Un tronson din autostrada Transilvania trece peste satul Bogata din judeţul Mureş. O problemă a proiectului de autostradă Brașov-Cluj-Borș, pe porțiunea Târgu Mureș-Câmpia Turzii, este exproprierea și relocarea utilităților. Cristian Becheru, reprezentantul antreprenorului italian Astaldi SPA, liderul asocierii Astaldi SPA – Max Boegl Romania SRL – Astalrom SA – Consitrans SRL, constructorul lotului de autostradă Iernut – Cheţani, ne-a explicat că s-a construit un pod provizoriu peste râul Mureș, s-au realizat mai multe lucrări temporare și un drum tehnologic pentru construcția celor aproximativ 18 km de autostradă. „Este o problemă majoră cu demolarea unor imobile care împiedică construcţia autostrăzii Târgu Mureş-Câmpia Turzii, lotul Iernut-Cheţani. Aceste case sunt o problemă pentru construcţia viaductului din zona Bogata. Autostrada A3 va trece pe deasupra caselor din Bogata“, ne-a explicat Cristian Becheru. Casele aflate pe aliniamentul autostrăzii Transilvania sunt expropiate conform Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional.

„Nu avem autorizaţie de demolare pentru aceste case. Primăria din localitatea Bogata este cea care eliberează această autorizaţie de demolare pentru casele aflate pe alinimentul lotului de autostradă Iernut-Cheţani“, ne-a explicat Becheru.

Viaductul care traversează localitatea Bogata trece şi peste Mureş

Potrivit reprezentantului firmei Astaldi, viaductul, în lungime de de peste 500 m, trece de două ori peste râul Mureş. Gheja este o localitate componentă a orașului Luduș din județul Mureș unde se construieşte un alt viaduct în lungime de aproximativ 300 m. „Trebuie relocate mai multe utilităţi, conducte de gaze, canalizare şi cabluri de energie electrică. Avem de relocat o conductă Transgaz în lungime de aproxiamtiv 1,5 km. Câteva luni din proiect înseamnă obținerea avizelor, arheologia și relocarea utilităților. Trebuie să se schimbe legea, totul trebuie să fie foarte clar, mă refer la exproprieri, utilităţi şi arheologie“, ne-a mai declarat Cristian Becheru, reprezentantul antreprenorului italian Astaldi SPA, liderul asocierii Astaldi SPA – Max Boegl Romania SRL – Astalrom SA – Consitrans SRL, constructorul lotului de autostradă Iernut – Cheţani.

Mai mult, constructorii celor aproximativ 18 km de autostradă trebuie să depună toate documentele pentru obţinerea autorizaţiei de construcţie. „În câteva zile vom obține avizul de la Apele Române. A durat mai mult decât estimam obținerea acestui document. Autostrada traversează mai multe râuri, nu se poate începe construcția podurilor și viaductelor fără aceste avize de la Ministerul Mediului. Înainte de definitivarea proiectului tehnic, trebuie să avem un aviz care se referă la siguranța circulației, proiect auditat de specialiștii Autorității Rutiere Române. Beneficiarul se ocupa de acest aviz până în luna noiembrie, acum acest document este în sarcina antreprenorului. Este singurul document care lipsește din toată documentația“, a adăugat Cristian Becheru.

La începutul lunii aprilie, CNAIR a semnat contractul pentru lot 2 din autostrada A3 Câmpia Turzii – Târgu Mureş, lotul 2 Iernut – Cheţani din secţiunea Ogra – Câmpia Turzii. Contractul pentru cei circa 17,9 km a fost semnat cu asocierea Astaldi – Max Boegl – Astalrom – Consitrans pentru suma de aproximativ 438 de milioane de lei.

    Fişa tehnică Autostrada Braşov-Târgu Mureş-Cluj-Oradea

1) Secţiunea 2A, Câmpia Turzii-Ogra
2) Secţiunea 2A km 0+000-37+191, parte a obiectivului de investiţii Autostrada Braşov-Cluj-Borş, se situează pe teritoriul judeţului Mureş, între localităţile Ogra şi Hădăreni, respectiv în judeţul Cluj, între Hădăreni şi sud-estul oraşului Câmpia Turzii.
3) Secţiunea 2A este împărţită în 3 subsecţiuni, după cum urmează:
– lotul 1: Ogra Km 0+000 – Iernut Km 3+600
– lotul 2: Iernut Km 3+600 – Cheţani Km 21+500
– lotul 3: Cheţani Km 21+500 – Câmpia Turzii Km 37+191
Autostrada Transilvania: Braşov-Oradea se încadrează în Planul de Amenajare a teritoriului Naţional – Secţiunea Căi de Comunicaţie – Legea nr. 71/1995. Autostrada Braşov – Oradea corelată cu Autostrada Bucureşti-Braşov va asigura o legatură directă între România şi centrul – vestul Europei.
Proiectul include:
I. Autostrada cu 4 benzi de circulaţie, lungime totală 37.191 km şi lăţimea platformei de 26 m:
• parte carosabilă cu laţimea de 2 x 2 x 3.75 m = 15 m lăţime;
• bandă de ghidaj cu lăţime de 0,5 m, două pe fiecare parte 0,5 m x 2 x 2 = 2 m;
• banda mediană cu lăţime de 3,0 m, impermeabilizată;
• benzi pentru staţionarea de urgenţă pe fiecare sens de circulatie 2 x 2,5 m = 5 m;
• acostamente de 2 x 0,5 m = 1 m;
• acostamente cu parapet marginal – benzi de separare standard cu lăţime de 0,75 m fiecare (bandă pentru glisiera de urgenţă, adică 2 x 0,75 m = 1,5 m, rezultând o lăţime totală a autostrăzii de 27,5 m;
Pentru ieşirea şi intrarea de pe autostradă în/dintr-o zonă de parcare/odihnă sau parcare/odihnă şi servicii, respectiv pentru benzile de ieşire din flux şi/sau decelerare, accelerare şi intrare în flux, se aplică aceleaşi principii ca şi la nodurile rutiere.
II. Se vor realiza 2 noduri rutiere:
– lotul 1: nu are nod rutier
– lotul 2: km 4+170, conexiune cu DN14A Mediaş-Iernut;
– lotul 3: km 21+890, conexiune cu DN15 lângă localitatea Cheţani
III. Structurile includ:
Lotul 1: 1 pod pe autostradă; 2 pasaje ce traversează autostrada.
Lotul 2: 3 poduri pe autostradă; 1 pasaj pe autostradă; 5 pasaje peste autostradă; 3 viaducte pe autostradă
Lotul 3: 2 poduri pe autostradă; 4 pasaje pe autostradă; 2 pasaje peste autostradă; 1 pasaj pe bretea peste DN15.
IV. Parcarea de scurtă durată aflată de ambele părţi ale autostrăzii la km 18+800, pe Lotul 2, având suprafaţa totală de 3000 m2, vor include fiecare câte 680 m2 spaţii de parcare pentru autoturisme şi 975 m2 pentru tiruri.
V. Centrul de întreţinere va fi amplasat în apropierea nodului rutier Câmpia Turzii (comuna Luna), pe Lotul 3, care va fi dotat cu clădiri şi spaţii aferente, inclusiv cu utilităţile necesare.
VI. Proiectul incude: lucrări de terasament, construcţia rambleelor, construcţia trotuarelor, garduri, bariere, parapete, marcaje şi elemente de semnalizare orizontală şi verticală, sistemul de iluminat, sistemele de comunicaţie ale autostrăzii, zone publice de agrement şi lucrări de peisagistică/amenajare a terenului.
Traseul autostrăzii este situat în lungul culoarului râului Mureş, parcurgând aproape în totalitate zona de luncă şi terase extinse ale acestuia. Din punct de vedere hidrologic, arealul traversat de traseul autostrăzii este drenat integral de sistemul hidrografic al râului Mureş. Pe acest tronson de autostradă vor fi mai multe lucrări de artă, respectiv poduri şi viaducte. Pe traseul celor şapte kilometri de autostradă se constuiesc două poduri peste trei braţe ale râului Mureş.
Sursa: CNAIR