Sorin Grindeanu a anunțat că Autostrada Comarnic – Brașov va avea taxă de trecere

Mult-așteptata autostradă de către români care leagă Comarnic de Brașov ca avea o taxă de trecere, a anunțat ministrul Sorin Grindeanu. Acesta a explicat motivul pentru care aceasta nu se construiește folosind fonduri europene. Potrivit declarațiilor lui Sorin Grindeanu, șoseaua ar putea fi construită printr-un parteneriat public-privat, urmând ca ulterior să se instituie o taxă de acces.

Sorin Grindeanu
Sorin Grindeanu. SURSĂ FOTO: Facebook

Acest nou drum de mare viteză, așteptat de 30 de ani, nu a beneficiat de finanțare prin intermediul fondurilor europene. Deoarece s-a atins limita maximă de finanțare disponibilă.

Sorin Grindeanu a declarat sâmbătă, la Digi 24, că există o listă de proiecte, toate eligibile pe programe europene. Însă banii europeni nu sunt suficienți. A menționat că proiectele care se finalizează vor primi finanțare. De asemenea, a precizat că în cazul în care proiectele Pașcani-Suceava sau Pașcani-Siret se încheie mai devreme, suma corespunzătoare din banii europeni va fi decontată.

Costul se ridică la circa 40 de miliarde de euro

Conform ministrului, toate aceste aspecte conduc la o sumă totală de aproximativ 40 de miliarde de euro. Indiferent de eforturile depuse. Totodată, a subliniat că pentru a atinge un nivel adecvat de infrastructură, este necesară o sumă suplimentară de 30 de miliarde de euro. Pentru această sumă, s-a sugerat posibilitatea implicării sectorului privat în proiectele Craiova–Severin–Caransebeș–Lugoj, prin parteneriate public-privat.

„Comarnic – Brașov, (PPP, n.r.) poate fi o soluție. Dacă lucrurile vor înainta foarte repede, am dat exemplu sectorul de la Codlea, dacă semnăm anul acesta, și vom semna anul acesta contractul, va fi pe bani europeni, nu va fi pe PPP”, a adăugat Sorin Grindeanu.

Întrebat dacă autostrada Comarnic-Brașov va fi cu taxă în cazul în care va fi realizată prin PPP, ministrul a răspuns:

„Aproape sigur da. Scuzați-mă, am mers cu toții în Europa. În momentul în care vom ajunge totuși la un sistem cât de cât decent de autostrăzi în România, eu cred că va exista un sistem de vinietă, de taxe.

Ați mers undeva în Europa și n-ați plătit, în afară de Germania? (…) Ați mers în Italia? Plătești când ai urcat și când cobori. Peste tot, în afară de Germania, peste tot în Europa se plătește, în Ungaria, în Austria, peste tot”, a mai precizat Sorin Grindeanu.

A fost semnat acordul de mediu pentru Autostrada Timișoara-Moravița

Agenția pentru Protecția Mediului Timiș a aprobat emiterea acordului de mediu pentru proiectul Autostrada Timișoara-Moravița. Această autostradă, cu o lungime de 73 de kilometri, include și punctul de trecere a frontierei cu Republica Serbia.

Acordul de mediu pentru Autostrada Timișoara-Moravița a fost semnat în cadrul ședinței Comitetului de analiză tehnică din data de 7 martie 2024.

Conform planului, traseul pentru autostrada A9 care va lega Timişoara-Moraviţa (frontiera cu Serbia) se desprinde din A1 în zona Remetea Mare, continuă în paralel cu centura Timişoara Sud până în zona Giroc.

Acolo, va fi realizat un drum de legătură cu această centură. De acolo, traseul merge spre sud, pe ruta Jebel – Opatiţa – Stamora Germană – Moraviţa, până la graniţa cu Serbia.

„Autostrada Timișoara-Moravița se va construi în extravilan/intravilan pe teritoriul unităților administrative din județul Timiș: Remetea Mare, Recaș, Bucovăț, Moșnița Nouă, Giroc, Sacoșu Turcesc, Pădureni, Liebling, Jebel, Voiteg, Birda, Deta, Denta, Moravița, domeniul public și privat al UAT și în proprietatea privată a persoanelor fizice și juridice”, au transmis cei de la Agenţia pentru Protecţia Mediului Timiș.