Lucrări pe Autostrada Sebeş – Turda lotul 3, între valea Aiudului şi nodul Aiud (foto: elion, membru al forumului Asociaţiei Pro Infrastructură).

Purtătorul de cuvînt al CNAIR, Alin Șerbănescu, ne-a declarat că itanienii care se ocupă de construcția autostrăzii Sebeș Turda, lotul 3, au început lucrări de frezare unde sunt porțiuni care sunt în neregulă. Termenul pentru  efectuarea acestor lucrări de frezare este luna mai, moment în care autostrada va fi deschisă circulației.

Prezent la Conferința Capital Transporturi și Infrastructură 2018, ministrul de resort Lucian Șova a declarat că nu va recepționa noua autostradă până ce nu se va asigura că lucrările corespund normelor de calitate.

Fără să avem conştiinţa faptului că ceea ce se recepţionează corespunde din punct de vedere tehnic proiectului iniţial, nu vom face recepţie doar pentru că unii sau alţii filmează o bucată de autostradă pe care sigur s-ar putea circula, însă nu ştim cât şi în ce condiţii, a afirmat, luni, ministrul Transporturilor, Lucian Şova, la conferința Capital.

„Privesc cu foarte mare atenţie la ceea ce se întâmplă cu aşa-zisele sectoare de autostradă gata şi mă refer la cele două loturi de pe Sebeş – Turda şi altele care urmează. Mă folosesc de acest prilej pentru a vă spune apăsat: şi alte autostrăzi au arătat la fel şi după aceea în scurt timp s-au prăbuşit. Sigur că toată opinia publică a blamat acest lucru. Nu sunt susţinătorul ideii de a nu recepţiona o lucrare doar pentru a bloca antreprenorul, dar combat cu tărie ideea că, din perspectivă mediatică, folosind resurse care pot fi permise a fi folosite de către antreprenor, să se pună presiune mediatică asupra celor care au în responsabilitate recepţia unor lucrări care din nefericire, la această dată, nu îndeplinesc standardele corespunzătoare recepţiei nu este un lucru bun. Am afirmat şi reîntăresc acum acest aspect: fără ca să avem conştiinţa faptului că ceea ce se recepţionează corespunde din punct de vedere tehnic proiectului iniţial nu vom face recepţie, doar pentru că unii sau alţii filmează o bucată de autostradă pe care sigur s-ar putea circula, însă nu ştim cât şi în condiţii”, a susţinut Şova.

 

În 2017, deşi în execuţie s-au aflat mai multe tronsoane de autostradă, neconformităţile constatate pe mai multe loturi au făcut imposibilă recepţionarea lor în acel an. Este vorba despre lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva, care înregistrează un stadiu fizic de 79,59%, lotul 4 al autostrăzii Lugoj – Deva (71,30% stadiu de execuţie), lotul 3 al autostrăzii Sebeş – Turda (99%) şi lotul 4 al autostrăzii Sebeş – Turda, unde stadiul fizic al execuţiei este de 95%.

Potrivit HG 343/2017, darea în exploatare a construcţiilor este posibilă doar după recepţia la terminarea lucrărilor, care poate avea loc numai după finalizarea totală a lucrărilor. Acest act normativ a modificat drastic prevederile HG 273/1994, care oferea posibilitatea recepţionării unor lucrări nefinalizate sau care nu respectau prevederile proiectului, precum şi preluarea doar a unor părţi din construcţie, pentru darea lor în exploatare.

Legislaţia a fost modificată în 2017 tocmai pentru a nu se mai ajunge în situaţii precum cea de pe lotul 3 al Autostrăzii Orăştie-Sibiu, care a fost închis la scurt timp după darea în exploatare, din cauza unor deficienţe grave de calitate care au dus la apariţia unor fenomene severe de instabilitate.