Testele de stres BCE, care au culminat cu publicarea rezultatelor în luna octombrie 2014, au arătat băncilor amploarea reformelor de reglementare ce vor urma de acum înainte. De asemenea, conform comunicatului remis de PwC România, provocările cu care s-au confruntat băncile în cadrul acestor teste de stres au generat o listă lungă de măsuri pe care băncile vor trebui să le adreseze în perioada următoare.

Cerinţele de a furniza cantităţi uriaşe de date către autorităţile de reglementare implicate în evaluări s-au dovedit împovărătoare pentru băncile participante, ceea ce ar putea rezulta în regândirea arhitecturii IT a băncilor din punct de vedere al procesării şi agregării datelor pentru a putea gestiona cât mai bine astfel de exerciţii pe viitor.

Aceste nevoi se suprapun şi peste adoptarea, în viitorul apropiat, la nivelul Uniunii Europene, a standardului IFRS 9 "Instrumente Financiare', care ia în considerare modelul de afaceri al băncilor, deciziile de investiţi, şi fluxurile de numerar contractuale ale activelor financiare în determinarea tratamentului contabil al acestora.

Acest lucru va accentua nevoia băncilor de a-şi regândi procesele interne, simplificându-le şi automatizându-le pentru a reduce riscul de apariţie a erorilor şi pentru a permite armonizarea cerinţelor de business, de contabilitate şi de reglementare.

Pentru a se conforma acestor cerinţe, PwC consideră că sunt aşteptate schimbări la nivelul mecanismelor interne de luare a deciziei precum relaţia cu clienţii, structura şi preţul produselor, structura organizaţională şi instruirea personalului.

"Vedem faptul că derularea testelor de stres a devenit unul dintre principalele instrumente prudenţiale folosit de autorităţile de reglementare pentru a îmbunătăţi rezistenţa sectorului bancar. Băncile care vor putea transforma aceste teste de stres într-un avantaj competitiv vor avea beneficii economice considerabile', apreciază reprezentanţii companiei de consultanţă.

Testele de stres sunt parte a exerciţiilor prudenţiale desfăşurate de BCE sub un cadru de reglementare specific care diferă în anumite privinţe de standardele internaţionale de raportare financiară (IFRS).

SURSA: Agerpres