Nu mai este demult un secret faptul ca romanii au cam pierdut trenul investitiilor straine de capital. Cand economia mondiala o permitea, ne-au luat fata vecinii dinspre vest, mult mai abili in a prinde si retine capitalurile straine. Acum, cand cuvantul de ordine al investitorilor de pretutindeni este „prudenta”, este greu sa recuperam terenul pierdut.
Investitiile straine cumulate in economia romaneasca se ridica la sase miliarde de dolari. Cifra este total nesatisfacatoare si, in parte, constituie o cauza a situatiei economice precare. Este deja o traditie ca, ori de cate ori se realizeaza clasamente internationale, sa ne adjudecam fara nici un efort coada tabelelor statistice referitoare la investitiile straine din Europa Centrala si de Est. Republica Ceha si Ungaria au atras in ultimul deceniu cea mai mare parte a capitalului strain investit in zona. Facand bilantul, rezultatele sunt vizibile: crestere economica, modernizarea si asanarea infrastructurii din domeniul energetic si telecomunicatii, noi locuri de munca.
Pentru Romania, un bilant al ultimilor ani, din perspectiva intrarilor de capital strain, nu este incurajator. Este de la sine inteleasa reticenta investitorilor, daca trecem in revista criteriile luate in considerare in elaborarea planurilor de investitii. In ordinea importantei, acestea sunt: garantarea drepturilor, procese administrative simple si transparente, continuitatea legislatiei, scutirile de impozite si de taxe vamale, informatiile despre mediul economic, facilitatile acordate la cumpararea de terenuri, subventiile pentru investitii, preferinta in raport cu investitorii locali. Enumerarea in aceasta ordine se regaseste in sondajul realizat printre companiile cu capital german ce activeaza in Romania, sondaj ce „fotografiaza” cu o mare precizie climatul economic autohton.
Autorii, Programul IBD/WBF Romania in colaborare cu CCIR si Clubul German al Oamenilor de Afaceri, au intervievat 125 de intreprinderi cu aport de capital german, 54 din sectorul productiei si 71 din cel al serviciilor. Informatiile obtinute pot fi translatate cu o marja de eroare nesemnificativa asupra intregii comunitati de oameni de afaceri straini.
Problemele sunt aceleasi: cadrul legislativ in permanenta schimbare si plin de contradictii, termenele de intrare in vigoare a legilor sau normelor prea scurte pentru ca administratia financiara si intreprinderile sa isi puna la punct noile proceduri, retroactivitatea aplicarii legilor, nepublicarea normelor metodologice, coruptibilitatea si incompetenta functionarilor statului, comportamentul lor abuziv, lipsa transparentei procesului de privatizare etc.
Rezolvarea lor treneaza de ani buni, fiind in primul rand o chestiune de decizie politica. In lipsa acesteia, toate avantajele pe care le prezentam (costuri salariale scazute, potentialul pietei interne, stabilitatea politica, importanta strategica a pietei, orientarea catre UE) nu fac doi bani.    

Veniturile nu sunt impozitate, ci confiscate
Majoritatea companiilor cu capital german (53%) considera impozitul pe venit ca fiind prea mare, iar 30% chiar prea mare. Cauza pentru care cotele de impozitare sunt evaluate negativ, consta probabil in faptul ca pe langa cota relativ mare a contributiei la asigurari sociale din salariul brut, angajatul mai trebuie sa plateasca si alte contributii.
Prin OUG nr. 217/1999, cota de impozitare a profiturilor a fost redusa de la 38% la 25%, iar la profiturile obtinute din exporturi cota este de 5%. Sunt avantaje recunoscute ca atare de investitori. In ceea ce priveste TVA, este criticat sistemul de colectare si returnare, intreprinderile creditand statul. Restituirile de TVA se fac cu intarziere si cu devalorizarile aferente inflatiei.

In litigiile comerciale, mori cu dreptatea in mana
Impunerea legii este dificila si riscanta. Instantele lucreaza incet. Lipsesc cu desavarsire conditiile de baza pentru un arbitraj in afara instantei. 70% dintre cei chestionati apreciaza protectia oferita de lege ca fiind „complet insuficienta” sau „insuficienta”. Critici:
· executarea si rezolvarea unor contestatii privind drepturile este aproape imposibila
· legislatia este adesea contradictorie
· costurile procesului sunt intotdeauna imputate reclamantului
· instantele nu ofera informatii
· in litigiile cu autoritatile de stat, acestea au parte in instanta de regim preferential
· secretul bancar nu este respectat
· conturile pot fi blocate si in lipsa unei hotarari judecatoresti
· lipsa juristilor bine pregatiti si capabili (valabil si pentru judecatori)
· contradictii intre lege si dispozitiile de aplicare
· durata exagerata intre sentinta si executarea unei reclamatii juridice
· duratele interminabile ale unor procese
· autoritatile sunt foarte ostile
· coruptie si mita, sentintele pot fi cumparate

Fiscul respecta doar legea bunului plac
10% dintre cei chestionati considera ca actiunile administrative respecta destul de putin textul legii. Motivatia acestui fapt o constituie pe de o parte lipsa de coordonare si contradictiile dispozitiilor executive, iar pe de alta parte incompetenta functionarilor. Probleme serioase exista in continuare cu facilitatile pentru investitii, acordate conform legislatiei anterioare. Se cauta eliminarea lor retroactiva, prin interpretari chitibusare si fara legatura cu realitatea. De ce se procedeaza astfel si pe ce baza, firmelor nu li se explica, nici macar la cerere. Adesea sunt invocate regulamente de ordine interioara, care nu sunt insa aratate spre justificare. Aproape jumatate considera coruptibilitatea ca fiind „mare” (20%) sau „foarte mare” (21%). Legislatia fiscala este considerata ca fiind „putin inteligibila” (45%) si „neinteligibila” (23%). Termenele sunt respectate de autoritati in mai putin de doua din zece cazuri. In schimb firmele care depasesc termenele sunt sanctionate cu amenzi mari. Apropierea fata de cetatean, in sensul simplificarii procedurilor si transparentei serviciilor, este inca necunoscuta. Drepturile cetateanului nu sunt respectate. El trebuie sa fie recunoscator ca functionarul ii face onoarea, uneori stimulata cu atentii, sa ii rezolve problema.

Vamesii sunt corupti, ingamfati si creeaza probleme
Coruptibilitatea autoritatilor vamale este, pentru o mare parte din cei chestionati, o problema. Contra unor sume mai mici sau mai mari, controalele pot fi eludate sau deciziile influentate. Aproape jumatate (52%) considera administratia vamala ca fiind foarte coruptibila. Exista insa si opinii contrare, multi dintre cei chestionati beneficiind de un tratament corect. Comportamentul lucratorilor vamali in relatia cu intreprinzatorul este evaluat negativ. Angajatul nu se considera o persoana obligata sa-l ajute pe platitorul de impozite la rezolvarea problemelor. Cel mai adesea se comporta ca si cum sarcina sa este aceea de a crea probleme pe care contribuabilul trebuie sa le rezolve singur.