Faptul că Automobile Dacia a realizat în 2015 o cifră de afaceri de circa 4,3 miliarde de euro sau, mai exact, 19,16 miliarde de lei – în creștere cu 1,76% față de 2014 -, l-a anunțat Capital încă de săptămâna trecută, la fel ca și majorarea surprinzătoare a profitului cu 20,43% până la 100 de milioane de euro (447.938.323 lei), însă detaliile pe care raportul financiar al celui mai mare producător autohton nu le dezvăluiau pe atunci  le-am aflat de la Liviu Bocșaru, directorul financiar al grupului Renault în România. Conform acestuia, creșterea importantă a profitului net, fără o majorare similară a cifrei de afaceri, este rezultatul unui „profit din exploatare cu 4 milioane de lei mai mare decât cel din 2014, ceea ce înseamnă că resursele companiei au fost utilizate eficient, o altă explicație fiind îmbunătățirea rezultatului financiar cu 91 de milioane de lei față de anul anterior. Aceasta se datorează unor investiții financiare profitabile”.  Noi am adăuga că, pe lângă detaliile de mai sus, un factor important a fost și dorința clienților români și străini de a achiziționa modele Dacia cât mai bine dotate, fapt ce a majorat prețul și, cum altfel, profitul.

Peste 79 milioane de euro ajung la Renault SA

Un detaliu la fel de important dezvăluit de Liviu Bocșaru este repartizarea acestui profit, sau, pe înțelesul tuturor, cine beneficiază de succesul din 2015 al Automobile Dacia. Ei bine, deși în raportul financiar se menționează doar că „repartizarea profitului aferent anului financiar încheiat la 31 decembrie 2015 nu a fost încă decisă”, directorul financiar al companiei a menționat ulterior că „profitul a fost repartizat după cum urmează: 5% constituirea rezervelor legale, 15% va fi reinvestit, iar restul de 80% va fi distribuit ca dividende acționarilor companiei”. Prin urmare, din cele 100 de milioane de euro profit net, circa 15 milioane vor fi reinvestite, iar 79,43 milioane vor ajunge în acest an la acționarul majoritar Renault SA (99,43% din acțiuni). Fără a fi un fapt inedit în lumea afacerilor, această repartizare a profitului arată câți bani câștigă grupul francez din investițiile cumulate de 2,4 miliarde de euro făcute în România din 2000 până astăzi. Și anul trecut profitul Automobile Dacia din 2014 a băgat în bugetul Renault SA o sumă importantă, 335.634.959 lei (74,8 milioane euro).

Număr constant de angajați

În ciuda faptului că anul trecut s-a discutat mult despre reducerea personalului ca urmare a automatizării continue a uzinei, raportul financiar al Automobile Dacia arată că la finalul lui 2015 în companie lucrau mai mulți angajați decât în 2014. Salariile celor 14.194 de angajați ai Automobile Dacia au totalizat anul trecut 1,17 miliarde de lei, în creștere de la 1,08 miliarde în anul anterior. În sumele menționate sunt incluse costurile tichetelor de masă, cheltuielile de protecție socială, și indemnizațiile compensatorii pentru cei care și-au încheiat activitatea.

Duster, peste 50% din vânzări

Anul trecut, compania a comercializat 339.179 de vehicule, modelul Duster reprezentând 50,21% din totalul vânzărilor. Din acest total, clienții din România au achiziționat 32.903 automobile, restul de 306.276 de mașini fiind exportate. Contribuția vânzărilor de autovehicule la realizarea cifrei de afaceri a fost de 10,279 miliarde lei, reprezentând 52,63% din aceasta.

Automobile Dacia a produs în 2015 modelele Logan, Logan MCV, Sandero, Sandero Stepway și Duster. În total, au fost asamblate la Mioveni 339.233 de mașini, în creștere cu 374 de unități față de anul 2014. De asemenea, pe platforma de la Mioveni sunt produse piese și accesorii pentru autovehicule. În clasamentul vânzărilor Dacia conduce, așa cum spuneam, modelul Duster cu 170.321 de unități, urmat de Logan (70.225 unități), Logan MCV (40.610 unități), Sandero Stepway (34.719 unități) și Sandero (23.304 unități).

Pentru noi este foarte important ca profitul să vină din exploatare, pentru că aceasta arată că resursele companiei au fost utilizate eficient. Liviu Bocșaru, CFO, Grup Renault România