A fost semnat acordul de mediu pentru Autostrada Timișoara-Moravița

Acordul de mediu pentru Autostrada Timișoara-Moravița a fost semnat în cadrul ședinței Comitetului de analiză tehnică din data de 7 martie 2024.

Conform planului, traseul pentru autostrada A9 care va lega Timişoara-Moraviţa (frontiera cu Serbia) se desprinde din A1 în zona Remetea Mare, continuă în paralel cu centura Timişoara Sud până în zona Giroc.

Acolo, va fi realizat un drum de legătură cu această centură. De acolo, traseul merge spre sud, pe ruta Jebel – Opatiţa – Stamora Germană – Moraviţa, până la graniţa cu Serbia.

„Autostrada Timișoara-Moravița se va construi în extravilan/intravilan pe teritoriul unităților administrative din județul Timiș: Remetea Mare, Recaș, Bucovăț, Moșnița Nouă, Giroc, Sacoșu Turcesc, Pădureni, Liebling, Jebel, Voiteg, Birda, Deta, Denta, Moravița, domeniul public și privat al UAT și în proprietatea privată a persoanelor fizice și juridice”, au transmis cei de la Agenţia pentru Protecţia Mediului Timiș.

autostrada timisoara-moravita 1
Autostrada Timișoara-Moravița; SURSA FOTO: Agenția pentru Protecția Mediului Timiș

Lungimea traseului este de 73 de kilometri. Acesta include și punctul de trecere a frontierei cu Republica Serbia.

Principalele lucrări prevăzute în cadrul proiectului

Potrivit celor de la Agenţia pentru Protecţia Mediului Timiș, principalele lucrări prevăzute în cadrul proiectului sunt următoarele:

  • lucrări de infrastructură şi suprastructură, terasamente (lucrări de săpătură, umplutură etc.);
  • lucrări de consolidare a terasamentelor (lucrările de consolidare a taluzurilor de rambleu, a terenurilor slabe de fundare și drenarea apelor subterane);
  • lucrări hidrotehnice;
  • lucrări de artă (construcția podurilor şi pasajelor, podețelor etc.);
  • lucrări de construcţie a nodurilor rutiere în zonele intersectate sau ramificare cu alte căi de comunicaţie;
  • lucrări de siguranţa circulaţiei;
  • lucrări de colectare şi evacuare a apelor;
  • lucrări de mediu (ex.: panouri fonoabsorbante, împrejmuire, subtraversări pentru faună etc.);
  • lucrări de realizare a dotărilor specifice infrastructurii rutiere – parcări, spaţii de servicii, centru de întreţinere şi coordonare (CIC), punct de trecere a frontierei. lucrări de mutări şi protejare a instalațiilor.
Autostrada Timișoara-Moravița
Autostrada Timișoara-Moravița; SURSA FOTO: Agenția pentru Protecția Mediului Timiș

Proiectul se suprapune parțial cu situl Natura 2000 Lunca Timișului

Proiectul propus se suprapune parțial cu situl Natura 2000 Lunca Timișului. Totodată, se află în apropierea rezervației naturale Arboretumul Bazoș.

„Realizarea proiectului nu va afecta integritatea rețelei Natura 2000 și terenuri naturale cu valoare ecologică ridicată sau zone cu areale naturale ce pot reprezenta habitat pentru diverse specii, urmând a se respecta măsurile de protecție stabilite prin avizul Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate”, au mai transmis cei de la Protecția Mediului.

În februarie 2024, Sorin Grindeanu a afirmat că proiectul se află în etapa finală a Studiului de Fezabilitate, iar până în vara anului 2024 este planificată organizarea licitației pentru proiectare și execuție.