După dimensiunea firmei, ponderea IMM-urilor fără datorii la terţi este semnificativ mai mare decât cea a corporaţiilor (28% faţă de 7%).

Astfel, companiile continuă să se bazeze preponderent pe finanţarea internă. 44% dintre respondenţi au optat pentru reinvestirea profitului sau vânzarea de active ca sursă de finanţare, inclusiv acele companii care au indicat o scădere a profitului în perioada de referinţă.

'Finanţarea bancară este utilizată la scară redusă de către companii, 7% indicând folosirea descoperitului de cont bancar sau a liniilor de credit şi 3% optând pentru un credit de investiţii. Creditele având garanţia fondurilor de garantare au fost utilizate marginal în perioada octombrie 2014 – martie 2015 (1% din firme)', mai reiese din documentul menţionat.

Corporaţiile au continuat să indice o apetenţă mai mare pentru finanţarea bancară. 33% au apelat la descoperit de cont bancar sau linii de credit şi 10% la credit pentru investiţii, în perioada de referinţă.

După sectorul de activitate, firmele din agricultură, ca şi în sondajele precedente, s-au dovedit mai interesate de credite bancare decât firmele din alte sectoare, deşi în proporţie mai redusă comparativ cu exerciţiul precedent (22% au indicat că au folosit descoperit de cont sau linii de credit şi 14% credite bancare pentru investiţii în perioada octombrie 2014 – martie 2015). Totodată, firmele din agricultură declară că folosesc şi reinvestirea profitului sau vânzarea de active în cea mai mare proporţie (69% dintre acestea).

Studiul realizat de BNR surprinde opiniile sectorului real cu privire la cele mai presante probleme în desfăşurarea activităţii, disponibilitatea şi evoluţia surselor de finanţare. Analiza este realizată pe baza răspunsurilor companiilor la sondajul menţionat, perioada investigată fiind octombrie 2014 – martie 2015.

Sondajul este efectuat semestrial de BNR în lunile martie şi septembrie. Are la bază un chestionar care este transmis unui eşantion de aproximativ 10.500 de companii nefinanciare, dintre care circa 85% sunt IMM, corporaţiile fiind incluse exhaustiv. Eşantionul este reprezentativ la nivel naţional şi regional şi este extras prin procedee statistice. AGERPRES

Te-ar putea interesa și: