Stravechii alchimisti ar trebui sa fie de-a dreptul invidiosi pe bijutierii romani. Potrivit proiectului de lege, propus de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC), operatorii de metale pretioase de pe piata autohtona pot obtine o autorizatie pentru producerea acestor metale. Atentie la termenul “producerea”. Asta inseamna ca, nici mai mult nici mai putin, s-a gasit formula cu ajutorul careia metalul poate fi transformat in aur.

La mijlocul lunii august, pe site-ul ANPC a fost publicat un proiect de act normativ pentru modificarea si completarea legislatiei in vigoare. “Am initiat acest proiect deoarece exista o deficienta de reglementare, de fond, care intra flagrant in contradictie cu legislatia din UE in ceea ce priveste clasificarea metalelor pretioase”, explica Dumitru Dumba, director in cadrul ANPC. In prezent, adauga el, reglementarea se apropie de legislatia franceza, care imparte obiectele si bijuteriile in obiecte din metale pretioase si din aliaje ale metalelor pretioase. Comisia Europeana a considerat, insa, ca aceasta clasificare constituie o bariera comerciala, astfel ca a fost eliminat termenul de aliaje ale metalelor pretioase. “Asta vrem si noi sa facem si veti putea observa ca cele mai multe modificari tin de scoaterea sintagmei “aliaje ale metalelor pretioase” din intregul text de lege”, adauga Dumitru Dumba.

In plus, initiatorul actului normativ doreste ca divizia pe care o conduce sa se transforme intr-o entitate cu personalitate juridica, care sa fie finantata integral din venituri extrabugetare. In acest sens, propune ca o parte din aceste fonduri sa provina dintr-o contributie anuala a operatorilor, in cuantum de 0,2% din veniturile brute obtinute de acestia din efectuarea de operatiuni cu metale si pietre pretioase. “Eu cred ca trebuie sa mi se recunoasca si mie dreptul de a fi un bun manager al acestei activitati. Doresc sa gasesc mijloace legale pentru asigurarea unor venituri pentru structura pe care o coordonez”, precizeaza Dumba. El spune ca intrucat este vorba de un proiect de lege supus dezbaterii, procentajul de 0,2% nu este batut in cuie. In prezent, divizia din cadrul ANPC are 55 de angajati si este prezenta in Bucuresti si inca 21 de locatii din tara.

Introducerea cuantumului de 0,2% a nemultumit o mare parte din jucatorii de pe piata metalelor si pietrelor pretioase. “Aceasta taxa poate fi considerata ca un alt impozit”, este de parere Karl Heinz, presedintele Patronatului Bijutierilor din Romania. “In prezent, suntem sufocati de taxe si impozite, acestea reprezentand cam 50% din pretul de vanzare”, spune el.

O alta prevedere a proiectului propune o marcare dubla facuta de ANPC si de operatorii care sunt deja autorizati pentru astfel de activitati. Marcarea realizata de autoritate trebuie platita, ceea ce inseamna o alta taxa pentru cei care activeaza in domeniu. “Acest sistem este intalnit si in alte state europene, precum Spania si Marea Britanie, si functioneaza. In prezent, la bijuteriile si obiectele in greutate de pana la doua grame (inclusiv), tariful de analiza si marcare este de 15.000 lei vechi pentru aur si de 3.000 lei vechi pentru argint”, adauga Dumba.

Membrii Patronatului Bijutierilor din Romania sunt insa de alta parere. In opinia lor, marcarea reprezinta o certificare permanenta a calitatii materialului si este reglementata in forma actuala a OUG nr. 190/2000. La fel cum este si persoana juridica responsabila pentru aceasta calitate. “Rolul acestei certificari este de a informa consumatorul. Acesta poate verifica oricand, iar in caz de eroare poate fi trasa la raspundere persoana care a realizat certificarea. Insa marcarea de certificare pe care o face ANPC ar fi in cazul noului proiect o marcare inutila”, spune Karl Heinz.
In plus, ANPC a identificat un numar de 12 operatiuni, descrise in actul normativ propus, pentru care operatorii trebuie sa intre in posesia unor autorizatii ca sa poata functiona. Pentru obtinerea actului, o companie trebuie sa plateasca in prezent cinci milioane de lei vechi, pentru fiecare operatiune. Aceasta taxa va fi scazuta in scurt timp la patru milioane de lei vechi, actele normative care sa reglementeze acest lucru urmand sa fie publicate in perioada imediat urmatoare in Monitorul Oficial.

Reprezentantii Patronatului Bijutierilor din Romania sustin, insa, ca introducerea tuturor acestor taxe suplimentare nu va face altceva decat sa-i descurajeze pe cei peste 2.500 de operatori inregistrati la ora actuala pe piata din Romania. “O mare parte dintre cei care au afaceri mici in acest domeniu nu vor putea duce aceasta povara financiara, astfel ca o mare parte dintre ei isi vor inchide portile. Avem deja cazuri concrete. De pilda, unul dintre primii producatori de bijuterii din Romania a plecat din Timisoara pentru a se stabili in Franta”, sustine Karl Heinz.

Reprezentantul ANPC considera, insa ca acest proiect de lege era necesar, dar ca el este perfectibil, in urma consultarilor cu toate partile implicate. El estimeaza ca, cel tarziu intr-o luna, acesta va ajunge pe masa Guvernului. “Vor mai exista multe lucruri de discutat referitor la acest act normativ. El nu va trece cu siguranta in aceasta forma si va suferi modificari esentiale”, spune Dumitru Dumba.

De cealalta parte, insa, Patronatul Bijutierilor din Romania este decis sa urmeze toate caile care ii stau la indemana pentru a impiedica adoptarea actului normativ in forma in care este astazi.

“Adoptarea actului normativ in aceasta forma va duce la falimentarea multor operatori mici ce activeaza in prezent pe piata metalelor si pietrelor pretioase.”

Karl Heinz,

presedintele Patronatului Bijutierilor din Romania

Noi reglementari propuse de ANPC

• Legea pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 190/2000 – in expunerea de motive, ANPC isi justifica astfel acest demers:

“OUG nr. 190/2000 contine, inca, prevederi redactate cu nesocotirea unor norme de tehnica legislativa, prevederi necorelate intre ele, dar si cu dispozitii ale altor acte normative in vigoare ori contrarii abordarii europene, chiar daca in materie nu exista o reglementare comunitara sau armonizata”;

• Ordinul privind stabilirea taxelor de viza anuala a autorizatiilor pentru efectuarea de operatiuni cu metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase. Reglementarea urmeaza sa fie publicata
in Monitorul Oficial;

• Ordinul privind stabilirea taxelor de autorizare pentru efectuarea de operatiuni cu metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase. Reglementarea urmeaza sa fie publicata in Monitorul Oficial.