Timpul petrecut la bordul vehiculului personal a crescut constant în ultimii ani din cauza ambuteiajelor sau a majorării distanţelor parcurse, iar şoferii români devin pe zi ce trece mai preocupaţi de dotările maşinii pe care o conduc. Astfel, habitaclul autoturismului a devenit neîncăpător pentru mulţimea de gadgeturi de ultimă generaţie. 

Nu mai este un secret pentru nimeni că piaţa auto din România are un ritm de creştere impresionant. Datorată în mare parte indicelui redus de motorizare, această adevărată avalanşă de maşini noi apărute, parcă peste noapte, pe şoselele noastre atrage după sine şi o majorare a vânzărilor de echipamente care asigură un condus sigur, confortabil şi, de ce nu, relaxat.

Faimosul Henry Ford, cel care a construit nu mai puţin vestitul Ford Model T, nu a visat niciodată că un vehicul care te transportă din punctul A în punctul B poate îndeplini şi alte roluri, gen birou mobil, discotecă pe roţi sau chiar casă ambulantă. În 1908, când din micuţa uzină de pe Piquette Avenue din Detroit ieşea primul T, cumpărătorii aveau o singură dorinţă: să călătorească fără a trebui să aibă grija hranei pentru cal sau a cărbunilor pentru motorul cu aburi. În 100 de ani, percepţia utilizatorului de maşină despre spaţiul în care îşi petrece o bună parte din viaţă s-a schimbat radical. RadioCD-ul cu mp3, sistemul de navigaţie, bluetooth-ul, detectorul de radar, conectorii USB sau chiar DVD-ul şi ecranul LCD sunt elemente care au apărut, rând pe rând, în lista de echipamente negociată la achiziţionarea unei maşini.

O opţiune costisitoare

Pentru mulţi dintre cei care consideră maşina un membru al familiei nu pare a fi nimic mai enervant decât să ajungă în parcare şi să nu îşi poată deosebi recenta achiziţie de cea a vecinului. Românii s-au plictisit să îşi cumpere maşini la fel, care arată banal şi „de serie“, astfel că se îndreaptă spre variante personalizate, mai deosebite, care să iasă din mulţime. Chiar şi aici există o problemă: oricât aţi combina dotările opţionale de fabrică, în final veţi obţine tot o maşină de serie, întrucât pachetele respective sunt de cele mai multe ori limitate şi destul de rigide. Acesta este, probabil, motivul care a împins zeci de companii să intre în afaceri cu produse specifice tuningului auto sau cu accesorii care mai de care mai high-tech, speculând dorinţa clienţilor de a avea un vehicul exclusivist.

Dacă pentru firmele de tuning afacerea merge ca pe roate, iar profitul creşte şi-nfloreşte, mulţi dintre posesorii de maşini modificate ajung la concluzia că au făcut o investiţie proastă. Roadele investiţiilor de mii sau chiar zeci de mii de euro se măsoară, pe de o parte, în bucuria de a avea o maşină ca nimeni altul, dar pe de altă parte, în nemulţumirea de a nu-ţi recupera investiţia în momentul revânzării. Chiar dacă pasiunea nu se măsoară în facturi şi credite, rezultatul unei investiţii în tuning este de cele mai multe ori dezastruos. În primul rând, pentru că aspectul unei maşini este o chestiune de gust care unora le poate plăcea, iar pe alţii îi oripilează, mai apoi pentru că o maşină la care s-a umblat nu mai este dorită de nimeni în momentul revânzării, şi nu în ultimul rând, pentru că înlocuirea unei piese de tuning care a cedat este extrem de costisitoare.

„Tuning interior“

Pentru cei care consideră că modificările de design sau cele care au ca efect creşterea forţată a puterii motorului sunt dezastruoase din punct de vedere financiar rămâne de fiecare dată o soluţie optimă de personalizare a maşinii: dotarea cu sisteme high-tech destinate îmbunătăţirii vieţii la bord. Chiar dacă nu sunt la fel de vizibile ca spoilerele ameninţătoare, pragurile ample sau blocurile optice scânteietoare, echipamentele electronice care te ajută să ajungi la destinaţie, alarmele anti-furt, detectoarele de radar sau kiturile audio-video au un rol mult mai important în asigurarea unei călătorii plăcute.

În oferta importatorilor de astfel de sisteme există o mulţime de gadgeturi care mai de care mai interesante şi mai utile. Falcon Electronics, cel mai mare operator pe piaţa românească pentru echipamente electronice destinate autovehiculelor, pune la dispoziţia clienţilor sisteme de securitate Viper, ale căror preţuri variază între 227 şi 345 de euro fără TVA. Sistemele multimedia au şi ele costuri care pot depăşi 800 de euro, iar banalele detectoare de radar, sistemele audio sau car-kiturile pot fi achiziţionate la preţuri între 79 şi 431 de euro fără TVA.

Sistemele de securitate în top

Echiparea maşinii cu gadgeturi electronice devine pe zi ce trece mai mult o necesitate decât un lux. Speriaţi de numărul mare al furturilor, cei mai mulţi români caută sisteme antiefracţie, iar legalizarea detectoarelor de radar, precum şi înăsprirea sancţiunilor din noul Cod Rutier a dat startul la achiziţionarea de sisteme de asistenţă în astfel de cazuri. Cristian Filip, directorul de marketing al Falcon Electronics, ne-a declarat că „cele mai căutate accesorii auto sunt sistemele de securitate, cu o medie de 2.000 de bucăţi vândute lunar. De asemenea, după ce s-a legalizat utilizarea detectoarelor de radar, a crescut cererea şi, implicit, vânzarea acestor produse.

În ciuda faptului că în general se orientează în funcţie de preţ, consumatorul român începe să fie din ce în ce mai informat şi mai dornic să-şi echipeze maşina cu sisteme care să facă activitatea la volan mai uşoară şi mai plăcută. Aşa se face că tot mai mulţi oameni îşi achiziţionează sau vor să-şi achiziţioneze sisteme de navigaţie. Ţinând cont şi de trendul din Europa Centrală şi de Vest, preconizăm că în viitorul apropiat sistemele de navigaţie vor fi din ce în ce mai solicitate“.

Sesizând valoarea tot mai mare a pieţei de sisteme electronice on-board, producătorii de autovehicule au început şi ei, încet, dar sigur, să echipeze încă din fabrică maşinile cu echipamente sofisticate destinate siguranţei şi confortului la volan. E drept că, în cele mai multe cazuri, ecranele LCD, DVD-ul, MP3 – playerul, GPS-ul sau alte astfel de „jucării“ pentru oameni mari sunt prezente doar în listele cu dotări opţionale sau în variantele de top ale modelelor respective. Printre pionierii acestui trend se află mărci de renume, gen Mercedes-Benz, BMW, Audi, dar majoritatea producătorilor au în plan astfel de sisteme pentru a rupe măcar o bucăţică dintr-o piaţă de câteva miliarde de euro anual.

42-2808-audiosonycdxs22.jpgSony CDX-S22
CD-playerul produs de Sony poate reda formate CD-R / CD-RW, MP3 şi Atrac3Plus,
cu o putere maximă de 4 x 45 W. Pe ecran pot fi afişate informaţii de tip ID3 (nume artist, melodie sau album), iar raportul semnal/zgomot este de 12 dB/W/m. Preţul de 84 de euro este justificat de importator prin calitatea semnalului redat şi prin tehnologia modernă.

42-2810-multimediaeclipse33295f.jpgEclipse AVN 8826
Performantul gadget Eclipse este un sistem multimedia cu funcţia de navigaţie integrată. Pe lângă imaginea redată pe un ecran TFT, şoferul are la dispoziţie funcţia de aliniere acustică, prin care se elimină decalajele şi se redau sunetele, astfel încât asculătorul să le recepţioneze simultan. În cazul navigaţiei, viteza de procesare a datelor este de zece ori mai mare decât la sistemele obişnuite.


42-2813-viperanimatedremote.jpgViper 791XV
Marca Viper este una dintre cele mai performante în materie de sisteme de securitate. Sistemul 791XV oferă posesorului posibilitatea de a vedea pe telecomanda Responder senzorul care a declanşat alarma. Cu aproximativ 340 de euro, şoferul beneficiază de închidere centralizată, deschidere electrică a portbagajului, funcţionare în mod Valet sau silenţios.

42-2809-cobraxrs9430.jpgCobra XRS 9430
Detectorul de radar XRS 9430 are ca principal atu funcţia IntelliMute, care elimină alarmele false prin monitorizarea numărului de rotaţii ale motorului. Atunci când rulaţi cu viteză mică şi nu sunteţi în pericol de a fi amendat, detectorul va anula automat toate avertizările. Sistemul asigură imunitate împotriva sistemelor de detecţie Spectre 1 şi VG-2.

42-2811-multimediasonyxava1.jpgSony XAV – A1
Sistemul multimedia XAV, produs de Sony este un dispozitiv multimedia cu ecran motorizat de 7“ cu luminozitate şi unghi de vizionare crescute. Poate reda materiale în format CD, DVD, VCD sau MP3, având o putere de 4x50W. De asemenea, sistemul beneficiază de tehnologia Touchsereen şi poate fi achiziţionat cu aproximativ 870 de euro.

42-2812-navigatiepn20501.jpgVDO Dayton PN 2050
Sistemul de navigaţie are 64 MB memorie flash internă, precum şi un card SD pe care este stocată harta. Meniul are 21 de limbi, inclusiv română, iar bara de meniu are patru variante de personalizare. Pe lângă datele obişnuite, sistemul poate reda informaţii din trafic în banda FM, precum şi fişiere MP3 sau JPEG. Opţional, poate fi comandat şi cu adaptor Bluetooth.