‘Autostrada Bucureşti-Constanţa va fi dată în exploatare în acest an, exceptând tronsonul de la Cernavodă la Medgidia. Eu nu am spus niciodată că finalizăm autostrăzi, ci doar că vom da în exploatare. Altceva este să dai în exploatare, şi altceva este să fie finalizate. Pe Bucureşti-Constanţa se circulă acum pe două benzi Singura problemă este Colas, care dacă se hotărăşte să muncească este binevenit, dacă nu, este bine plecat’, a afirmat Boagiu.

Potrivit oficialului MTI, până în 2013 vor fi gata 463 de kilometri de autostradă, iar tot din acelaşi an ar putea fi demarate lucrările pentru autostrada Comarnic-Braşov.

‘Până în 2013, vor fi gata 463 de kilometri de autostradă. Tot din 2013, încep şi lucrările pentru Bucureşti-Comarnic. 2013 va fi un an în care vom avea în exploatare 800 de kilometri de autostradă. Ştim cu toţii că acest proiect nu a fost finanţat’, a spus ministrul Transporturilor.

Săptămâna trecută, Anca Boagiu a menţionat că refuzul constant de a continua lucrările şi ideea de a cere sume suplimentare pentru ceva ce nu s-a executat nu sunt justificări pentru întârzierea lucrărilor la tronsonul Cernavodă-Medgidia, iar contractul va fi reziliat dacă nu se vor aduce corecturile necesare.

‘Deocamdată, au primit /societatea franceză Colas, n.r./ un notice, ceea ce înseamnă să-şi corecteze tot ceea ce n-au făcut până în acest moment. Dacă nu vor corecta în termenul impus de Companie /CNADNR, n.r./, contractul va fi reziliat. Sper că, în ultimul ceas, să realizeze că dacă vrei să munceşti în România trebuie să respecţi aceleaşi lucruri pe care le respecţi şi la Paris, şi la Budapesta, şi oriunde în Europa şi în lume. Refuzul constant de a continua lucrările şi de a cere sume suplimentare pentru ceea ce nu s-a executat nu este o justificare să întârziem în continuare. Sunt şapte luni de când compania încearcă să negocieze. Dacă rezultatul va fi acelaşi după acest avertisment, vom merge mai departe cu demersurile pe care le facem. Dacă vom rezilia contractul vom anunţa şi costurile de reziliere, dar avem şi noi nişte costuri pe care le imputăm companiei. De ce să le dăm bani în plus? Că îi cheamă Colas? Vom da bani în plus în limita celor 10%, dacă se justifică aşa cum spun contractele’, a afirmat Boagiu.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România /CNADNR/ a anunţat că societatea Colas SA riscă rezilierea contractului încheiat pentru tronsonul Cernavodă-Medgidia dacă nu remediază deficienţele până la data de 15 aprilie 2011.

În acest sens, CNADNR a transmis în data de 21 martie a.c., firmei Colas o notificare de a remedia, până la acea dată, deficienţele constatate în ceea ce priveşte tronsonul de autostradă Cernavodă-Medgidia.

Măsura a fost luată având în vedere întârzierea firmei în îndeplinirea obligaţiilor sale contractuale privind activitatea de proiectare şi execuţie a obiectivului menţionat, slaba mobilizare a echipamentelor în şantier, precum şi lipsa unui program de lucrări coerent care să demonstreze capacitatea sa tehnică şi organizatorică de a finaliza lucrările în termenul prevăzut.

Neconformarea constructorului până la data de 15 aprilie 2011 conduce la rezilierea contractului de către beneficiar în conformitate cu prevederile contractuale.

Tronsonul Cernavodă – Medgidia, care ar fi trebuit să fie dat în folosinţă în vara acestui an va mai aştepta, întrucât constructorul, SC Colas SA, susţine că a primit amplasamentul din partea CNADNR în iulie 2010, cu un an mai târziu decât scria în contract.

În prezent, Colas lucrează la doar cinci dintre cei 20 de kilometri ai tronsonului şi pentru că, susţine compania franceză, ‘CNADNR nu a dat răspuns la solicitarea Colas referitoare la propunerile tehnice şi financiare ale noului plan trasat după descoperirile arheologice din 2009’.

Neînţelegerile cu Colas au fost anunţate de ministrul Anca Boagiu, care susţine că francezii cer circa opt milioane de euro pentru a finaliza lucrările, nu au prezentat proiectul tehnic la timp, pe lângă întârzierile în construcţie, iar asta ar putea duce la rezilierea contractului.

Dacă contractul va fi reziliat, atunci autostrada nu va putea fi inaugurată la cheie nici măcar în 2012, termenul anunţat de către autorităţi.

Autostrada Bucureşti – Constanţa reprezintă unul dintre cele mai îndelungate proiecte de autostradă din istorie, iar anul 2011 nu va aduce finalizarea obiectivului, din cauza aceloraşi probleme, care, de la începutul anilor ’80, împiedică darea în folosinţă, de la vestigii istorice la studii de fezabilitate prost realizate, neînţelegeri cu constructorii şi lipsa finanţării.

Proiectul autostrăzii, început în anii ’80, şi întrerupt în diferite etape, apoi continuat, a avut diverse date de dare în folosinţă, 2006, apoi 2007, 2008, iar ultimul termen era 2011.