Precizările ASF vin în urma apariţiei în spaţiul public "a unor informaţii distorsionate, cu privire la piaţa asigurărilor obligatorii auto, transmise printr-un comunicat de presă de către o asociaţie a unor service-uri independente (ASSAI)". 

"Raportul Milliman invocat (în comunicatul ASSAI – n. r.) nu reflectă prime încasate de către asigurători, întrucât analiza se bazează pe primele tarifare notificate până la data întocmirii raportului şi nu pe cele comerciale reflectate în contractele de asigurare. Între aceste două seturi de date există diferenţe semnificative determinate de reducerile practicate de asigurători. Acest aspect este dovedit şi de faptul că totalul primelor menţionate în raport, pentru intervalul 2013 – 2015, este de circa 12,9 miliarde lei, dar în acea perioadă s-au încasat efectiv 7,06 miliarde lei", subliniază ASF, într-un comunicat. 

Potrivit sursei citate, obiectivul Raportului Milliman a fost determinarea unor repere de referinţă la nivelul pieţei privind dauna medie şi frecvenţa medie a daunei pentru prima dată în istoria pieţei de asigurări din România şi corelarea acestora cu prima tarifară, pe date comparabile pentru cele nouă societăţi, respectiv evaluarea gradului de adecvare a tarifelor notificate în raport cu daunalitatea. 

"Astfel, s-a construit o bază de date agregată cu detalii privind contractele de asigurare şi daunele aferente acestora. Această bază de date este acum actualizată periodic şi a fost utilizată la calcularea tarifelor maximale. Primele efective pentru poliţele anuale RCA practicate în luna decembrie a anului 2016 s-au situat cu mult sub tarifele maximale. Spre exemplu, pentru persoanele fizice, primele medii anuale practicate pentru autoturisme cu o capacitate cilindrică de 1201-1400 cmc, categoria de vârstă sub 25 de ani, s-au situat la 650 de lei, cu 35% mai puţin faţă de tariful maxim. Pentru aceeaşi categorie de vârstă, dar la un autoturism cu o capacitate de peste 2.500 cmc, prima medie anuală a fost de 1.500 de lei, cu 51% mai mică faţă de prima maximă. Pentru persoane juridice, tariful de primă, pentru un autovehicul transport marfă de peste 16 tone, era de 5.732 lei, mai puţin cu 24% faţă de tariful maximal", precizează Autoritatea. 

Totodată, ASF atrage atenţia asupra faptului că analiza privind piaţa asigurărilor RCA pentru 2016 indică un trend de scădere a tarifelor pe final de an, evidenţiat încă înainte de plafonarea preţurilor poliţelor obligatorii auto. 

"Contribuţiile asigurătorilor (7,2%) au fost prezentate, în mod tendenţios, drept 'cele mai mari contribuţii din UE' plătite de piaţă către ASF. În realitate, contribuţiile asigurătorilor pentru cheltuielile de reglementare şi supraveghere sunt de 1%, restul cheltuielilor sunt pentru plata despăgubirilor acordate consumatorilor, reprezentând contribuţii de tip mutual pentru celelalte entităţi cu rol fundamental în funcţionarea pieţei: Fondul de Garantare a Asiguraţilor, Biroul Asigurătorilor de Autoturisme şi, până acum, Fondul de Protecţie a Victimelor Străzii", precizează instituţia. 

ASF mai spune că formula de calcul a primei RCA prezentată nu respectă în totalitate regulile după care se calculează prima tarifară, deşi aceasta conţine elementele de bază în calculul primelor comerciale, care au fost de altfel prezentate încă de anul trecut şi afişate pe site-ul ASF. Formula de calcul a fost utilizată în determinarea tarifelor maximale, subliniază sursa citată. 

"ASF a parcurs, începând din anul 2014, un amplu proces de transformare. Restructurarea instituţională a vizat redefinirea cadrului de guvernanţă, flexibilizarea structurii interne – prin eliminarea unor niveluri de conducere, de la 5 la 3, şi reducerea numărului de angajaţi, de la 609 în 2014 la 495 în 2016 – dar şi restructurarea funcţiunilor la nivelul întregii Autorităţi. Acest proces, care a redesenat în profunzime instituţia, a generat efecte importante, atât prin întărirea funcţiei de protejare a consumatorului de servicii financiare, cât şi în relaţia cu pieţele reglementate, unde s-au înregistrat progrese semnificative în crearea unui cadru legislativ aliniat la cel european", adaugă ASF. 

Într-un comunicat dat marţi publicităţii, Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) informează că a transmis Parlamentului propunerea sa pentru formula de calcul al preţului RCA, care include prima de risc (cheltuielile cu daunele), cheltuieli administrative care să reprezinte maximum 25% raportat la prima de risc şi cheltuieli cu vânzarea poliţei RCA (broker), de cel mult 50% din cheltuielile administrative. 

"Această formulă are în vedere acoperirea cheltuielilor cu daunele, limitarea cheltuielilor administrative ale societăţilor de asigurări, precum şi includerea unui comision de vânzare a poliţelor de asigurare (brokeri). Formula de calcul trebuie însoţită şi de o altă măsură, de reducere drastică a taxelor plătite de către asigurători către ASF şi care, în prezent, sunt uriaşe şi nejustificate", se arată într-un comunicat al ASSAI. 

Potrivit ASSAI, taxele plătite de asigurători către ASF sunt în cuantum de aproximativ 7,2% din valoarea fiecărei poliţe RCA, asigurătorii RCA din România plătind cele mai mari contribuţii din UE (cu 60% mai mari). Contribuţiile totale ale asigurătorilor din UE, către omologul ASF, nu depăşesc în medie, 4,5% din valoarea fiecărei poliţe RCA, precizează ASSAI. 

Mai mult, Asociaţia citează date din raportul Milliman care arată că, la fiecare 100 de lei încasaţi de către asigurătorii RCA, aceştia plătesc daune cuprinse în medie, între 38,64 lei, pentru persoane fizice, şi 27,93 lei, pentru persoane juridice. Cheltuielile administrative ale asigurătorilor sunt de 61,36 lei (persoane fizice) şi 72,07 lei (persoane juridice), adică duble raportate la daunele achitate condiţii în care profitul raportat de asigurători pentru produsul RCA este zero sau negativ (pierderi), menţionează sursa citată. În tot acest timp, în Uniunea Europeană, cheltuielile administrative ale asigurătorilor sunt cuprinse între 25 – 35% din preţul unei poliţe RCA, cheltuieli care includ şi un mic profit. 

"Aşa cum ne-au lăsat să credem în toţi aceşti ani, atât ASF cât şi asigurătorii, piaţa RCA românească este una veşnic aflată 'în pierdere'. Această pierdere declarată a pieţei de asigurări este cel puţin ciudată, în condiţiile în care trei noi societăţi de asigurări din străinătate vor vinde din acest an poliţe RCA în România. Readresez invitaţia ANAF – Direcţia Mari Contribuabili să verifice eligibilitatea şi legalitatea costurilor administrative ale acestor operatori economici, pentru că una dintre principalele cauze ale scăderii colectării taxelor şi impozitelor acestei instituţii sunt generate de către anumiţi operatori economici care repatriază profitul prin ' mecanismele preţurilor de transfer", a declarat Cristian Muntean, preşedintele ASSAI. 

Reprezentanţii service-urilor auto independente solicită, de asemenea, reforma internă a ASF, prin înjumătăţirea numărului de angajaţi ai instituţiei şi scoaterea la concurs a tuturor poziţiilor. De asemenea, se vorbeşte şi despre salariile şi primele supradimensionate în raport cu performanţele obţinute, încasate de angajaţii ASF. 

Piaţa asigurărilor din România a fost dominată, în 2016, de criza asigurărilor auto obligatorii, declanşată de transportatori din cauza creşterii exponenţiale a tarifelor, criză care a dus la emiterea unei Ordonanţe de Guvern care prevede plafonarea preţurilor RCA pe o perioadă de şase luni. Noile tarife au intrat în vigoare începând cu data de 18 noiembrie 2016.

AGERPRES

Te-ar putea interesa și: