Când vine vorba de dragoste la drumul mare, Statele Unite ale Americii fac notă discordantă. Americanii conduc maşina mai mult decât oricine altcineva din lume, potrivit unor rapoarte ale Băncii Mondiale.

Având în vedere că prețul mediu al unui galon de benzina a scăzut de la 3.70 dolari la puțin peste 2 dolari – o scădere de 45% în șapte luni, economiștii au prezis că gospodăriile americane ar pune neașteptat deoparte 150 miliarde dolari, pe care le-ar putea folosi în mall-uri, restaurante și online.

Un boom al cheltuielilor nu s-a materializat încă, dar  este pe drum. Cheltuielile de consum din SUA au crescut cu 4,3% în trimestrul IV  al anului trecut – cel mai mare salt trimestrial din 2006  până în prezent. Dar care a inclus o ușoară scădere, de 0,3% în luna decembrie, în pofida faptului că venitul personal a crescut de asemenea cu 0,3% acea lună. Între timp, vânzările cu amănuntul, cu excepția automobilelor și a benzinei au stagnat în luna decembrie și au crescut cu doar 0,2% în luna ianuarie.

Dar un fond economic mai mare devine în mod constant o platformă de sustinere a unei creșteri a cheltuielilor de consum. Numărul locurilor de muncă este în creştere, după cum arată datele de salarizare non-agricole, în cel mai rapid ritm din 1999 şi până acum. În același timp, creditul de consum se extinde rapid. Creșterea cu 6,9% în 2014 reprezintă cea mai rapidă rată de creștere anuală din 2001. Iar încrederea consumatorilor în luna februarie se află la nivelul dinaintea crizei.

Apoi, este demn de remarcat faptul că economiile făcute în urma unui petrol ieftin – și probabil, efectul de avere făcută în urma acestor economii – nu s-au materializat încă pe deplin, în mare parte datorită unor factori sezonieri. Consumatorii au cheltuit cu 8 miliarde de dolari mai puțin pe energie rata anuală în luna decembrie, dar economiile nu sunt de așteptat să atincă vârful de 16 miliarde dolari până în martie.