Concesionarul Vinci trebuie să termine autostrada, în patru ani începând de astăzi. Abia după ce se va ianugura traseul, Vinci poate să primească primii bani din 4,8 miliarde de euro, pe care-i va încasa în următorii 26 de ani. 

 

Potrivit ministrului Transporturilor, Radu Berceanu, tronsonul menţionat ar trebui să fie finalizat peste 4 ani începând de astăzi. Totuşi, Berceanu a sublinat că e posibil ca acest termen să fie depăşit în cazul în care pe traseul autostrăzii vor fi descoperite situri arheologice. Ministrul a adăugat că, în acest caz, proiectul autostrăzii ar putea fi modificat.

 

“Pe noi nu ne interesează foarte tare cum îşi stabliesc dumnealor etapele. E mai puţin important dacă proiectează un an şi construiesc 3 sau daca proeictează 3 şi lucrează 1. Pe noi ne intersează cel mai mult ca dumnealor să reuşească să încheie etapa financiară, că dacă nu vor reuşi, nu se va mai întâmpla nimic, nu va mai fi niciun contract şi va trebui să luăm totul de la capăt, a subliniat Berceanu.

 

Penalităţi pentru constructor dacă întârzie peste termenul de 4 ani

 

Pe de altă parte, ministrul a mai spus, pentru capital.ro că in cazul în care consorţiul va depăşi termenul de 4 ani, acesta va trebui să suporte penalităţi. Berceanu nu a putut specifica valoarea acestora, însă a menţionat că este vorba de un anumit procent din valoarea contractului care este greu de calculat din cauza complexităţii proiectului.

 

Berceanu a explicat că, în privinţa taxei pe care utilizatorii viitoarei autostrăzi vor trebui să o plătească, aceasta ar putea fi schimbată dupa un an de la darea în folosinţă. Mai mult, Berceanu a precizat ca in cazul in care pe tronsonul de autostrada Comarnic-Barsov nu vor circula atâtea maşini cat se estimeaza in prezent, statul roman va trebui sa plateasca anumite sume de bani consorţiului Vinci–Aktor. Ministrul nu a menţionat despre ce sume este vorba însă a precizat că în cazul în care volumul de trafic va fi cel estimat sau chiar mai mare, statul român urmează să primească şi el o parte din taxa percepută de la cei care vor utiliza autostrada.

 

La semnarea contractului a fost de faţă şi premierul Emil Boc. Acesta s-a arătat optimist şi a precizat că peste 4 ani românii vor putea circula cu maşina pe autostradă între Bucureşti şi Brasov, iar circulaţia aglomerată pe aceasta rută va fi de domeniul trecutului. În schimb, ministrul Berceanu a ţinut să precizeze că în cazul în care taxa de autostradă se va dovedi prea mare şoferii vor alege din nou să circule pe DN1 şi DN1A ceea ce înseamnă că taxa va fi stabilită în timp pe principiul cerere/ofertă.  Dacă încasarile vor fi insuficiente, tariful ar urma să fie majorat.

 

Costul total al autostrăzii, plătit în 30 de ani: 4,8 miliarde de euro

 

Vinci va primi, în cei 30 de ani care curg începând de azi, 4,8 miliarde de euro. Din suma totală, 3,108 miliarde euro reprezintă cheltuieli cu împrumutul principal, 670 milioane euro – cheltuieli cu creditul subordonat, 323 milioane euro – cheltuieli legate de operare şi întreţinere, 584 milioane euro – taxe, impozite şi alte costuri financiare, 146 milioane euro – inflaţia, potrivit Ministerului Transporturilor. Suma de 323 de milioane de euro aferentă cheltuielilor legate de operare şi întreţinere reprezintă doar o parte din costul total al acestei activităţi, restul fiind suportat din taxele de concesiune – taxa de autostradă, chirii şi altele.