Mândrul logo turistic al României (sus) se trage din shutterstock.com (după mamă, tatăl fiind necunoscut) şi este văr bun cu un afiş folosit de Oltchim la o expoziţie din 2009, precum şi cu simbolul unui proiect irlandez privind transportul ecologic.

Cacealmaua carpatină

Lansat cu mare pompă la Expo 2010 de la Shanghai, brandul turistic de ţară al României s-a prăbuşit la deco­lare. Băieţii pe care i-a angajat Minis­te­rul Turismului în acest scop au produs, pentru 900.000 de euro, o filo­sofie de comunicare plină de platitu­dini, un slogan (Explore the Carpa­thian garden) chiar mai insipid decât cel anterior (Land of choices) şi in­co­mparabil mai slab decât penultimul (Simply surprising) şi un logo care s-a dovedit a fi prelucrarea sumară a unui clipart de pe shutterstock.com, disponibil oricui pentru câţiva dolari. De ce ni se întâmplă chestii de-astea numai nouă? Pentru că merităm.

Cu şi fără FMI

Atitudinea rebelă a guvernului de la Budapesta faţă de FMI, în oglindă cu docilitatea şireată a celui de la Bucureşti, i-a făcut pe analiştii de la Fi­nancial Times să se întrebe: care dintre cele două stiluri se va dovedi o strategie mai bună, cel de pudel ori cel de pugilist? Câteva zile mai apoi, Dinu Patriciu şi Victor Ponta su­gerau renunţarea la acordul cu FMI, ignorând că n-am putea su­pra­vie­ţui unui asemenea pas chiar de-am schimba de mâine politicile şi deci­denţii. Că FMI a dat resurse şi apă la moară unui guvern incompetent este adevărat, dar nu e vina Fondului.

Starea de spirit a managerilor

Sentimentul investitorilor, chestionaţi de INS în privinţa perspectivelor din trimestrul III, a intrat în zona negativă în toate marile sectoare ale pieţei. Cele mai sumbre aşteptări le au cei din retail, unde soldul conjunctural (diferenţa din­tre  procentul de optimişti şi cel de pesimişti) este de -24% în privinţa activităţii, -15% la vânzări, -16% la comenzi, -14% la angajări, dar +51% la dinamica preţurilor. Pentru industrie, se anticipează -6% la producţie, -13% la angajări şi +21% la preţuri (situaţiile arătând punctual mai dramatic în metalurgie, petrochimie, industria auto). Pentru construcţii, -10%, -17% şi respectiv +20%. Iar pentru servicii, -10%, -16% şi respectiv +13%. Întrucât predicţiile antrepre­no­rilor ascund şi propriile strategii, este evident că, din cauza prelungirii recesiu­nii, măsurilor de austeritate, dar şi scăde­rii ritmului în perioada estivală, ei se aşteaptă la o cădere severă a pieţei şi că vor încerca să-şi păstreze echilibrul financiar storcând mai mulţi bani, pe seama cererii solvabile, prin majorări de preţuri.

Încă vin investitori

Unii investitori străini par a fi mai optimişti decât ai noştri. Este cazul indienilor de la Liberty International, care au anunţat demararea unui proiect de 150 de milioane de euro constând într‑o unitate siderurgică la Olteniţa, şi chiar al unui performer al pieţei de capital din Bulgaria, care îşi declară intenţia de a investi 60 de milioane de euro în sectoare ale economiei româneşti care, spune el, în prezent „sunt ocolite de toată lumea“.

Până la epuizare

România deţine rezerve de 0,5 miliarde de barili de ţiţei şi 630 de miliarde de metri cubi de gaze, care i-ar mai ajunge 14 şi respectiv 57 de ani, dacă vor fi exploatate în cadenţa de până acum, susţine un raport al British Petroleum.

DECLARAȚIA SĂPTĂMÂNII

222-54953-02_ionutdumitru_30_cdeclaratie.jpgImportant nu este cât de repede ieşim din recesiune, ci cât de sănătoşi ieşim.
Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului fiscal

222-54954-02_port_30_c.jpg53% din exporturile României sunt livrate de 100 de companii, dintre care patru au capital românesc (Oltchim, Hidroelectrica, Interagro, Compa), iar restul sunt multinaţionale.