD si urca pina la 500 USD.
Legea nu limiteaza tarifele
Tudor Dana, presedinte al Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie considera ca cetateanul are de unde alege: i Bucuresti sunt autorizate 1.050 de persoane fizice si juridice care realizeaza lucrari tehnice, si la nivelul itregii tari sunt i total peste 3.500 de particulari. Tudor Dana crede ca impunerea unor limite maxime la sistemul de tarifare nu ar fi conforma economiei de piata si este mai bine ca ele sa fie decise de libera concurenta. Tudor Dana adauga: „Sistemul actual de cadastru este bine receptionat i rindul cetatenilor si s-a constientizat ideea ca dreptul de proprietate este astfel mult mai bine garantat si aparat. De la punerea i practica a sistemului de cadastru, i itreaga tara, Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie a avizat 199.245 de lucrari de amplasament si delimitare. Mai mult de un sfert dintre acestea, respectiv 62.456 de documentatii s-au iregistrat la nivelul Capitalei.”
Cit priveste realizarea cadastrului general, la nivel de localitati – planuri care ar monitoriza global toate aceste date si i-ar scuti pe cetateni de atitea drumuri si de atitia bani – presedintele ONCGC nu are vesti prea bune: cu banii de la Banca Mondiala abia s-a executat un proiect-pilot pentru localitatea Faurei, din judetul Braila, si nu se stie cind si cum, si mai ales cu ce bani, vor icepe alte lucrari.    

ConL?inutul dosarului depus la OJCGC, pentru terenuri, cu sau fara construcL?ii
– cerere-tip, i care se solicita atribuirea numarului cadastral provizoriu;
– fisa bunului imobil;
– planul de amplasament si delimitare a bunului imobil, scara 1:500, 1:1000, 1:2000, itocmit conform normelor tehnice i vigoare
– plan de icadrare i zona scara 1:2000, 1:10000, 1:25000;
– copia actului de proprietate al imobilului;
– copie de pe actul de identitate al proprietarului;
– memoriu tehnic;
– inventare de coordonate:
1) puncte vechi
2) puncte noi
3) puncte pe contur (limita proprietatii sau a bunului imobil)
– descrierile topografice ale punctelor vechi si noi;
– calculul analitic al suprafetelor;
– declaratie pe propria raspundere, privind identificarea si individualizarea limitelor bunului masurat.

Pasii pe care trebuie sa-i parcurga solicitantul pentru inscrierea in cartea funciara
1) Solicitantul se adreseaza notarului public sau persoanei fizice/juridice autorizate (expertului tehnic)
2) Persoana fizica/juridica autorizata (expertul tehnic) realizeaza documentatia tehnica cadastrala, pe care o depune la Oficiul Judetean de Cadastru, Geodezie si Cartografie (OJCGC)
3) OJCGC verifica, receptioneaza si, dupa caz, avizeaza documentatia si o elibereaza solicitantului sau expertului tehnic (i termen de 3-4 saptamini)
4) Solicitantul prezinta documentatia eliberata de OJCGC la Biroul de Carte Funciara (BCF), din cadrul judecatoriei de care apartine. BCF deschide o carte funciara nedefinitiva si emite o icheiere; daca solicitantul vrea sa execute o tranzactie imobiliara sau un alt act sau fapt juridic la teren sau constructie, se adreseaza notarului public, care itocmeste actul notarial si il transmite apoi BCF
5) Biroul de Carte Funciara transmite catre OJCGC documentatia privind iscrierea efectuata.

ConL?inutul dosarului depus la OJCGC, pentru apartamente
– cerere tip, i care se solicita atribuirea numarului cadastral provizoriu;
– fisa bunului imobil;
– releveul (schita) apartamentului, de regula, la scara 1:100 sau, dupa caz, 1:50, realizat de persoana fizica/juridica autorizata de OJCGC;
– planul de amplasament si delimitare a bunului imobil, la scara 1:500, 1:1000 sau 1:2000. Se itocmeste planul de amplasament si delimitare a ternului pe care se afla blocul, cu tot cu trotuarul de protectie, si se calculeaza cota indiviza aferenta fiecarui apartament;
– copia actului de proprietate al imobilului;
– copia actului de identitate al proprietarului;
– declaratie pe propria raspundere, privind identificarea si individualizarea limitelor bunului imobil masurat;
– memoriu tehnic.

SursA: Oficiul NaL?ional de Cadastru, Geodezie si Cartografie