Băncile româneşti au introdus în portofoliu produse dedicate exclusiv copiilor motivaţia principală fiind aceea că, astfel, îi vor fideliza şi că îi vor determina ca, atunci când vor avea un venit propriu, să utilizeze în continuare produsele băncii respective.

Toate produsele “pentru copii” sunt destinate economisirii, depunerile fiind făcute de către părinţi. Sunt, însă, şi bănci care permit copiilor să facă atât depuneri, cât şi retrageri din cont, după o anumită vârstă, de obicei după 14 ani.

Una dintre primele bănci care a dezvoltat astfel de produse este Banca Transilvania, care oferă un depozit cu acumulare şi capitalizare anuală a dobânzii ce poate fi constituit de către părinţi sau tutori în numele minorilor cu vârsta de până la 17 ani.

Annual, cu ocazia Zilei copilului, respectiv 1 iunie, banca acordă o bonificaţie de dobândă, condiţia fiind ca pe parcursul ultimelor 12 luni alimentarea contului să se fi făcut conform obligaţiilor asumate la încheierea contractului. Dacă această condiţie nu este îndeplinită bonificaţia se va pierde, dar nu va afecta plata dobânzii standard, care este, în momentul de faţă, de 9,5% pe an, la lei, respectiv 3,5% pe an la euro şi 3% pe an la depozitele în dolari americani.

Gabriela Nistor: Suntem încă la început, dar aceste produse vor deveni tot mai sofisticate

Piaţa autohtonă a produselor bancare destinate exclusiv copiilor este încă la început, etapa actuală urmărind mai degrabă obişnuirea potenţialilor clienţi cu asemenea produse, susţin bancherii. Într-o etapă ulterioară se va trece la diversificarea gamei de produse, în special în ceea ce priveşte cardurile.

“Acest tip de produse este ceva specific pentru pieţele sofisticate dar este normal să devină interesante şi pentru piaţa românească. Suntem încă la început în ceea ce priveşte asemene produse, dar în timp ele vor deveni tot mai sofisitcate”, a declarat pentru capital.ro Gabriela Nistor, director retail Banca Transilvania.

Potrivit acesteia, numărul băncilor care vor dezvolta astfel de produse va creşte ca urmare a unui proces natural de fidelizare.

“Cred că în timp se vor sofistica (produsele bancare pentru copii – n.r.). Suntem în prima etapă a acestui proces în care tot mai multe bănci vor dezvolta asemenea produse cu scopul de fidelizare a unor potenţiali clienţi. Vom vedea în anii următori produse din ce în ce mai diversificate – produse de economisire pe termen lung dar şi o extindere în domeniul cardurilor bancare dedicate exclusiv copiilor”, a mai spus Gabriela Nistor.

Bonusuri de dobândă şi carduri cadou

Cota de piaţă pe acest segment este disputată atât de băncile mari, cum ar fi BRD, ING, UniCredit sau Alpha Bank, dar şi de bănci mai mici, precum Emporiki care încearcă să pătrundă pe această nişă unde, teoretic, pleacă având şanse egale cu celelalte.

În majoritatea cazurilor, operaţiunile de deschidere a contului sunt gratuite. O altă caracteristică o reprezintă bonificarea anuală, care poate ajunge la câteva procente din media depunerilor din ultimele 12 luni. 

Scopul declarat al acestor produse fiind acela de a-i fideliza pe copii în calitatea lor de clienţi potenţiali, unele bănci îi stimulează să facă deja operaţiuni în cont după împlinirea vârstei de 14 ani, inclusiv retrageri, fără ca acest lucru să afecteze dobânda. În plus, sunt situaţii în care contului i se ataşează şi un card de debit.

În ceea ce priveşte suma minimă depusă aceasta diferă de la o bancă la alta. De asemenea, sunt bănci care acordă o bonificaţie la deschiderea unui cont. În ceea ce priveşte dobânzile, acestea sunt, în general, cuprinse între opt şi 10 la sută pe an, la lei, între doi şi trei la sută pe an, la dolari şi sub patru la sută la euro.