"Cred că piaţa de brokeraj de asigurări va continua să crească în termeni de prime intermediate, dar într-un ritm încetinit. Este posibil ca în 2016 brokerii să înregistreze un plus de 12% al volumului de prime intermediate, iar în 2017 de 10%, însă în următorii ani creşterea să fie între 5 şi 10%, dacă dimensiunea pieţei de asigurări se va stabiliza", a declarat Andriescu. 

Preşedintele UNSICAR a menţionat că în ultimii opt ani brokerii de asigurări au reuşit să dubleze ponderea primelor intermediate în totalul subscrierilor pieţei locale, ajungându-se de la un grad de intermediere de 30%, la sfârşitul lui 2008, la aproape 60% la sfârşitul lui 2015. Cu excepţia anilor 2010 şi 2011, volumul primelor intermediate a înregistrat creşteri susţinute, iar aceste creşteri au generat, nu de puţine ori, disensiuni în piaţă, unii asigurători învinuind brokerii pentru rezultatele negative ale companiilor de asigurări. 

Potrivit lui Bogdan Andriescu, în contextul în care piaţa de asigurări a înregistrat şase ani de scădere, ascensiunea pieţei de brokeraj a fost posibilă pe fondul redimensionării reţelelor teritoriale, atât ale asigurătorilor, cât şi ale brokerilor. În timp ce companiile de asigurări închideau agenţii, sucursale şi renunţau la angajaţi din forţa de vânzări, brokerii investeau în extinderea reţelelor şi în resursele umane, mulţi vânzători la care au renunţat asigurătorii reuşind să îşi găsească loc de muncă în piaţa de brokeraj. 

"Asigurătorii au luat decizia de a renunţa la o parte a forţei de vânzări luând în calcul costurile şi, cu siguranţă aceste calcule au arătat că distribuţia prin brokeri este mai ieftină decât cea directă. Un al doilea factor major de influenţă (al ascensiunii pieţei locale de brokeraj de asigurări – n.a.) ţine de caracteristica de antreprenoriat a pieţei de brokeraj, care oferă flexibilitate şi putere de decizie mai rapidă în cazul brokerilor decât în cazul asigurătorilor, care au proceduri mai greoaie. Viteza de reacţie şi de adaptare a brokerilor la condiţiile impuse de situaţia economică a susţinut dezvoltarea lor şi au atras consumatori. Al treilea factor, cel mai important, este legat de consumator, care a găsit în piaţa de brokeraj posibilitatea de a-şi alege serviciile şi în acelaşi timp a pus presiune pe calitatea serviciilor. Pentru că, într-o piaţă în care existau peste 400 de brokeri, consumatorul avea de unde alege, iar concurenţa dă sens ideii de calitate. Cu cât ai acces la mai multe oferte, cu atât posibilitatea ca una dintre ele să corespundă nevoilor tale este mai mare. În plus, brokerii au venit cu servicii adiţionale, cum ar fi asistenţa la daune, de exemplu, şi au pus presiune pe asigurători pentru produse dedicate, pe nişe de clienţi. Aş aminti aici doar două exemple – asigurările de asistenţă rutieră şi asigurările pentru biciclete. Nişele acestea de clienţi au oferit brokerilor posibilitatea să îşi deschidă noi oportunităţi de business, în condiţiile în care piaţa este acaparată de RCA. Despre produsele pe care brokerii le-au făcut împreună cu asigurătorii se poate spune că sunt simple, ieftine, însă insuficient de promovate de către asigurători.", a afirmat preşedintele UNSICAR. 

Bogdan Adriescu a arătat că, în ultimii opt ani, în topul primilor zece asigurători se regăsesc cam aceleaşi companii, poate pe poziţii oarecum diferite, în schimb, la brokeri, dintre cei care se aflau în urmă cu 8-9 ani, în topul primelor companii după nivelul primelor intermediate şi al veniturilor obţinute din activitatea de intermediere, probabil că se mai regăsesc 1-2 companii. Astăzi, cei care conduc topurile pieţei de brokeraj de asigurare sunt, de regulă, brokerii mari de retail, care au reuşit prin viteza de reacţie şi flexibilitate să se adapteze cerinţelor consumatorilor. 

Preşedintele UNSICAR a mai spus că aşteptările brokerilor, cel puţin pe termen mediu, sunt legate de patru aspecte majore – predictibilitatea legislativă, stabilitatea pieţei, transpunerea "cu dreaptă măsură" a directivelor europene şi dezvoltarea pieşei. 

."Ne dorim şi predictibilitate legislativă şi stabilitate, pentru că fără ele piaţa ar fi vulnerabilă în faţa riscurilor externe şi interne. De aceea, UNSICAR consideră necesar ca toate modificările de ordin legislativ să se bazeze pe studii de impact şi să ia în calcul resursele financiare şi umane de care dispune piaţa. Un alt aspect ţine de transpunerea directivelor europene în legislaţia noastră, şi mă refer aici la Directiva privind Distribuţia Asigurărilor. Ne aşteptăm ca această transpunere să se facă cu dreaptă măsură, luând în calcul specificul pieţei româneşti şi contextul social şi economic general al României. Nu putem să ne aşteptăm să avem de azi pe mâine o forţă de vânzare ca aceea din pieţele mature, atât timp cât resursele noastre sunt departe de cele existente în aceste pieţe. Un ultim aspect ţine de dezvoltarea pieţei, care poate fi susţinută, în primul rând, de cele trei aspecte anterioare", a spus preşedintele asociaţiei brokerilor.

 AGERPRES