Curtea de Apel Cluj a admis, vineri, 16 iunie, cererea depusă de Banca Transilvania cu privire la suspendarea Ordinului ANPC din 23 mai privind sancționarea băncilor pentru practici comerciale înșelătoare săvârșite de aceștia cu privire la modul de calcul al ratelor.

Băncile câștigă în fața ANPC

„Admite cererea de suspendare formulată de reclamanta Banca Transilvania SA în contradictoriu cu pârâţii Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) şi Președintele ANPC.

Dispune suspendarea Ordinului nr.424 din 23.05.2023 emis de Președintele ANPC până la pronunţarea instanţei de fond. Executorie de drept.

Cu recurs în termen de 5 zile de la comunicare care se depune, sub sancțiunea nulităţii, la Curtea de Apel Cluj. Pronunţată azi 16.06.2023 prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.”, se arată în soluția pe scurt a instanței.

ANPC a amendat 11 bănci din România

În luna mai, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a amendat 11 bănci din cauza modului în care calculează ratele creditelor contractate de persoanele fizice, fiind acuzate de „practici comerciale înşelătoare”.

„Ratele românilor trebuie rediscutate, în opinia mea, cu banca, pentru a se întoarce în zona în care ele au fost stabilite inițial. Iau un exemplu.

Un consumator mi-a scris că are venituri nete de 2.200 de RON și rata la bancă de 1.860, crescută de la undeva 500 de RON.

De ce nu începe banca, sau oricare dintre băncile, iată, atât de vătămate în imagine de ceea ce a spus Constantinescu, de ce nu încep să vadă – nu cumva și ei au vătămat viețile multor consumatori? Între imagine și viață hai să calibrăm puțin”, a explicat, la acel moment, Horia Constantinescu, președintele ANPC.

Băncile nu sunt de acord cu decizia ANPC

Atunci, Asociația Română a Băncilor (ARB) a transmis că nu este de acord cu sancțiunile emise de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) pentru 11 bănci din România. Potrivit asociației, afirmațiile președintelui ANPC sunt false.

„Comunitatea bancară analizează toate pârghiile legale pentru corectarea acestei nedreptăți și tragerea la răspundere a celor responsabili pentru prejudiciile grave de imagine aduse sectorului bancar.

Defăimarea instituțiilor de credit prin afirmații eronate și calomnioase reprezintă un abuz și apreciem că acest tip de retorică nu poate să fie tolerat în spațiul public. În acest context, considerăm necesar ca instituțiile ierarhice superioare să intervină cu celeritate”, arată ARB.

Potrivit asociației, afirmațiile președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor „sunt false, exprimate cu rea credință și dezinformează consumatorii, comportamentul abuziv al acestuia conducând la afectarea nefondată a relațiilor și a încrederii consumatorilor în bănci.”