Consiliul Concurenţei  a lansat un avertisment, precizând ce riscă asociaţiile profesionale care anunţă majorări de preţuri. Instituția a arătat că fiecare companie trebuie să îşi stabilească independent politica comercială. Potrivit autorității, anticiparea unui anumit preţ ce ar trebui practicat poate intra sub incidenţa prevederilor Legii Concurenţei.

Instituția a arătat că organizaţiile profesionale au un rol benefic atât pentru membrii săi cât şi pentru consumatori, informându-i despre evoluţiile industriei, fixând standarde de calitate şi siguranţă pentru serviciile oferite de membrii asociaţi.

„Atragem atenţia încă o dată asupra faptului că o asociaţie poate fi considerată răspunzătoare de încălcarea regulilor de concurenţă atunci când deciziile, recomandările sau orice altă activitate întreprinsă de aceasta influenţează comportamentul companiilor, afectând concurenţa dintre ele”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Astfel, dacă în cadrul întâlnirilor asociaţiei, companiile se înţeleg să implementeze un comportament concertat, practica poate fi sancţionată din perspectiva regulilor de concurenţă naţionale sau comunitare.  De altfel, atât Consiliul Concurenţei din România, cât şi Comisia Europeană şi instanţele comunitare au instrumentat o serie de cazuri de carteluri care s-au bazat, printre altele, pe acest tip de mecanisme.

Consiliul Concurenței a luat în vizor prețurile la carburanți

Trebuie amintit că în urmă cu câteva săptămâni, majorarea prețurilor la carburanți a fost investigată de Consiliul Concurenței. Instituția a cerut informații și documente tuturor operatorilor implicați, dar și opinii ale autorităților publice cu atribuții în domeniu. Mai mult, autoritatea de concurență a fost atentă și la comercializarea carburanților atât angro, cât și cu amănuntul.

În acest context, au fost sancționate 3 companii din domeniul comercializării angro de carburanţi cu amenzi totale de 3,7 milioane euro pentru participarea la o înţelegere anticoncurenţială, constând în fixarea preţurilor, discounturilor şi adaosurilor comerciale, împărţirea clienţilor şi a surselor de aprovizionare.

A lansat aplicaţia Monitorul preţurilor pentru carburanţi

Totodată, autoritatea de concurență a sancționat şase companii petroliere cu amendă de 205 milioane euro pentru încheierea unei înţelegeri anticoncurenţiale. Companiile respective sunt OMV Petrom SA, OMV Petrom Marketing, Rompetrol Downstream SRL, Mol Romania Petroleum Products SRL, ENI Romania SRL și Lukoil Romania SRL. Consiliul Concurenței a câștigat procesele cu toate companiile petroliere care au fost amendate și care au contestat decizia autorității, instanța confirmând încălcarea legii concurenței.

Autoritatea de concurenţă a lansat aplicaţia Monitorul preţurilor pentru carburanţi, care afişează preţurile pentru toate tipurile de carburanţi (benzină şi motorină) practicate în reţelele OMV, Petrom, Rompetrol, Mol, Lukoil, Socar şi Gazprom din întreaga ţară. Scopul aplicației este să stimuleze concurenţa pe piaţa comercializării carburanţilor.