Anul 2010 a debutat cu două mari expoziţii auto contrastante. În timp ce India a fost rampa de lansare a vehiculelor momentului, cele low-cost, în SUA lupta se dă între concepte ale viitorului, alimentate cu energie electrică.

În urmă cu câţiva ani, puţini îşi închipuiau că „Auto Expo New Delhi“ ar putea fi considerat un rival al măreţului „North American International Auto Show“ (NAIAS) din inima industriei auto americane, Detroit. Ei bine, criza care a lăsat urme adânci în bilanţurile marilor producători auto a dus la o situaţie cel puţin ciudată. Multe companii au avut dificultăţi majore în a stabili care dintre cele două evenimente, ambele desfăşurate în ianuarie 2010, trebuie tratat cu mai mare atenţie. Rezultatul lungilor şedinţe de marketing a fost, se pare, o separare clară a exponatelor în funcţie de pieţele de desfacere. Astfel, în timp ce la expoziţia de la New Delhi au fost trimise modele de dimensiuni şi preţuri reduse aflate deja în stadiul de producţie, la NAIAS, standurile au fost umplute cu modele ale viitorului, aşa-numitele concepte şi studii care vor da naştere unor vehicule de serie în anii următori.

Piaţa face showul

193-45879-39_delhi_02.jpgSincopa vânzărilor de maşini din statele cu pieţe mature, ca SUA, Germania, Japonia, Marea Britanie, Franţa, Italia sau Spania, a împins producătorii de autovehicule către găsirea altor pieţe de desfacere. Estul Europei, considerat până de curând un nou El Dorado, s-a dovedit doar o bulă care s-a spart la primele semne de criză. Din lăudatul BRIC (Brazilia, Rusia, India, China) a rămas doar BIC, pentru că piaţa rusă s-a prăbuşit dramatic în 2009. Luând în calcul această situaţie deloc fericită şi prognozele pe termen scurt şi mediu încă sumbre, este destul de clar motivul pentru care expoziţia auto indiană, desfăşurată între 5 şi 11 ianuarie, a atras producătorii ale căror cicluri de producţie cuprind lansări ale unor vehicule în 2010 sau 2011. Aşa se face că, la New Delhi, Toyota a prezentat viitorul Etios, un autoturism compact care va debuta pe piaţă la sfârşitul acestui an şi al cărui preţ nu va depăşi, după cum au anunţat japonezii, 10.000 de dolari. Nici Honda nu s-a lăsat mai prejos, venind la salonul indian cu un concept care, în momentul lansării, va avea un preţ similar. Volkswagen a prezentat noul Polo, model deja lansat în Europa, dar care, în India, are obiectivul clar de a concura liderul pieţei, Maruti Suzuki. Un magnet pentru expozanţii de la New Delhi a fost şi numărul de vizitatori, peste două milioane, faţă de numai 650.000 estimaţi a trece pragul NAIAS.

La numai câteva zile după cavalcada noutăţilor cu preţuri reduse de la New Delhi, în America de Nord, la Detroit, vestitul NAIAS se deschidea cu surle şi trâmbiţe, dezvăluind „Electric Avenue“, un adevărat bulevard al maşinilor cu emisii zero (ZEV). Numai că, în timp ce vedetele salonului indian au ca dată de lansare anul în curs sau 2011, starurile electrice de la Detroit sunt anunţate pentru 2012, 2013, şi aşa mai departe.

Ford… şi restul

193-45880-39_mullalyford_3224_hr_02.jpgUrbe natală a celor trei mari, General Motors (GM), Ford şi Chrysler, Detroitul a pierdut mult din strălucirea de odinioară. Măreţul Cobo Center, loc de desfăşurare a NAIAS, încearcă să-şi păstreze aerul exclusivist şi mândru, însă standurile constructorilor americani trădează slăbiciunea unei industrii adusă în pragul colapsului de o criză mult prea puternică pentru cei trei coloşi cu picioare de lut. Chrysler, odată faimos pentru lansările sale exclusiviste, nu are nicio noutate absolută la stand. Pentru a-şi menţine aerul extravagant, brandul american împarte scena cu mărcile de lux ale Fiat, Ferrari şi Maserati. GM, botezat de americani „Government Motors“ din cauza fondurilor vărsate de Washington pentru a menţine colosul pe linia de plutire, se laudă cu cele patru mărci rămase în portofoliu, Chevrolet, Cadillac, GMC şi Buick, fiecare având cel puţin un model nou de arătat. Printre acestea, Buick Regal GS Concept, Cadillac CTS-V Coupé, GMC Granite sau Chevrolet Aveo RS.

Ford face notă discordantă, arătând astfel că a rămas singura forţă din Detroit. „Nu e nicio îndoială că sunt pe cai mari“, spune Rebecca Lindland, analist la IHS Global Insight, menţionând şi că noul Focus, lansat la NAIAS, este modelul pe care toţi constructorii şi-ar fi dorit să îl ai­bă la stand. Tot Ford dovedeşte şi că inovaţia este extrem de importantă în vremuri de criză: MyFord este un computer de bord, complet nou, care poate fi comandat vocal, dar şi prin touch-screen. Şoferul se poate conecta instantaneu la internet şi poate căuta adrese, rezerva me­­se la res­taurant sau chiar afla condiţiile de trafic dintr-o anumită zonă, comandând apoi sistemului GPS ruta optimă.

Expoziţia a crescut mult din 1986. Anul acesta, am avut peste două milioane de vizitatori. India este extrem de atractivă graţie costurilor reduse şi devine un hub pentru automobilele mici.
Jyotiraditya Scindia, ministru al industriei şi comerţului, India

Lumea nu credea că vom reuşi să organizăm NAIAS în 2009, dar expoziţia nu numai că a supravieţuit, ci a şi surprins. Anul acesta se vede optimismul sau, măcar, o direcţie.
Sam Locricchio, purtător de cuvânt NAIAS

Bollywood-ul din New Delhi

Toyota Etios, Honda Concept CV2, Ford Figo, Maruti Suzuki Kizashi, Maruti Eeco, Dilip Chhabria Imperator, Tata Aria, Tata Nano, Hyundai i10 Electric, Volkswagen Polo.

Starletele de la Detroit

Ford Focus, BMW 1 electric, Fiat 500 electric, Volvo C30 electric, Hyundai Blue-Will, BMW Z4, Mercedes E Cabrio, Mini Beachcomber, Chevrolet Aveo RS, Buick Regal GS.