Aşa cum era de aşteptat, într-un an mai dificil, precum acesta, şi turiştii români şi-au reevaluat opţiunile de călătorie. Unul dintre principalii factori de care ţin cont turiştii este, fireşte, transportul. Românii preferă iar să călătorească – cel puţin, în aceste condiţii– cu autocarul şi cu automobilul propriu.

 

Astfel, potrivit ultimelor estimări realizate prin sondarea touroperatorilor, turismul de outgoing va scădea cu circa 10% ca număr de turişti şi cu circa 12-15% la încasări. Pentru Antalya (Turcia) se înregistrează o scădere de 7% a numărului turiştilor, iar pentru Spania şi Grecia, evoluţii între 0 şi -12%, în funcţie de agenţia de turism care operează pe aceste destinaţii. De asemenea, Tunisia înregistrează o stagnare, remarcându-se totuşi ca o destinaţie mai ieftină, din punctul de vedere al raportului calitate-preţ.

 

Bulgarii merg pe modelul turcesc

 

Bulgaria rămâne în continuare o destinaţie solicitată de români, după ce înregistrase un veritabil boom în 2006 şi 2007 pentru turismul de litoral şi în 2008 pentru turismul montan. Litoralul bulgăresc, fiind situat la doar 4-6 ore de mers cu automobilul din Bucureşti, este la ora actuală cea mai accesibilă destinaţie externă de vară.

 

În situaţia actuală, touroperatorii estimează cel puţin o stagnare a numărului de turişti români, dacă nu o  uşoară creştere cuprinsă între 5 şi 10% pentru această destinaţie.

 

De asemenea, şi litoralul românesc va ieşi în câştig. Estimăm cel puţin o stagnare sau chiar o creştere de 10% dacă vor “prinde” ofertele speciale lansate acum de către agenţii în parteneriat cu hotelierii precum şi dacă vor începe să funcţioneze tichetele de vacanţă. Amintim că agenţiile de turism au solicitat eliminarea limitării comisionului atât pentru agenţii, cât şi pentru firmele emitente. Anul trecut, pentru Litoralul autohton au fost vândute circa 1,3 milioane de pachete turistice.

 

Şi Bulgaria a continuat să promoveze ofertele speciale, ceea ce a atras în continuare mulţi turişti din România. Pe lângă nenumăratele hoteluri în regim all-inclusive, de anul trecut, litoralul bulgăresc are şi hoteluri în regim ultra all inclusive, pe model turcesc, ceea ce implică acces gratuit la plaje private, şezlonguri şi umbrelă, animaţie, băuturi de import etc.

 

Românii preferă Albena

 

Principala staţiune de pe Riviera bulgărească solicitată de români este Albena. Dacă în 2004 au fost aici 1780 de turişti români, anul trecut (2008) s-a ajuns la 52.500, deci în 4 ani de zile se constată mai mult decât o triplare a numărului de turişti români, un adevărat boom. Secretele turismului bulgăresc constau atât în modelul german adoptat şi respectat “la sânge”, cât şi în calitatea serviciilor şi ospitalitatea sinceră a personalului. Ca exemplu, în staţiunea Albena, coordonată de o societate privată unică, sunt 43 de hoteluri dintre care 16 sunt all inclusive şi 7 ultra all inclusive.

 

Pentru Albena, anul trecut ponderea turiştilor, pe ţări de destinaţie, a fost următoarea: Bulgaria – 27-29 %, România – 25 %, Franţa şi Germania, Rusia – 9 %, Marea Britanie, ţările scandinave, Benelux etc.

 

DETALII:

 

Citeşte şi De ce litoralul românesc este mai scump decât cel bulgar sau grec

 

SURSA: Travel Advisor Media