Capital: 2011 pare să fie un an bun pentru agenție: printre altele, două grand prix-uri Lion şi un Titanium Lion, pentru campania „American Rom“, realizată pentru Kandia Dulce, plus că și contul media Vodafone a revenit la McCann. Cum ați reușit?
Bogdan Enoiu:
Cu multă răbdare. Și muncă. Aşteptăm de mult să luăm un Leu la Cannes. De zece ani chiar. Şi până la urmă am luat nouă Lei. N-am muncit degeaba 20 de ani, am ajuns să jucăm şi noi în Champions League. Cât despre Vodafone, suntem fericiți că a revenit la noi… să nu uităm că am avut contul încă din 1996.

Capital: Ce alți clienți pe care nu îi aveți vi-i doriți?
B.E.:
Pe toți de care ne putem ocupa şi nu avem conflicte de categorii.

Capital: Se vorbea prin piață că ați fi în discuții să preluați agenția Scala JWT (afiliată la WPP, concurent al americanilor de la Interpublic, actualii asociați ai lui Enoiu – n.red.). Pe lista de obiective aveţi şi achiziţii?
B.E.:
Nu. Pure speculații.

Capital: Dincolo de premii, în ce măsură au fost afectate de criză afacerile McCann?
B.E.:
Am coborât puţin cifra de afaceri. Dar nu am făcut concedieri. Avem acelaşi număr de angajaţi ca în 2008 – peste 200, dar am luat mult business din exterior (compania se ocupă de conturile a doi operatori în telefonie din Letonia şi Lituania – n. red.) şi am compensat astfel scăderile de pe piaţa locală.
Financiar vorbind, dintre 2009, 2010 și 2011, anul ăsta e cel mai dificil de până acum. Dar cu câştigarea unor clienţi noi, să zicem că ne-am îndeplinit obiectivul de buget şi de data asta.

Capital: De câte ori v-aţi revizuit bugetul în ultimii trei ani?
B.E.:
Nu s-a întâmplat. Pentru venituri, am previzionat un buget realist spre optimist şi ne-am ţinut de el. La costuri, bugetul a fost realist spre pesimist și cumva l-am îndeplinit și pe acesta. Nu facem excese.

Capital: În condițiile prăbușirii investițiilor în media din ultimii doi ani, ce anunță 2011 pentru industrie?
B.E.:
Sper să se fi atins fundul sacului anul ăsta, dar semnalele pe care le primim nu sunt foarte bune. O stagnare e un rezultat bun pentru o agenţie de publicitate în vremurile astea. Din 2005 încoace, investițiile în media s-au asemănat cu un roller coaster, cu suişuri şi coborâşuri mari. Sperăm să mergem mai pe plat anul ăsta, să ne dăm jos din roller coaster.

Capital: Cum vă vedeți: un antreprenor sau un manager de multinațională?
B.E.:
Un antreprenor.

Capital: Aveți – împreună cu foștii tenismeni Ilie Năstase și Florin Segărceanu -, firma Sport Media Management. Ce afaceri faceți?
B.E.:
A fost o idee care nu a funcţionat. A căzut treaba, deci n-am ce să mai zic despre asta. Poate cu tenisul să fac ceva (…). Probabil toată viaţa o să am tangenţă, într-o măsură mai mică sau mai mare, cu sportul. Nu exclud deloc chestia asta.

Capital: Deci există posibilitatea să începeți un nou business în sport?
B.E.:
Poate. Nu ştiu. Mai e timp până în 2015.

Capital: Adică până prin 2015 ieşiţi total din acţionariatul McCann?
B.E.: Da, e posibil. Depinde… e o ecuaţie cu mai multe necunoscute.

Capital: Cât aţi fi dispus să investiţi într-o afacere în domeniul sportului?
B.E.:
Nu cred că e vorba de bani investiţi, aici e vorba de know-how, de talent şi de nişa pe care o ai și pe care s-o exploatezi foarte bine. Şi businessul iniţial l-am pornit practic fără bani. Nu banii sunt motorul principal, ideea e dedicaţia. Sportul nu l-am tratat ca business, până acum, ci ca pe un hobby.

Capital: Dar e totuşi un cârlig de business?
B.E.:
Da, corect. Un cârlig foarte bun pentru a agăţa noi clienţi.

Capital: Câţi bani câştigaţi din publicitate?
B.E.:
Toți.

Capital: Câți?
B.E.:
Cât se adună din dividende şi salariu.

Capital: La cât evaluaţi businessul pe care îl conduceți?
B.E.:
20-30 milioane de euro.

Capital: Ce credeți că ar trebui să se întâmple în România ca să se schimbe situaţia actuală?
B.E.: Mai important decât orice ar fi să „ghicim“, adică să regândim un sistem educaţional pentru secolul XXI. Fac o paranteză: s-a publicat recent un clasament al statelor cu rezultate bune la matematică şi noi, care ne credeam deştepţi, eram foarte jos. Am bâjbâit prin întuneric 20 de ani și poate că e timpul să ne trezim la realitate, acum, în ceasul al 13-lea, pentru că economia şi lumea în care trăim sunt extrem de competitive și e o competiţie extrem de dură la nivelul cunoaşterii. Deci trebuie să regândim tot sistemul educaţional, să băgăm foarte mulţi bani aici, nu 6% din PIB. Și poate dacă vom avea oameni educaţi, şi la propriu şi la figurat, România va trăi mai bine spre sfârşitul secolului.

Capital: Unde vă vedeţi peste zece ani?
B.E.:
Când ai 51 de ani te uiţi înapoi, nu înainte (râde). În timpul pe care îl trăim acum, 10 ani e ca 100 de ani înainte, viteza schimbării e foarte mare. Mi-ar plăcea să fiu încă în activitate._

CV de publicitar

Bogdan Enoiu, fost inginer la IMGB înainte de 1990, a intrat în publicitate în 1991, când a înființat agenția Clip Advertising, care se ocupa cu panotajul la meciurile de fotbal din Liga 1. „Aveam drepturile de publicitate la «inelul» publicitar. Am fost primul care am făcut în România chestia asta şi se plătea pe atunci 70.000 de lei pentru un meci televizat. Uite de unde am plecat şi unde am ajuns…“, privește retrospectiv Enoiu. În 1994, agenția lui s-a afiliat la rețeaua McCann-Erickson, din holdingul Interpublic, care a ajuns să dețină, până în 2000, 75% din BV McCann Erickson. În afară de companiile din grupul McCann World Group România (B.V. McCann-Erickson, Momentum, MRM), Bogdan Enoiu mai deține acțiuni, printre altele, în Enoiu&Războiu Invest SRL.