La Codlea nu se mai produc nici flori și nici legume. Celebrele sere s-au distrus, la fel ca cea mai mare parte a industriei din zona Brașovului.

Totuși, chiar dacă nu mai se poate lăuda cu recoltele care l-au consacrat, orașul Codlea are noi motive de mândrie. De peste 22 de ani, o companie produce aici muștar și sosuri care ajung în toată țara. Este vorba de Papalito, un brand care a reușit să se impună pe piața românească. Drumul până la această performanță a fost însă lung și plin de încercări.

Rețeta businessului cu muștar

În 1992, Sorin Turcu a lansat împreună cu un coleg de facultate o mică afacere în domeniul distribuției de produse alimentare. Un alt coleg a venit apoi cu o propunere: să se apuce de lucruri mai serioase. Totul s-a întâmplat la o bere, când noul asociat a prezentat ideea câștigătoare – să facă muștar. Nu a fost ceva întâmplător: mama lui lucrase în domeniu și știa cu ce se mânâncă producția de muștar.

Așa că, în 1995, cei trei au demarat noua afacere. „Am chemat pe cineva care lucra în domeniu la un fost Plafar – pe vremea apusă, plafarurile erau printre cele care produceau. După ce am achiziționat utilajele și toată infrastructura, a venit persoana respectivă și ne-a arătat cum se lucrează și am început. Primul lot produs a fost și vândut. Pot spune că la acel moment nu am avut pierderi. Am avut apoi, când am mai dat rateuri, asta a fost altceva“, își amintește Sorin Turcu. După un timp, au renunțat la distribuția de produse alimentare.

De altfel, mai multe evenimente au avut loc în cei 20 de ani de când Papalito este marcă înregistrată. Producția s-a diversificat, iar schimbări au apărut și în acționariat. Astfel, din 2007, Sorin Turcu a rămas singur în firmă. „Din trei asociați am rămas doi, iar din doi am rămas singur la ora actuală, ceilalți orientându-se spre alte activități“, explică antreprenorul. Astăzi, pentru clienții săi, marile lanțuri de retail și companiile din domeniul Horeca, Sorin Turcu are o gamă variată de produse: mai multe tipuri de muștar, sosuri albe – maioneze și sosuri de usturoi, dar și sosuri roșii, pe bază de tomate, mai ales pentru pizza. 

 

Miza unei afaceri bine asezonate

Gusturile nu se discută. Asta este lecția pe care Sorin Turcu a învățat-o încă de la început. Astfel, el a știut că e în interesul businessului să renunțe la propriile preferințe și să accepte că trebuie să producă pe gustul celor mulți. „La rețete lucrăm pe un sistem mai aparte, în sensul că nu hotărăște cineva anume care este cea mai bună. Se fac mai multe încercări și determinări – se dau spre degustare. Nu produc ce vreau eu! Dacă mie-mi place, nu e obligatoriu să intre și în producție. Le testează toată lumea, de la omul care vine cu poșta rapidă până la șoferul de pe camion. Oricine e bine-venit și rețeta care întrunește cele mai multe voturi intră în producție“, povestește antreprenorul.

Iar strategia pare de bun-augur. Anul trecut, Papalito a ajuns la o cifră de afaceri de aproape 1,9 milioane de euro. Însă, chiar dacă are producția de muștar și sosuri în creștere, compania lui Sorin Turcu a primit o lovitură odată cu scăderea TVA-ului la produse de bază. Iar, mai mult decât compania cu sediul în Codlea, are de suferit economia românească. 

„Din păcate pentru noi, în acest moment preferăm să aducem materie primă din import din cauza politicii actuale, care a făcut această diferențiere la produse alimentare. Ne orientăm să importăm din Uniunea Europeană, pentru că există o problemă – noi achiziționăm produse cu 19% TVA și vindem cu 9%. Prin urmare, acumulăm sume foarte mari de rambursare de TVA, ceea ce îngreunează activitatea. De exemplu, acum importăm din Polonia“, explică Sorin Turcu. Până să se introducă scăderea TVA la produsele de bază, Papalito lua aproape toată materia primă din țară. „Acum, orice se poate cumpăra din UE, preferăm să luăm de acolo. Până și ambalajele!“, punctează antreprenorul.

Businessul Papalito merge bine – are 30 de salariați și rezultate financiare frumoase. Cu toate acestea, în cazul unei oferte, Sorin Turcu este gata să vândă. De ce? Deoarece simte că din cauza cadrului fiscal și a concurenței, de multe ori neloiale, nu se mai poate dezvolta. În plus, crede că efortul pentru a păstra afacerea pe linia de plutire este prea mare raportat la beneficiile pe care le obține.

Sistem aparte

„La rețete lucrăm pe un sistem aparte. Le testează toată lumea, de la omul care vine cu poșta până la șofer. Rețeta care întrunește cele mai multe voturi intră în producție”, spune Sorin Turcu